View : 1472 Download: 0

원내 교사학습공동체 운영을 통한 놀이중심 교육의 이해와 실천

Title
원내 교사학습공동체 운영을 통한 놀이중심 교육의 이해와 실천
Other Titles
Understanding and Implementing of Play-based Education Through the Operation of Teacher Learning Community in a Kindergarten
Authors
진다정
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이승연
Abstract
본 연구의 목적은 한 유치원 내에서 교사들이 원내 교사학습공동체를 구성·운영하는 과정과 의미를 알아보고, 교사학습공동체의 운영 주제인 놀이중심 교육에 대한 교사들의 이해와 실천 과정을 알아보는 것이었다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 교사학습공동체의 운영과정은 어떠하며, 그 의미는 무엇인가? 2. 교사학습공동체 운영을 통해 교사들은 놀이중심 교육을 어떻게 이해하고 실천 해 나가는가? 본 연구는 P광역시에 위치한 하늘초등학교병설유치원에서 구성된 ‘다같이 놀자’ 교사학습공동체를 대상으로 단일사례연구로 진행되었으며, 연구참여자는 교사학습공동체에 참여한 교사 5명이었다. 연구기간은 2019년 4월부터 2020년 3월까지였으며, 참여관찰, 면담, 교사 및 연구자 저널 등의 자료를 수집하였다. 수집한 자료는 Creswell(2007/2010)의 나선형 자료분석방법을 기반으로 관련된 내용을 범주화하는 반복적인 과정을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘다같이 놀자’ 교사학습공동체의 운영과정과 특성을 살펴보고, 교사학습공동체가 교사들에게 어떤 의미를 가지는지를 분석하였다. ‘다같이 놀자’ 교사학습공동체는 형성기, 침체 및 재정비기, 활성화기, 유지발전기의 운영단계를 거쳤으며, 각 단계별로 열정적 교사와 민주적 학교문화와의 만남, 비전과 목적의 재정립, 협력적 학습과 실천의 공유, 목적달성과 재도약을 위한 준비라는 특성을 발견할 수 있었다. 또한 교사들은 교사학습공동체가 부담과 기대를 동시에 가지게 하고, 직면한 문제를 해결할 수 있는 도움을 제공하며, 동료들과 함께 성장해가는 원동력이 되고, 신뢰와 소통을 기반으로 정서적 안정감을 제공한다는 측면에서 의미가 있다고 인식하고 있었다. 나아가 교사학습공동체가 활성화되기 위해서는 모임을 위한 시간과 장소의 확보, 구성원들 간의 동등한 관계 형성, 소신있는 리더 및 전문적 도움을 받을 수 있는 촉진자의 필요성 등을 제안하였다. 둘째, 교사학습공동체의 운영 주제인 놀이중심 교육에 대한 교사들의 고민과 놀이 실천사례들을 공유하였고, 놀이중심 교육을 운영하는 과정에서의 변화와 앞으로의 과제를 알아보았다. 먼저 교사들은 유아로부터 시작된 놀이와 교사로부터 제안된 놀이의 균형을 찾는 방법, 많은 유아들의 흥미를 적절히 수용하는 방법, 자유와 질서가 공존하는 방법, 놀이를 할 때 연령에 따른 한계를 해결하는 방법을 고민하였고, 놀이와 교육과정을 연계하는 것이 중요하나 이에 대한 한계를 느끼고 있었다. 다음으로 교사들은 놀이중심 교육을 실천하는 과정에서 유아들이 주도적으로 유치원의 하루일과를 운영하도록 돕고, 놀이를 확장시키는 다양한 놀잇감을 제공하였으며, 유치원의 공간을 다양하게 활용하는 실천 사례를 공유하였고, 유아들과 교사가 함께 놀이하는 과정에서 적절한 교사의 역할을 이해하는 시간을 가졌다. 마지막으로 교사들은 놀이중심 교육을 실천하는 과정에서 놀이에 대한 인식의 변화, 교사-유아간의 관계의 변화, 교육계획의 변화, 평가방법의 변화를 경험하였으며, 앞으로 놀이중심 교육의 활성화를 위해 논의되어야 할 과제들을 제안하였다. 본 연구는 유치원 교사들의 원내 교사학습공동체 운영과정에 대한 이해를 돕고, 교사학습공동체 참여에 대한 내적 동기를 부여하며, 원내 교사학습공동체가 활성화될 수 있도록 하는 계기를 마련한다. 또한 본 연구는 놀이중심 교육 실천에 대한 구체적인 사례를 제시하고, 이 과정에서 교사들이 고민해야 할 논의점과 앞으로의 과제를 제안함으로써 유치원 교사들이 놀이중심 교육을 이해하고 실천하는 과정에서 도움을 제공할 수 있다. 본 연구를 기반으로 유치원 교사들이 동료들과 함께 원내 교사학습공동체를 운영하고 의미있는 놀이중심 교육을 실천하면서, 유치원 교사로서의 보다 나은 전문적 성장을 이루고 공동체적 유치원 문화를 확산시킬 수 있기를 기대한다.;This study aimed to determine the process and meaning of structuring and operating a teacher learning community of teachers in a kindergarten, and find out the understanding and practice process of teachers about play-based education, which was a theme of the operation of the teacher learning community. The study problems are as follows: 1. How is the teacher learning community operated and what is the meaning of the operation? 2. How do the teachers understand and practice play-oriented education through the operation of teacher learning community? This study was conducted as a single case study, targeting the teacher learning community called “Let Us Play Together” in a kindergarten attached to the Haneul Elementary School located in P Metropolitan City. The study subjects were five teachers who participated in the teacher learning community. The study period was from April 2019 to March 2020, and data of participation observation, interviews, and teachers’ and researchers’ journals were collected. The collected data were analyzed through an iterative procedure that categorized the related contents based on the data analysis spiral proposed by Creswell(2007 and 2010). The study results are as follows. First, this study