View : 679 Download: 0

중국 사무직 직원의 디지털 리터러시와 무형식학습의 관계

Title
중국 사무직 직원의 디지털 리터러시와 무형식학습의 관계
Other Titles
A Study on the Effect of Digital Literacy on Informal Learning : Moderating Effect of Incentive
Authors
Chi, Yuchen
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백지연
Abstract
21 세기로 세계 곳곳에서 기업이 글로벌 경영을 활발해지므로 기업 직원의 업무 성과가 더 요구되는 시대가 되었다. 그래서 기업들이 직원에 대한 교육도 관심이 많이 두고 있다. 중국 회사가 지금까지 다수의 기업들을 확정된 형식으로 진행하는 교육을 실시한다. 그러나 정해진 교육을 통해 받을 지식이나 스킬 등 사무직 직원의 업무 수행에서 제대로 사용하는지, 외부 변화에 대한 영향을 받는지를 측정할 수 없다. 이에 따라, 직원의 개인 주도로 진행한 무형식학습이 초점이 둔다. 무형식학습은 사무직 직원 개인의 능력과 상호작용이기 때문에, 무형식학습에 영향을 줄 수 있는 개인 역량과 업무 환경을 살펴보아야 한다. 현대사회에서 정보통신기술이 인간 생활의 바탕으로 되고 있으므로 직원의 일터에서 쉽게 사용되고 있다. 그래서 디지털 기기의 활용능력과 스마트 기기를 통해 얻는 정보를 업무 수행에서 활용할 수 있는 능력인 직원의 디지털 리터러시를 독립변수로 설정하여 무형식학습과 관계를 살펴보았다. 또한 직원의 업무수행에 영향을 줄 수 있는 회사가 주는 물질적 인센티브와 비물질적 인센티브를 환경 요인으로 설정하여, 사무직 직원 디지털 리터러시와 무형식학습 간에서 갖는 조절효과를 검증하고자 하였다. 본 연구는 중국에서 근무 중인 사무직 직원을 대상으로 진행되었고 연령, 성별, 조직 특성, 경력 등 인구통계학적 특성에는 특별한 제한을 두지 않았다. 선행연구에서 활용한 설문도구를 중국 설정에 맞게 번역하여 사용하였다. 설문조사는 276명을 대상으로 본조사를 시행하였고 SPSS 25.0 (Ver.) 통계패키지를 통하여 빈도분석, 타당도 및 신뢰도 분석, 상관관계 분석, 기술통계 분석 다중회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과가 다음과 같다. 첫째, 타당도 분석을 위해 각 변수의 요인분석을 실시하여 디지털 리터러시와 무형식학습은 각각 다수의 요인으로 구분되었다. 디지털 리터러시의 경우, ‘디지털 및 스마트 기기를 잘 다루는 능력’인 ‘디지털 리터러시 I’과 ‘디지털 기기에 인터넷을 통해 검색된 정보를 잘 활용할 수 있는 능력’인 ‘디지털 리터러시 II”로 나눈다. 무형식학습의 경우, ‘회사에서의 직무수행에 대한 학습’인 ‘무형식학습 I’, ‘‘나’ 자신을 개발하며 학습’인 ‘무형식학습 II’, 그리고 ‘타인과 일하는 방법의 학습’인 ‘무형식학습 III’으로 구분되었다. 둘째, 가설 검증을 위한 회귀 분석 결과, 디지털 리터러시의 두 개 요인과 무형식학습의 세 개 요인 간의 정(+)의 관계를 가진다. 이는 디지털 리터러시가 높아지면 직원의 일터에서 업무수행, 자기 개발 및 타인과 소통에서 필요한 능력에 대한 무형식학습이 더 쉽게 이루어짐을 알 수 있다. 또한 물질적 인센티브와 비물질적 인센티브의 조절효과를 살펴보면, 디지털 기기를 통해 얻은 정보를 활용하는 능력과 회사에서의 직무수행의 학습 사이에만 물질적 인센티브와 비물질적 인센티브가 조절효과가 가진다. 이러한 연구결과를 토대로 몇 가지 시사점을 찾을 수 있었다. 첫째, 본 연구는 연구와 관련된 선행연구의 한계점을 보완하였다. 둘째, 기업 사무직 직원 채용 및 교육 설계에서 기초자료가 활용될 수 있다. 세째, 회사 인센티브의 보상 방식의 설계에서 기초자료로 될 수 있다. 한편, 본 연구는 대상자의 경력, 소속 기업의 특성 등을 구분하지 않고 온라인 설문조사만 진행하는 양적 연구이므로 오프라인 설문조사 또는 질적 연구 등을 통해 심층적으로 알아볼 필요가 있다.;In the 21st century, companies have become more active in global management around the world, requiring more performance from corporate employees. Therefore, Chinese companies interested in education for employees and provide education in a fixed format for many companies. It is, however, difficult to measure. Little attention has been paid to the factors that affect is used properly or affected by external changes the performance of office clerks. Accordingly, the focus is on the informal learning conducted by the employee's individual initiative. In practice, informal learning is an interaction with the individual abilities of office clerks. It is important, therefore, to investigate individual competencies and work environments that can affect informal learning. In modern society, information and communication technology is based on human life and in the workplaces. Thus, we looked at the relationship with informal learning by setting an employee's digital literacy as an independent variable. Then put in moderating effect of material and non-material incentives given by companies that could affect the performance of employees' work as environmental factors. This study was conducted on office clerks working in China. In total, 276 data have been collected and analyzed using SPSS 25.0. The results obtained through the statistical analysis yielded interesting findings. First, digital literacy and informal learning were divided into multiple factors, In the case of digital literacy, it was divided into “the ability to handle digital and smart devices well,” and “the ability to make good use of information retrieved over the Internet for digital devices.” In the case of informal learning was divided into three factors, “learning about job performance in the company”, “I” develop and learn myself,” and “learning how to work with others”. Second, as a result of the regression analysis for hypothesis verification, there is a positive relationship between two factors of digital literacy and three factors of informal learning. In addition, looking at the moderating effects of material and non-material incentives, both material and non-material incentives have a control between the ability to utilize information obtained through digital devices and the learning of job performance in the company. Based on these findings this study complemented the limitations of prior research related to research. Material may be utilized in the recruitment and training design of corporate clerical clerks. Results can be a material in the design of the compensation method for company incentives. On the other hand, since this study is a quantitative study that only conducts online surveys without distinguishing the subjects' careers and characteristics of their companies, it is necessary to investigate through offline surveys or qualitative research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE