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청소년의 스마트미디어 사용이 공격성에 미치는 영향

Title
청소년의 스마트미디어 사용이 공격성에 미치는 영향
Other Titles
The impact of adolescent's smart media use on aggression: self-identity, life satisfaction as a control variable
Authors
최혜민
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
새로운 청소년 문화를 파생하고 강력한 매개체로 자리 잡은 스마트폰은 점차 사용율이 높아지면서 심리적·정서적 문제를 동반하기도 하는데, 특히 영상매체의 경우 대상의 외면적 형태, 행동나 언어 등 청소년들이 모방하고 학습하여 수용할 수 있다. 성장과정의 청소년 시기는 심리적으로나 정신적으로 감수성이 예민할 뿐만 아니라 그들이 생각하고 느낀 바를 행동으로 옮기는 모방 및 충동 성향이 높기 때문에 영상매체를 쉽게 접할 수 있는 스마트미디어 사용이 중요하다고 볼 수 있다. 그러나 청소년들의 폭력적 공격성의 원인은 대중 매체 이외에도 정서조절능력, 가족관계, 친구 관계 등에 의해 청소년의 심리적 변화 원인을 가깝게 접하는 주변인과 환경이 영향을 미치기 때문에 스마트미디어에 대한 활용에 있어서 다양한 요인들로부터 충분히 판단하고 절제할 수 있을 것이다. 자아는 비행에 대해 이겨내는 힘 되며 반사회적인 행동을 위한 충동적인 공격성을 좋은 방향으로 바뀔 수 있도록 의식하는 역할을 맡기도 하기 때문이다. 따라서 본 연구는 스마트 미디어 사용이 청소년의 공격성에 유의미한 영향을 미치는지와 청소년의 자아정체감과 생활만족도에 따라 조절효과를 나타내는지를 알아봄으로써 이에 대한 문제점과 예방대책을 제시하고자 하였다. 먼저 수도권에 거주하는 중학교 2학년 3학년을 대상으로 2020년 5월 8일부터 2020년 5월 31일까지 선행연구를 토대로 한 설문조사를 통해 가설을 검증하였다. 실증적인 조사를 통하여 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트미디어 사용이 청소년의 공격성에 영향이 있음을 확인하였다. 이러한 결과는 청소년이 스마트미디어를 통해 공격성을 학습할 수 있고 행동으로 실천할 수 있는 위험요인으로 작동한다는 것을 의미한다. 아직 정서적·신체적으로 완전히 성숙하지 않은 청소년에게 스마트미디어의 무분별한 정보 습득은 다양한 사회적 문제를 초래할 수 있는 소지가 있을 것으로 대응적 차원 및 예방적 차원의 사회적인 개입에 대한 논의가 필요하다. 둘째, 스마트미디어 사용이 공격성에 미치는 영향에 따른 자아정체감의 조절효과를 확인하였다. 이는 스마트미디어가 공격성이라는 부정적인 영향을 미치는데 있어서 자아정체감이 완화 또는 예방하는데 있어서 중요성을 시사한다. 청소년이 자신감을 갖고 자신에 대한 신뢰를 높게 생각할 수 있도록 그리고 주어진 과업을 수행 또는 실현하려는 의지를 북돋아 줄 수 있도록 자아정체감을 강화할 수 있는 프로그램을 개발하여 시행한다면 스마트미디어 사용에 의한 공격성이라는 부정적인 결과를 감소할 수 있을 것이라 기대된다. 셋째, 스마트미디어 사용이 공격성에 미치는 영향에서 생활만족도의 조절효과는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 생활만족도는 청소년의 정서에 부정적이고 비관적인 인식에 영향을 미칠 수 있으며, 이러한 부정적 인식은 부적응과 폭력적인 행동으로 표출될 수 있고 우울로 인한 자살이라는 극단적 선택, 비행이나 방황 등으로 이어질 수 있다는 선행 연구 결과에 따라 보다 구조화 된 척도를 사용한다면 통계적으로 유의미한 조절효과를 밝힐 수 있을 것으로 예상된다.;The purpose of the study Smartphones that derive a new youth culture and become a powerful medium are increasingly accompanied by psychological and emotional problems as the usage rate increases. In particular, in the case of video media, teenagers, such as the external form, behavior, or language of objects, imitate, learn, and accept. Can. It is important to use smart media that can easily access the video media because of the high sensitivity and urge to move their thoughts and feelings into action, as well as being sensitive to psychological sensitivity during adolescence. However, the cause of the aggression of adolescents is not only from the mass media, but also from the various factors in the use of smart media, because it affects the surroundings and the environment close to the adolescents' psychological changes due to emotional control ability, family relations, and friendship. You will be able to judge and restrain. This is because the power of the ego acts as a defense against flight and also acts as a manipulator to eject the impulse for antisocial action in a good direction. Therefore, this study aimed to present problems and preventive measures by examining whether smart media use significantly affects aggression in adolescents and whether it affects adolescents' self-identity and life satisfaction. First, the hypothesis was verified through a questionnaire based on prior research from May 8, 2020 to May 31, 2020 for the second and third graders of middle school in the metropolitan area. The research results revealed through empirical investigation are as follows. First, it was confirmed that the use of smart media has an effect on the aggression of adolescents. These results mean that adolescents can learn aggression through smart media and act as risk factors that can be put into action. For young people who have not yet fully matured emotionally and physically, the indiscriminate acquisition of smart media has the potential to cause various social problems. Second, the moderating effect of self-identity was confirmed according to the influence of smart media use on aggression. This suggests the importance of self-identity mitigation or prevention in the negative impact of aggression on smart media. If you develop and implement a program to strengthen self-identity so that adolescents can feel confident and have high confidence in themselves and encourage their willingness to carry out or realize a given task, the negative of increasing aggression by using smart media It is expected to lower the results. Third, in the effect of smart media use on aggression, the moderating effect of life satisfaction was not found to be significant. However, life satisfaction can affect negative and pessimistic perceptions of adolescent emotions, and these negative perceptions can be expressed as maladjustment and violent behavior, leading to extreme choices of suicide due to depression, leading to misconduct or wandering. It is expected that statistically significant control effects can be revealed if more structured scales are used according to the results of previous studies.
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