investigated the operation process and characteristics of the teacher learning community “Let Us Play Together” and analyzed the meaning of the teacher learning community to the teachers. The “Let Us Play Together” teacher learning community has been through the following operation steps: formation, stagnation and reorganization, activation, and maintaining and developing. In each of the steps, the following characteristics were discovered: meeting with passionate teachers and democratic school culture, re-establishment of vision and goal, cooperative learning and practice sharing, and preparation for goal achievement and a leap forward. In addition, teachers recognized the teacher learning community to have the following meanings: teachers had some burden and expectation of the community simultaneously, the community provided a help to solve faced problems and gave a driving force to grow along with other teachers, and it provided an emotional stability based on trust and communication. Furthermore, teachers proposed the following elements to activate the teacher learning community: ensuring time and place for meeting, formation of equal relationship between members, the need of confident leader and facilitator who can provide professional help. Second, this study shared the concerns of the teachers about the play-based education, which was the operation theme of the teacher learning community, and play practice cases. It also investigated the change in the process where the play-based education was operated, and future tasks. Teachers were concerned about method to find the balance between play initiated by children and play proposed by the teachers, method of how to properly accommodate interests of many children, method of how to co-exist freedom and order, and method of how to solve the limitation of play according to age. They also felt the limitation of the link of play with curriculum although the link was important. Next, teachers helped children to act independently in a process of practicing the play-based education and provided various play tools to expand the play. They also shared the practice cases and had a time to understand the appropriate roles of the teachers in a process of playing together between children and teachers. Finally, teachers experienced changes in recognition of play, changes in relationship between teachers and children, changes in education plan, and changes in evaluation methods while they practiced the play-based education, and proposed tasks to be discussed to activate the play-based education in the future. This study helped kindergarten teachers to understand the operation process of teacher learning community in a kindergarten and provided inner motivation of participation in teacher learning community. It also provided an opportunity for kindergarten teacher learning community to be activated. In addition, this study presented specific cases about play-based education practices and proposed discussion topics to be concerned by teachers and future tasks thereby providing a help for kindergarten teachers in the process of understanding and practicing the play-based education. This study expects for kindergarten teachers to grow professionally as a kindergarten teacher and form a community culture while participating in kindergarten teacher learning community along with other teachers and practicing the meaningful play-based education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE