View : 759 Download: 0

온도감 기준에 의한 중성색의 색채 범주와 특성

Title
온도감 기준에 의한 중성색의 색채 범주와 특성
Other Titles
Color categories and characteristics of chromatic neutrals based on apparent warmth criteria
Authors
홍가영
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
중성색(chromatic neutrals)은 패션, 인테리어, 코스메틱 등 다양한 디자인 분야에서 활발하게 소비되고 있는 색으로 온도감에 중립적이며, 유채색의 속성을 갖지만 무채색에 가까운 색이다. 또한, 혼합색인 중성색은 기본색에 비해 연상되는 색이 불분명하며, 색채가 갖는 강도가 약하기 때문에 주변색으로부터 영향을 많이 받는 색이다. 이에 본 연구에서는 온도감 기준에 의해 중성색으로 인지되는 색채의 범위와 특성을 알아보고, 그 결과를 바탕으로 색명을 연상하는 데 어려움이 있는 중성색을 어떠한 형태로 명명하는지 그리고 중성색이 배경색으로 사용되었을 때 동시대비에 의한 명도 및 채도 지각에 어떠한 차이가 있는지를 살펴보았다. 중성색으로 인지되는 색은 GY와 RB 계열의 색상에서 가장 많이 나타났고, 채도보다는 명도가 중성색 인지에 미치는 영향이 더 큰 것을 알 수 있었다. 특히, KS색조표를 기준으로 grayish(회) 즉, 중명도 영역에서 중성색이라고 응답한 비율이 90% 이상으로 가장 높게 나타났으며, L*값이 80 이상인 영역에서는 중성색과 중성색이 아니라고 응답한 색채가 둘 다 분포하는 것으로 보아 고명도 영역에서 중성색을 구별하는 데 혼동이 있을 수 있다는 것을 확인하였다. 중성색은 대체로 기본 색명에 다양한 수식어를 붙여 계통 색명으로 명명하였으며, 톤을 나타내는 수식어로는‘연한(pale)’, 색상을 나타내는 수식어로는‘회(grayish)’, 형용사 수식어는‘은은한’과‘차분한’, 기본 색명은‘회색’을 사용하여 명명한 응답 비율이 가장 높게 나타났다. 중성색 배경 위에서는 white 배경 위의 색보다 명도를 대체로 더 높게 지각하며, 채도는 거의 동일하게 지각하였다. 또한, white 배경 위의 Orange 색상과 비교하여 중성색 배경 위의 Orange 색상은 명도 지각에 따른 동시대비 효과가 가장 크게 나타났다. 본 연구는 온도감에 중립적인 중성색의 인지적·지각적 특성을 밝힘으로써, 중성색의 명확성을 높이는 데 의의가 있다고 생각된다. 또한, 디자인 분야에서 중성색을 사용할 때 동시대비를 고려하여 배경이 되는 색과 주가 되는 색을 선정하는 데 효과적으로 활용될 수 있을 것으로 기대한다. ;Chromatic neutrals are colors that are actively consumed in various design fields such as fashion, interior and cosmetics. It is neutral in apparent warmth, and it has the properties of chromatic color but is close to achromatic color. In addition, chromatic neutrals, which are mixed colors, are unclear in their associated colors and it is heavily influenced by the surrounding color because the intensity of the color is weak. In this study, to find out the range and characteristics of colors perceived as chromatic neutrals by the apparent warmth criteria. Then, based on the results, we examined how to name chromatic neutrals and how they differ in perceived lightness and saturation due to simultaneous contrast when chromatic neutrals are used as background colors. The colors perceived as chromatic neutrals were the most common in the GY and RB series colors, and it was found that the effect of lightness on chromatic neutrals recognition was greater than saturation. In particular, more than 90% of the respondents answered that the color is chromatic neutrals in the grayish area based on the KS color chart. In the region where the L* value is 80 or more, it was confirmed that both chromatic neutrals and non-chromatic neutrals appeared, indicating that there may be confusion in distinguishing the chromatic neutrals in the high-lightness region. Chromatic neutrals are usually named by adding various modifiers to the basic color name. The highest percentage of responses named using‘pale' as a modifier for tone,‘grayish' as a modifier for color,‘soft' and‘calm' as an adjective modifier, and ‘gray' as the basic color name. On a chromatic neutrals background, the lightness was perceived higher than the color on the white background, and the saturation was perceived to be almost the same. In addition, the use of chromatic neutrals for orange color as background color showed the greatest simultaneous contrast effect of brightness perception compared to orange color on white background. This study is thought to be meaningful in enhancing the clarity of chromatic neutrals by illuminating the cognitive and perceptual characteristics of chromatic neutrals does not appear in apparent warmth. In addition, when using chromatic neutrals in the field of design, it is expected that they can be used effectively to select the colors that are the background and the main colors in consideration of the simultaneous contrast.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE