View : 605 Download: 0

안전색과 무채색 대비에 따른 지가 반응 연구

Title
안전색과 무채색 대비에 따른 지가 반응 연구
Other Titles
A study on Perceptual Response by Contrast between Safety Color and Achromatic Color
Authors
김희진
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
본 연구는 안전색 기능에 확보되어야 하는 지각 반응 효과로서 유목성(주목성), 시인성, 가독성에 영향을 미치는 안전색-무채색 대비에 대한 검증을 하고자 한다. 색의 유목성(주목성)이란 색을 가장 빠르게 인지되는 것을 의미한다. 시인성이란 잘 보이는 색, 즉, 보이기 쉬운 성질의 색을 의미하며, 가독성이란 글자를 보고 잘 읽을 수 있는 것을 의미한다. 안전색과 무채색 대비를 통해 유목성(주목성), 시인성, 가독성에 미치는 요인을 알아보고자 하였다. 또한 안전색과 무채색 대비관계 중 가독성에 미치는 글자 굵기에 따른 효과를 파악하고자 하는 목적이 있다. 연구를 통해 안전색(6색) 무채색(10색)의 대비 관계로 유목성(주목성), 시인성, 가독성에 대한 인증기준을 체계적이고 표준화하여, 안전의 기능을 확보하여 간단하면서도 효율적으로 안전을 강화하고자 하며 이를 통해 도움이 되도록 하고자 한다. 이에 본 연구는 디스플레이 실험 환경에서 면적 대비 효과를 위해 안전색-형태(Figure), 무채색-배경(Ground)을 정적대비로 명명하였으며, 무채색-형태(Figure), 안전색-배경(Ground)을 부적대비로 나타냈다. 지각 반응 효과를 위해 실험 순서는 유목성(주목성), 시인성, 가독성로 진행 되었다. 유목성(주목성)은 가장 빨리 보이는 것으로 형태(Figure) ‘ □ ‘로 제작하였다. 시인성은 가장 잘 보이는 것으로 형태(Figure) ‘ ? ‘로 제작하였다. 가독성은 가장 잘 읽히는 것으로 형태(Figure) ‘ 안전 ‘ 글자로 제작하였다. 가독성의 1차 실험으로 ‘ 안전’ 이라는 글자 굵기를 ‘윤고딕 110’ ~ ‘윤고딕 160 + 굵은체’로 총 7종류로 실험을 진행하였다. 이에 가장 잘 읽히는 글자의 굵기 ‘윤고딕 160’ 1차실험의 결과 값으로 2차 실험인 지각반응평가 실험체를 제작하였다. 실험군은 20~30대 성인군으로 실내에서 인식이 가능한 저조도 환경에서 앉은 자리와 실험체의 거리 5m에서 진행하였다. 실험 결과 분석은 가장 빨리 보이는 실험체, 즉, 유목성(주목성)이 높은 1순위, 2순위 유목성(주목성)이 낮은 가장 늦게 보이는 1순위, 2순위, 가장 잘 보이는 실험체, 시인성이 높은 1순위, 2순위 시인성이 낮은 가장 안보이는 1순위, 2순위, 가장 잘 읽히는 실험체 즉, 가독성이 높은 1순위, 2순위 가독성이 낮은 가장 안 읽히는 1순위, 2순위로 빈도분석 하였다. 유목성(주목성) 실험 값을 분석하면 안전색과 무채색의 휘도 대비가 큰 값이 유목성(주목성) 선택에서도 높을 것으로 예상하였으나, 결과 값은 그렇지 않았다. 또한, 면적 대비(정적대비-부적대비)의 결과 값은 안전색 중 난색계열, 한색계열별로 차이가 존재했다. 안전색과 무채책의 대비에 지각 반응효과로서 유목성(주목성)은 휘도 대비, 면적 대비뿐 만 아니라 색의 채도 차이에 의한 영향을 미치는 요인임을 예측하였다. 지각 반응효과로서 시인성 결과 값은 유목성(주목성)에 분석 값에 비해 휘도 대비, 면적 대비가 결과 값에 미치는 요인인 높아졌으며, 면적 대비에 의한 결과 값의 경향성이 뚜렷하였다. 마지막으로 지각 반응효과로서 가독성은 유목성(주목성), 시인성의 결과 값에 비해 휘도 대비, 면적 대비가 결과 값에 미치는 요인이 높아졌으며, 휘도 대비에 의한 결과 값의 경향성이 뚜렷하였다. ;This study aims to prove the impact of contrast between safety colors and achromatic colors on attractiveness (attention), visibility, and legibility, which are perceptual response effects needed in the functions of the safety color. Attractiveness (attraction) refers to the characteristic of colors being recognized fast. Visibility is defined as the characteristic of colors being observed well. Legibility is the level of letters being easy to read when they are in a certain color. The author attempted to study the factors affecting the attractiveness (attention), visibility, and legibility through contras of safety colors and achromatic colors and the impact of font weight on the legibility of the design with the contrast of safety colors and achromatic colors. This study intends to provide help by enhancing the safety simply and efficiently through systematization and standardization of criteria of certification for attractiveness (attraction), visibility, and legibility through the study on the contrast of safety colors (6 colors) and achromatic colors (10 colors). In regard to that, this study defines the contrast in which a safety color is the figure and an achromatic color is the ground as the positive contrast and the one in which an achromatic color is the figure and a safety color is the ground as the negative contrast. For the sake of the perceptual response effect, the tests were conducted in the order of attractiveness (attention attraction), visibility, and legibility. As for the attractiveness (attraction) test, ‘□,’ which was recognized fastest, was adopted as the figure. As for the visibility test, ‘?,’ which was observed best, was adopted as the figure. As for the legibility test, ‘안전,’ which was read best, was adopted as the figure. In the first round of the legibility test, tests on the text ‘안전’ in seven different fonts of from ‘YD Gothic 110’ to ‘YD Gothic 160’ and ‘YD Gothic 160 B.’ were conducted. Then, with ‘YD Gothic 160,’ which was found to be read best during the first round of the test, the test materials for the second round of the test, perceptual response evaluation, were produced. Participants consisted of adults in their 20s or 30s, and the test were conducted in the low-light environment where the test materials were visible while the participants were sitting 5m away from the test materials. As for the analysis of the test result, frequency analyses of the following were conducted: the first and the second fastest recognized materials, in other words, materials with the first and second best attractiveness; the first and the second most slowly recognized materials, in other words, materials with the first and second worst attractiveness; the first and the second best seen materials, in other words, materials with the first and second best visibility; the first and the second worst seen materials, in other words, materials with the first and second worst visibility; the first and the second best read materials, in other words, materials with the first and second best legibility; the first and the second worst read materials, in other words, materials with the first and second worst legibility. It was expected that combination with large brightness contrast between the safety color and the achromatic color would indicate high attractiveness (attraction). Nevertheless, the result was different. In addition, the results in area contrast (positive contrast – negative contrast) indicated differences even between warm safety colors and cold safety colors. Not only brightness contrast and area contrast but also chromatic contrast were predicted to affect the attractiveness (attraction) as the perceptual response effect from the contrast between a safety color and an achromatic color. Results on the visibility as the perceptual response effect were more affected by brightness contrast and area contrast compared to the results of the analysis on the attractiveness (attraction), and the tendency in the results depending on the area contrast was clear. Lastly, results on the legibility as the perceptual response effect were more affected by brightness contrast and area contrast compared to the results of the analysis on the attractiveness (attraction) or visibility, and the tendency in the results depending on the brightness contrast was clear.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE