View : 887 Download: 0

초등학교 보건교사의 행복 구조모형

Title
초등학교 보건교사의 행복 구조모형
Other Titles
The Structural Model for Happiness among Elementary School Health Teachers : Application of the Stress-Coping-Adaptation Theory
Authors
조미연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
양숙자
Abstract
This research aims to provide basic data to enhance happiness of elementary school health teachers by applying stress–coping-adaptation theory(Lazarus & Folkman, 1984), with school health teacher’s emergency nursing care competency and self-leadership set as exogenous variables and job stress, positive psychological capital, active coping strategy and happiness as endogenous variables. To that end, data were collected online through structuralized questionnaire from the 30th of August to the 11th of September, 2019 from regular school health teachers who worked at elementary schools nationwide, aged below 50 with teaching experience of more than a year and less than 10 years, and analyzed data from a total of 271 teachers. The measurement tools used were Emergency Nursing Care Competency Scale for School Nurse: ENCCS_SN, Abbreviated Self-Leadership Questionnaire; ASLQ, Job Stress Scale of School Health Teachers; JSS SHT, Psychological Capital Questionnaire; PCQ-12, Korean version of Coping Strategy Indicator; K-CSI, Concise Measure of Subjective happiness; COMOSWB. The goodness-of-fit index of the final model in this study is χ2=316.589(p<.001), df=153, GFI=.888, RMSEA=.063, CFI=.942, TLI=.927, AIC=430.589 so that the model was fit for the research. 6 routes out of 14 hypothesis models were supported for their statistical significance. The model of this research demonstrates 35.2% of explanation on happiness, positive psychological capital displays direct, indirect and total effects on happiness, self-leadership displays indirect and total effects, and job-stress affects negatively on happiness. In addition, emergency nursing care competency shows direct effect on active coping strategy of research subject, and self-leadership shows effect on direct and total effect and positive psychological capital was significant in that it shows negative indirect effect and explains active coping strategy by 30.2%. On job-stress of research subjects, positive psychological capital showed negative direct effects and self-leadership showed negative indirect effects and displayed 11.4% of explanation about job-stress. Self-leadership directly affects positive psychological capital of subjects and shows 44.3% of explanation on positive psychological capital. Additionally, positive psychological capital shows a mediating effect between self-leadership and job-stress as job-stress shows a mediating effect between positive psychological capital and active coping as well as between positive psychological capital and happiness. This research found that positive psychological capital of elementary school health teachers enhances happiness, lowers job-stress and is a variable to indirectly effect on active coping and the self-leadership effects directly on positive psychological capital and active coping strategy and is a variable to effect indirectly on happiness and job-stress. Moreover, the higher the self-leadership and job-stress of the subject, the more active coping strategy was utilized, the higher the job-stress, the lower the happiness, the higher the emergency nursing competency, the less active coping strategy was utilized. The result is meaningful in that it provides necessary basic data in laying out measures to enhance happiness and reduce job-stress of elementary school health teachers.;본 연구는 스트레스-대처-적응 이론(Lazarus & Folkman, 1984)을 적용하여 초등학교 보건교사의 응급간호역량과 셀프리더십을 외생변수로, 직무스트레스, 긍정심리자본, 적극적 대처전략, 행복을 내생변수로 설정하여 행복 증진을 위한 기초자료를 제공하고자 시도하였다. 이를 위해 전국 초등학교에 근무하는 교육경력 만 1년 초과 10년 미만, 50세 미만의 정규직 보건교사에게, 2019년 8월 30일부터 9월 11일까지 구조화된 설문지로 온라인을 통해 자료를 수집하였고, 총 271명의 자료가 최종 분석되었다. 측정도구는 보건교사의 응급간호역량(Emergency Nursing Care Competency Scale for School Nurse; ENCCS_SN), 축약형 셀프리더십(Abbreviated Self-Leadership Questionnaire; ASLQ), 보건교사의 직무스트레스(Job Stress Scale of School Health Teachers; JSS SHT), 단축형 긍정심리자본(Psychological Capital Questionnaire; PCQ-12), 한국형 대처전략(Korean version of Coping Strategy Indicator; K-CSI), 단축형 행복(Concise Measure of Subjective Well-Being; COMOSWB)척도를 이용하였다. 본 연구의 최종모형의 적합도 지수는 χ2=316.589(p<.001), df=153, GFI=.888, RMSEA=.063, CFI=.942, TLI=.927, AIC=430.589로 모형이 적합하였고, 가설 모형의 경로 14개 중에서 6개의 경로가 통계적으로 유의하여 지지되었다. 본 연구의 모형은 행복에 대한 35.2%의 설명력을 보이며, 긍정심리자본은 행복에 직접, 간접, 총효과를 보이고, 셀프리더십은 간접 및 총 효과를, 직무스트레스는 행복에 부(-)적으로 총 효과를 보였다. 또한 연구대상자의 적극적 대처전략에 응급간호역량은 직접효과를 나타냈고, 셀프리더십은 직접효과와 총 효과를 보였으며, 긍정심리자본은 부(-)적인 간접효과가 유의하였고, 적극적 대처전략을 30.2% 설명하였다. 연구대상자의 직무스트레스에 긍정심리자본은 부(-)적인 직접효과를, 셀프리더십도 부(-)적인 간접효과를 보였으며, 직무스트레스에 대한 설명력은 11.4%였다. 대상자의 긍정심리자본에 셀프리더십은 직접적으로 영향을 미치며, 긍정심리자본에 대한 설명력은 44.3%로 나타났다. 또한 긍정심리자본은 셀프리더십과 직무스트레스 사이에서 매개효과를, 직무스트레스는 긍정심리자본과 적극적 대처 사이와 긍정심리자본과 행복 사이에서도 매개효과를 보였다. 본 연구결과 초등학교 보건교사의 긍정심리자본은 행복을 높이고, 직무스트레스를 낮추며, 적극적 대처에 간접적으로 영향을 미치는 변인임을 알 수 있었고, 셀프리더십은 긍정심리자본과 적극적 대처전략에 직접적인 영향을, 행복과 직무스트레스에는 간접적으로 영향을 미치는 변수임을 알 수 있었다. 또한 대상자의 셀프리더십과 직무스트레스가 높을수록 적극적 대처전략을 많이 사용하였고, 직무스트레스가 높을수록 행복은 낮았으며, 응급간호역량이 높을수록 적극적 대처전략을 사용하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 초등학교 보건교사의 직무스트레스를 낮추고, 행복 향상을 위한 방안을 마련하는데 필요한 근거자료를 제공하였다는데 의미가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE