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베르나르 랑시악(Bernard Rancillac)의 작품에 나타난 비판의식

Title
베르나르 랑시악(Bernard Rancillac)의 작품에 나타난 비판의식
Other Titles
A Study on the critisim of Bernard Rancillac’s Works
Authors
김하늘
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 신구상(Nouvelle Figuration) 작가 중 한 사람인 베르나르 랑시악(Bernard Rancillac, 1937-)의 작품에 드러난 다양한 비판 양상들을 분석한 연구이다. 랑시악은 1960년대 이후 프랑스 미술계의 구상으로 회귀에 큰 일조를 했으며, 다른 신구상회화 작가들과 마찬가지로 당대의 사회의 현실을 담아낸 회화와 작품을 작업해왔다. 본 연구는 베르나르 랑시악의 전반적인 작품을 분석하면서 사회를 바라보는 그의 비판적인 태도와 그것을 작품 속에 어떠한 방식으로 표출하였는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 작가의 작업에 영향을 미쳤던 1950년대 이후의 전반적인 정치 사회적 배경을 살펴보고 그의 작품 세계가 이루어 질수 있었던 당대의 미술계의 모습을 확인하고자 한다. 랑시악의 비판의식은 프랑스의 정치·사회적 상황과 관련 있다. 작가가 활발히 활동을 시작한 1960년대의 프랑스는 전후 경제적으로 풍요로웠던 정책으로 인해 가려져 있었던 사회의 갈등이 혁명과 시위로 나타났던 시기였다. 그는 당시에 일어난 68혁명과 같이 변화를 위한 투쟁을 목격하였고 이를 통해 키워나간 정치·사회적 사건들에 대한 비판의식을 작품 속에 다양하게 담아내었다. 또한 작가는 민중공방을 운영하는 등 사회 운동에 직접 참여하고 주체적으로 현실을 변화시키려 하였다. 랑시악이 함께 활동했던 신구상회화 작가들은 사회 현실을 작품에 표현하면서도 19세기의 리얼리즘 화가들과는 달리 실제 현실의 이미지를 차용하여 구상 미술로 사회의 모습을 작품에 표현하고자 했다. 랑시악 또한 신구상작가들과 리얼리스트적인 성격을 공유하면서 그가 살아가는 현실의 다양한 이해관계가 담긴 인물이미지나 사진, 대중매체 이미지를 차용하였다. 이를 통해 리얼리즘 작가들의 계보를 이어 그가 살아가는 시대의 모습을 작품에 비판적으로 표현하였다. 랑시악은 정치적 사건을 주제로 한 작품들을 통해서 그는 대중들에게 사건의 이면을 적나라하게 보여주고자 하였고 사건이 이루고 있는 제국주의에 대한 비판을 표현했다. 68혁명을 시작으로 프랑스 내의 사건들뿐만 아니라 당대 세계에서 일어나고 있는 전쟁과, 혁명, 분쟁에 대해 관심을 갖고 이를 작품의 주제로 표현했다. 그는 자신이 살아가는 시대의 전반적인 사건들을 주제로 정치적 사건 속에 함의하고 있는 제국주의를 냉철하게 비판하는 작업을 이어간 것이다. 아울러 작가는 대중매체의 이미지를 차용해 소비사회에서의 인간의 획일성을 작품에 보이고자 했다. 자본을 바탕으로 구조화된 소비사회의 이미지들이 비판 없이 대중들에게 받아들여지면서 인간의 개성이 억압되고 획일화 되는 사회의 무관심을 폭로하였다. 또한 그는 1980년 중국의 방문을 통해 동양의 이국적 소재를 차용해 서양 문화와 동양 문화의 문화적 위계에 대한 비판을 확장하여 보여주기도 하였다. 랑시악의 작품에 나타난 비판의식을 알아본 본 연구는 그가 프랑스 사회에 국한되었던 시야를 확장해서 세계의 정치적 사건에 지속적으로 관심을 갖고 이를 증언하면서 역사적인 화가를 자처함을 확인 할 수 있었다. 작가는 자신이 살아가는 현실의 모습을 냉철하게 표현함과 동시에 관람자로 하여금 판단하게 만들면서 동시대의 사람들과 함께 비판 의식을 공유하고자 한 것이다. 이처럼 랑시악은 작품에 회화의 순수한 조형적 질서를 구현하면서도 때로는 오브제를 이용하여 현실을 리얼하게 표현했다. 본 논문은 랑시악이 사회를 이루는 많은 비판 지점을 다각적인 주제로 수용했다는 점에서 그의 미술사적인 의의를 찾을 수 있을 것이다. ;This paper analyzes various criticisms in the works of Bernard Rancillac (1937-), one of the authors of Nouvelle Figuration. Since the 1960s, Rancillac has contributed greatly to the return of the French art world, and like other new and old painting artists, he has been working on paintings and works that reflect the reality of society of that time. This study intends to examine Bernard Rancillac's overall work and his critical attitude toward society and how it was expressed into his work. That is to say, this paper looks at the overall political and social background since the 1950s, which influenced the artist's work, and confirm the state of the art world in which his world of work could be achieved. Rancillac's critical consciousness is related to the post-war political and social situation in France. France in the 1960s, when the artist began to be active, was a time when conflicts in society appeared as revolutions and protests. He witnessed attempts of change like the May 68 at the time, and through this, he captured various criticisms of various political and social events in his works. In addition, the artist tried to participate in social movements such as running the Atelier Populaire and to make a voice that subjectively changed reality. The artists of Nouvelle Figuration in which Rancillac was active in, tried to express the reality of society in the works with conceptual art by applying the image of real reality, unlike the 19th-century realism artists, while expressing social reality in the works. Rancillac also borrowed portraits, photographs, and mass media images that contained various interests in the reality in which he lived while sharing his realist characteristic with Nouvelle Figuration. Through this, he critically expressed his life in his following works and critically expressed the appearance of the era in which he lived. Through his pieces about political events, Rancillac wanted to show the public the naked side of the event and expressed criticism of the imperialism that the event is making. Starting with May 68, he expressed interest in not only the events in France, but also the wars, revolutions, and conflicts that were taking place in the world at the time and expressed them as the theme of the work. He continued to criticize the imperialism implied in political events with the theme of the overall events of his life. In addition, the artist tried to show the uniformity of human beings in the consumer society by borrowing the image of the mass media. As the images of the structured consumer society based on capital were accepted by the public without criticism, the fact that the indifference of the society in which human personality was suppressed and standardized was exposed. In addition, he visited China in 1980 to expand his critique of Western culture and the cultural hierarchies of Eastern culture by borrowing exotic materials from the East. This study, examining the critical consciousness in the work of Rancillac, confirms that he expanded his horizons confined to French society and continued to be interested in and testify to political events around the world, naming himself a historical painter. The artist intended to share the criticism consciousness with contemporary people by making the viewers judge while at the same time expressing the image of reality in which they live. In this way, Rancillac embodied the pure formative order of painting in his works, but sometimes expressed objects realistically using objet d'art. In this paper, we can find the significance of his art history in that he was an artist who handled various criticized topics.
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