View : 840 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
이선명
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신지화
Abstract
This thesis is a study on the Lieder , , and by Felix Mendelssohn(1809-1847), which are performed at the graduate recital for the master's degree. The purpose of the study is to understand the Lieder of Mendelssohn and find his musical features by examining the historical background and the musical trend of the time as well as investigating the characteristics of his life and music. Mendelssohn was a German composer, pianist, and organist in the early Romantic period. As a conductor who gained his reputation at the time, he demonstrated his talent in various fields. In the Romantic era, radical, rich harmonies and daring forms appeared to freely express the inner emotions. Nevertheless, the songs of Mendelssohn showed a conservative tendency, such as using the simple or varied strophic forms, and pendel harmony by sticking to the classical music structures under the influence of his teacher, Carl Friedrich Zelter (1758-1832). Mendelssohn wrote songs on the work of famous poets of the time who dealt with various subjects such as romantic love, separation, loneliness, and nature. Furthermore, the poetry of is handled freely by modifying words of the original poem, or repeating words or phrases. The contrast of the tonality creates an atmosphere with a sense of tension and adds the splendor to the song. In addition, the musical atmosphere varies in accordance with the change of the emotion of the poetic narrator in . The contrast of the composition can be regarded as for the conversion of the musical atmosphere according to the change of the narrator's mind. In the vocal melody line of and , the narrator's feelings are emphasized by delicately describing the lyrics using leaps and ornaments. The piano accompaniment of gives a sense of unity to the song by deforming variously and repeating the florid mood and the motif. These make up the greatest portion in the Lieder. Such vocal lines and accompaniment tactfully embody the events that appear in the lyrics.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 리사이틀 작품 중 펠릭스 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847)의 가곡 , , 그리고 에 관한 연구이다. 멘델스존은 독일의 초기 낭만주의 작곡가이자 피아니스트, 오르가니스트였고, 당대 명성을 얻은 지휘자로서 다양한 분야에서 재능을 발휘하였다. 낭만시대에는 내면의 감정을 자유롭게 표현하기 위해 파격적이고 풍부한 화성과 음악적 형태가 등장했음에도 불구하고 멘델스존의 가곡 작품은 그의 스승인 첼터(Karl Friedrich Zelter, 1758-1832)의 영향으로 고전시대의 음악적 형식을 고수하여 대부분 단순유절형식이나 변형유절형식을 사용하거나 펜델 하모니를 사용하는 등 보수적인 성향을 보인다. 멘델스존은 낭만적 사랑, 이별, 외로움, 자연 등 다양한 주제를 다루었던 당대 유명 시인들의 작품에 곡을 붙였을 뿐 아니라 에서 원작 시의 단어를 수정하고 어휘나 구절을 반복하는 등 시를 자유롭게 다루었다. 조성의 대비를 통해 긴장감 넘치는 분위기를 자아내며 곡의 화려함을 더하기도 하였으며, 에서의 조성의 대비는 화자의 심경 변화에 따른 음악적 분위기 전환을 위해 사용되었다. 의 성악 선율은 도약과 꾸밈음의 사용 등을 통해 가사를 섬세하게 묘사하며 아름답고 서정적인 분위기를 형성함으로써 화자의 심정을 강조하였다. 에서 피아노 반주는 화려한 분위기와 더불어 모티브를 다양하게 변형하고 반복함으로써 곡에 통일감을 주었고, 이는 가곡에서 큰 비중을 차지하였다. 이러한 성악 선율과 반주는 가사에서 나타나는 사건들을 음악적으로 재치 있게 형상화 시켰다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE