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Public-Private Partnership in Senegal

Title
Public-Private Partnership in Senegal
Other Titles
세네갈의 민관 파트너십 : 다카르 디 아니 아디오 유료 고속도로 프로젝트 사례 연구
Authors
SALL, OUREYE
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 행정학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최유진
Abstract
This study aims to evaluate the Dakar-Diamniadio Toll Highway (DDTH) project from 2009 to 2019 based on Critical Success Factors (CSFs) framework. The project was split into two sections, the Malick Sy-Pikine section and the Pikine-Diamniadio section, the latter of which was the subject of a Public-Private Partnership (PPP). The PPP in the second section of the project involved the government of Senegal and the private company Eiffage in which both have combined their efforts through a concession contract to achieve the development of the toll highway. Prior to its construction, the majority of the Senegalese population living in the suburbs experienced difficulties to enter the center of Senegal, Dakar, due to the lack of an adequate highway. These conditions affected Senegal’s economy and the lives of its citizens. The objective of this research is to understand the factors that contributed to the success of the partnership between the Senegal government and Eiffage company on the DDTH project. Based on the literature review, six factors were found namely: share of risks; strong government commitment and support; solid community; openness and constant communication; project profitability; and a capable private partner. Thus, basing on the document analysis and second hand data, this thesis found that public sectors, such as the central government and local government with the support of World Bank, and private sectors especially Eiffage, shared risks that were inherent to this project. Likewise, the government has shown its commitment by being responsible for the first section, creating agencies like APIX, establishing a legal framework, respecting environmental measures and strengthening social cohesion. The government's support has also facilitated commitment to the people living in the Dakar suburbs. Although the project has affected them, they welcomed it with open arms because of the compensations that the government has provided to them. Not only that, an openness and constant communication has been set up through the involvement of NGOs. In regards to the project profitability, the Net Present Value was negative. Nevertheless, this project has boosted the economy of Senegal by reducing the journey time from 90 minutes to 25 minutes and increasing the roundtrips of minibuses from 2 to 4 roundtrips. Beyond this, this project has created more than 700 jobs and permitted the private sector Eiffage to have its return on investment. For the sixth factor, a capable private partner, it has been shown that Eiffage has the expertise and competence to carry out this project as after signing the contract in 2009, it has respected the construction deadlines consistently. Although the profitability of this project benefits the private sector more than the Senegalese government, the six factors chosen above have shown satisfactory result. Therefore, the second phase of the DDTH project concerning the Pikine-Diamniadio Toll Highway is successful.;본 연구는 세네갈의Dakar-Diamniadio 유료 고속도로(DDTH) 프로젝트를 주요 성공 요인(Critical Success Factors; CFSs) 분석틀에 기반하여 평가하였다. 이 프로젝트는 Malick Sy-Pikine 부문과 Pikine-Diamniadio 부문으로 나뉘는데, 그 중 후자는 민관협력(Public-Private Partnership; PPP)으로 이루어졌다. 민관협력에 참여한 세네갈 정부와 민간기업 Eiffage은 유료 고속도로의 발전을 위해 양허계약을 통해 협력하였다. 유료도로 건설 이전에 교외에 거주하는 세네갈 인구의 대다수는 충분한 고속도로가 없어 세네갈의 중심지인 Dakar에 진입하는 데 어려움을 겪었으며, 이는 세네갈의 경제와 시민들의 삶에 영향을 미쳤다. 본 연구의 목적은 DDTH 프로젝트에서 세네갈 정부와 Eiffage의 성공적인 파트너십에 기여한 요인을 밝히는 데 있다. 문헌검토 결과, 위험 분담, 정부의 강한 헌신과 지원, 견고한 공동체, 개방성과 지속적인 의사소통, 프로젝트 수익성, 유능한 민간 파트너 등 6가지의 요인이 발견되었다. 이와 같이 본 연구는 문헌분석과 간접데이터를 바탕으로 분석한 결과, 세계은행(World Bank)의 지원을 받는 중앙정부와 지방정부 같은 공공부문과 민간부문, 특히 Eiffage가 이 프로젝트에 내재된 위험을 공유했다는 사실을 발견하였다. 마찬가지로, 정부는 첫 번째 부문에 대해 책임지고 APIX와 같은 기관을 설립하며 법적인 기틀을 마련하고 환경대책을 존중하고 사회적 결속력을 강화하는 등 헌신을 보여왔다. 정부의 지원은 또한 Dakar 교외에 살고 있는 사람들에 대한 헌신을 촉진하였다. 프로젝트가 그들에게 영향을 미치긴 하였지만, 그들이 두 팔을 벌려 환영한 것은 정부의 보상 덕분이었다. 뿐만 아니라, NGO의 참여로 개방적이고 지속적인 의사소통이 형성되었다. 프로젝트의 순현재가치는 마이너스였다. 하지만, 프로젝트는 이동시간을 90분에서 40분으로 단축시키고 소형버스의 왕복을2회에서 4회로 증가하며 세네갈 경제를 활성화하였다. 또한, 700개 이상의 일자리를 창출하고 민간부문이 Eiffage가 투자수익률을 달성할 수 있도록 하였다. 2009년 계약 체결 후, Eiffage가 공사기한을 일관되게 지켜왔기 때문에 이 사업을 수행할 수 있는 전문성가 역량을 갖춘 것으로 보이며 이는 여섯 번째 요인(유능한 민간 파트너)에 해당된다. 이 프로젝트의 수익성이 세네갈 정부보다는 민간 부문에 더 큰 혜택을 제공하긴 하지만, 여섯 가지의 요인은 모두 만족스러운 결과를 보였다. 따라서, Pikine-Diamniadio 유료 고속도로에 관한 DDTH 프로젝트의 두 번째 단계는 성공적이라고 할 수 있다.
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