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우연성을 모티브로 한 실험 타이포그래피 연구

Title
우연성을 모티브로 한 실험 타이포그래피 연구
Other Titles
A study on on Experimental Typography Based on “Chance” Motif
Authors
김미래
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
다다이즘은 20세기 초반 활발하였던 예술운동으로, 제1차 세계대전 이후 사회에 대한 부정적인 반응에서 시작되어 기존 예술을 거부하고 새로운 표현 방식을 전개하였다. 다다 예술의 주요한 특징으로 볼 수 있는 우연성은 정형적인 기존 예술을 벗어나는 수단으로 적극적으로 활용되었다. 다다이스트가 시도한 우연성이 결부된 타이포그래피 표현으로 ‘컷업(Cut-up)’을 들 수 있다. 컷업은 긴 문학 작품의 행이나 단어를 잘라 재조합하고 재배열하여 구성하는 소설 기법으로, 콜라주를 활용한 우연성을 보여준다. 트리스탕 차라는 컷업 기업의 타이포그래피 작업으로 새로운 시각 표현의 가능성을 제시한 바 있다. 현대사회는 기술과 매체의 발달로 디지털을 활용한 다양한 그래픽 표현이 가능해졌다. 1970-80년대의 뉴 웨이브 타이포그래피를 거쳐 포스트모더니즘의 미학이 본격화되어 나타난 1990년대 이후의 그래픽 신에서 문자 형태의 표현성, 이미지성에 중점을 둔 실험적인 타이포그래피 작업은 창의적인 시각 커뮤니케이션의 시도라는 측면에서 새롭게 부상한다. 이 시기의 대표적인 디자이너로 언급되는 데이비드 카슨, 네빌 브로디 등이 발표한 자유분방한 타이포그래피는 기능성, 명료성에서 벗어난 새로운 시각 표현의 가능성을 제시해 주었다. 오늘날 다양한 방법과 매체로 시도되는 타이포그래피 작업에서 우연성 또한 하나의 방법론으로 활용되는 것을 찾아볼 수 있다. 이는 과거 다다이즘이 시도한 아날로그적 방식과는 다르지만 문자의 기능성보다는 새로운 조형을 탐색하는 측면에서 맥을 같이 한다고 보아도 무방할 것이다. 연구자는 예측할 수 없는 성격을 가졌다는 점에서 우연성에 근거한 표현 방식은 뜻하지 않은 새로운 문자 표현을 실현하는 데 적합하다고 보았다. 따라서 본 논문은 우연히 획득한 형태에 근거한 그래픽 요소를 도출하고, 이를 적용한 실험적인 글자 디자인을 실험하고 제안한다. 이를 위해 넓게는 시각예술의 범주부터 좁게는 실험 타이포그래피라는 범주 안에서 우연성의 개념과 그것이 지니는 의의를 정리하고, 실험 타이포그래피와 그 사례연구를 통해 우연성이 타이포그래피 분야에서 실현되는 방식을 살펴보았다. 그중에서 우연에 기초한 드립핑, 유기적인 물성의 불완전한 성질을 표현하는 마블링 기법은 연구 작품 제작에 반영이 되었다. 최종 작업은 자연물인 담쟁이덩굴에서 우연히 발견한 형태로 구성한 ‘IVY’, 비눗방울의 물성에서 모티브를 얻은 ‘BUBBLE’, 마블링에서 얻은 형태를 발전시킨 ‘MARBLE’, 세 종류의 라틴 알파벳 디자인으로 진행되었으며, 특히 ‘MARBLE’ 폰트는 그리드 체계를 적용하여 새로운 형태로 치환되도록 발전시켰다. 본 연구자는 새로운 글자 표현을 이끌어내기 위한 방법의 하나로 우연성을 채택하여 실험했으며, 연구 과정과 결과물이 타이포그래피 표현의 가능성을 확장하는 데 기여하길 희망한다. ;Dadaism, which expressed negative thoughts about society at the time after World War I, presented a new way of art expres sion as a reactance to existing art due to the war; effects or techniques that rely on “chance” were emerged by Dadaism. Art, grounded on the principle of chance, has become a fundamental element of Dada Art. Dadaism is important in terms of historical con text. For technique, centering on American abstract expressionism, Dadaism linked automatism to abstract expressionism via dada and surrealism. Experimental typography based on the principle of chance appeared in Dad aism can be considered as a cut up of Tris tan Tz ara. In modern society, thanks to the development of digital technology visually various graphical exp ressions have become available. Herb Lub a lin, David Carson and Neville Brody attempted innovative and creati ve visual communication by experimental typography. T hrough typography, t heir design presented the possibility of new visual expression . While their method was different from the analog method us ing the principle of chance in the past, but all can be included in the category of experimental typography. Therefore, this paper intends to proposeexp erimental typography by researching visually invisible contingency by graphic elements based on the effect of coincidence from analog elements. For such goals, the concept of chance and its significance were summarized in the categories of visual arts in a broad manner and experimental typography in a narrow manner. Moreover, research on experimental typography and the development of various expression techniques were reviewed. After categorizing and analyzing the scope of the case study utilized the concept of contingency, and examining the characteris tics of the analysis result, this study presented experimental typography by deriving the formative characteristics of the font by using the principle of chance. This paper sought a new expression technique by applying the concept of the chance to experime ntal typography. This paper defined the form of chance as discovery from a natural object, which was derived by chance, and various physical phenomena of properties. Through this, the paper suggested the development possibility of new visual language commu nication by combining the derived marbling font and grid structure. The researcher hopes that the process and results of this study can contribute to the research of possibility and development regarding various experimental graphic expressions, which enab les typography to become an object with visual form symbols.
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