View : 1005 Download: 0

모리스 라벨(Maurice Ravel)의 음악적 어법에 관한 분석 및 연구

Title
모리스 라벨(Maurice Ravel)의 음악적 어법에 관한 분석 및 연구
Other Titles
A study on the compositional devices of Maurice Ravel through
Authors
우다은
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 19세기 프랑스를 대표하는 작곡가인 모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)의 피아노곡 <물의 요정(Ondine)>에 나타난 라벨의 음악적 어법에 관한 연구다. 이를 위해 라벨이 활동했던 시기에 성행한 인상주의와 인상주의 음악의 특징, 그리고 라벨의 작품에 나타나는 일반적인 특징에 대해 살펴보았다. 인상주의는 19세기 말에서 20세기 초, 프랑스의 미술, 문학, 음악 등 예술 전반에 걸쳐 나타난 예술 사조로써 인상파 화가는 사물을 직접적으로 묘사하기보다는 빛에 의해 시시각각 변하는 인상을 그려냈으며 이와 맥락을 같이하는 상징주의 작가는 현실 너머의 이상 및 내면의 감정 등 추상적인 소재를 상징과 암시를 통해 표현하였다. 이러한 인상파 미술과 상징주의 문학에서 유래된 인상주의 음악은 다음을 특징으로 한다. 첫째, 기존에 사용되지 않았던 화음과 선법, 음계 등을 대담하게 사용하면서 새롭고 다양한 음색을 창출하였다. 둘째, 음악적 소재로 자연적인 소재나 혹은 신화적인 소재를 빈번히 사용하였다. 셋째, 가믈란, 스페인, 미국 등 이국적인 음악의 요소를 사용하면서 관습적인 조성 음악의 음향에서 탈피하려고 하였다. 라벨은 이러한 인상주의의 음악적인 요소에 다음과 같은 자신의 작곡 어법을 조합시키면서 그만의 독특한 스타일을 형성하였다. 첫째, 라벨은 소나타·세도막 형식, 바로크 춤곡, 그리고 대위법 등 전통적인 구조와 기법을 선호하였다. 이러한 틀을 사용함으로써 그는 적절한 균형을 유지하며 복잡하고 화려한 화성을 자유롭게 사용할 수 있었다. 둘째, 라벨의 음악은 선율적이다. 그의 작품에는 명확한 주선율이 존재하며 이는 변형, 반복되면서 듣는 이의 기억에 또렷이 새겨진다. 셋째, 라벨의 음악은 매우 정교하다. 라벨은 그가 이상적으로 여기는 예술을 음악으로 실현하고자 했기 때문에 그의 곡에 들어 있는 모든 음악적 요소들은 모두 그의 계획 아래에 하나하나 배치되어 있다. <물의 요정>은 이러한 인상주의적 요소와 라벨만의 스타일이 잘 드러난 곡이다. 우선 인상주의적 요소가 드러난 예로 라벨은 9, 11, 13화음, 6음이 부가된 3화음 같이 복잡하고 불협화적인 화성과 믹소리디안, 에올리안, 도리안 등의 이국적인 선법, 그리고 오스티나토, 페달포인트, 글리산도, 폴리코드 등의 기법을 빈번히 사용하면서 조성을 흐리고 있으며 이는 신비롭고 환상적인 음색을 만들어낸다. 더불어 시시각각 인상이 변하는 물의 움직임은 아르페지오, 스타카토, 글리산도 등을 통해, 시의 공간적 배경과 물의 요정이 자아내는 신비로움은 오스티나토와 트레몰로 등을 통해 묘사하고 있다. 다음으로 라벨만의 스타일이 드러난 예를 들면 <물의 요정>은 비록 고전적 소나타 형식의 엄격한 규칙을 따르지는 않았지만, 제시부, 발전부, 재현부, 코다로 구성된 소나타 형식을 취하고 있는 것에서 고전적인 형식에 대한 라벨의 선호를 확인할 수 있다. 더불어 제시부에 등장하는 두 개의 주제와 발전부에 새롭게 등장하는 주제는 곡 전체에 걸쳐 계속 반복되어 나타나면서 명확하게 제시되고 있다. 마지막으로 그는 수많은 32분음표와 함께 템포와 음악적 표현을 섬세하게 지시하면서 그가 생각하는 이상적인 온딘의 모습을 정교하게 나타내고 있다. 본 논문에서는 이렇듯 <물의 요정>에 나타난 인상주의 음악의 특징과 라벨만의 음악적 특징을 살펴봄으로써 이 곡을 해석하고 연주하는 데 도움이 되고자 한다.;This study aims to distinguish the compositional devices of Maurice Ravel(1875-1937) through a study on his work from . The study is carried out through analyzing the following subjects: impressionism, characteristics of impressionist music, and general features of Ravel’s works. Impressionism is an art movement that emerged in the late 19th century and lasted until the early 20th century influencing not only paintings but also literature and music. During the late 19th century, impressionist painters drew the impression of a subject that is constantly changed by the light rather than an accurate depiction. In literature, impressionism appeared in the form of symbolism. Symbolist writers pursued ideals beyond reality and expressed inner emotions and abstract materials through symbols and implication. Impressionistic music derived from both impressionist art and symbolist literature. Its unique impressionistic elements are as follows: First, Impressionistic music created a variety of new tone colors by using chord, scales, church modes, and so on that were either previously rarely used or traditionally forbidden. Second, natural or mythological materials were frequently used as musical materials to express new tone colors. Third, they tried to break away from the conventional tonal system by using elements from the exotic music of Gamelan, Spain, United States, and so on. Ravel’s unique style was achieved through the combination of the impressionistic music elements and his own compositional style. Notable characteristics of his musical style are as follows. First, Ravel preferred traditional structures and articulations: sonata form, ternary form, dance music from Baroque period, and counterpoint. By using this structure, his music could not be off-balanced albeit the use of complex and colorful harmony. Second, his music is melodic. A clear and simple melody is transformed and repeated throughout the piece, making the melody linger even after the music is over. Third, his music is sophisticated. To Ravel, there was always an art he considered ideal, and all musical devices were coordinated under his control to express it in his music. greatly reveals these impressionistic elements and Ravel’s own musical styles. The major five characteristics reviewed in this study are as follows. First, Ravel frequently used complicated harmonies such as 9th, 11th, 13th, and discordant sounds of 2nd by adding 6th note to the triad. He blurred the tonal system and created a mysterious and fantastic tone color by using ostinato, pedal point, glissando, poly chord, and church modes such as Mixolydian, Aeolian, Dorian. Second, he described various movements of water with arpeggio, staccato, and glissando. Ostinato and tremolo were used to express the mystique atmosphere of water fairy and the background of the poem. Third, is based on the sonata form. Although it did not follow strict rules of classical sonata, consists of exposition, development, recapitulation, and coda. Fourth, the first and second themes of the exposition, and the new theme that appear in the development are presented clearly, appearing repeatedly throughout the piece. Finally, Ravel realized his ideal image of ondine in music by using numerous 32nd notes, subtle tempo directions and musical expressions. In conclusion, this paper aims to assist musicians in interpreting and performing by investigating the features of impressionistic and Ravel’s music shown in .
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE