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소셜미디어 뉴스 이용과 충족 연구

Title
소셜미디어 뉴스 이용과 충족 연구
Other Titles
A Study on the Uses and Gratification of Social Media News: The Relationship between the Trustworthiness, User Satisfaction and Intention to continuous use of Card News, Political Pod-cast, and Social Media mediated mainstream news media
Authors
장지연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
본 연구의 목적은 이용과 충족이론에 입각하여 소셜미디어 뉴스 이용자들의 소셜미디어 뉴스 이용의 동기를 알아보고 뉴스 유형별 신뢰, 만족감, 그리고 지속사용의도와의 관계를 알아보는 것에 있다. 연구파트 1에서는 가장 먼저 소셜미디어 뉴스 이용의 동기를 도출하고, 인구통계학적 특성에 따른 뉴스 이용 동기의 차이와 뉴스 이용자 군집 별 동기의 차이를 분석하였다. 이후, 연구파트 2에서는 3가지 종류로 유형화시킨 소셜미디어 뉴스의 실질적인 지속사용의도와 소셜미디어 뉴스 동기간의 관계를 알아보고, 뉴스 이용자들의 콘텐츠에 대한 신뢰와 만족감의 매개효과를 검증하였다. 본 연구는 소셜미디어를 통해 뉴스를 이용해본 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문을 진행하였고, 총 347명의 설문 답안을 회수하였다. 가장 먼저 요인분석을 실시하여 총 7개의 소셜미디어 뉴스 이용 동기를 추출해 하위요인의 특징에 따라 명명하였다. 각 요인은 ‘전문성 및 신뢰성’, ‘의견교환 및 견해의 비교’, ‘시의성 및 정보충족’, ‘편리성 및 맞춤 제공성’, ‘유사견해의 추구’, ‘다양성 추구’, ‘습관적소비’로 이름을 정하였다. 이를 기반으로 인구 통계적 특성, 뉴스 이용량, 뉴스 이용자 군집별 동기의 차이를 검증하였다. 이용자들의 군집은 3가지 뉴스를 모두 이용하는 사람들과, 3가지 뉴스만을 개별적으로 이용하는 유형으로 총 4가지 군집으로 나누었으며, 분석 결과 뉴스 이용 군집별로 동기의 차이가 유의한 것을 확인하였다. 이를 바탕으로 파트 2의 연구가설 및 연구 문제를 분석하였다. 연구결과 첫째, 카드뉴스 지속사용에 유의한 소셜미디어 뉴스 이용동기는 ‘편리성 및 맞춤 제공성’, ‘유사견해의 추구’, ‘습관적 소비’ 동기가 도출되었다. 카드뉴스에 대한 신뢰와 만족의 매개효과 검증결과, 편리성 및 맞춤 제공의 동기는 지속사용의도에 직접효과가 존재하는 동시에 신뢰와 만족 모두를 매개하는 것이 드러났다. 반면, 유사견해의 추구 동기와 습관적 소비 동기는 카드뉴스 지속사용의도에 직접효과는 유의하지 않았지만, 신뢰와 만족을 매개한 간접효과는 모두 유의한 것으로 나타나 위의 , 동기가 높을수록 카드뉴스에 대한 신뢰/만족이 높았으며, 신뢰/만족이 높을수록 지속사용의도 역시 높게 나타나는 것을 확인하였다. 또한, 세가지 동기 모두 이중매개효과가 나타났다. 둘째, 정치 팟캐스트형 뉴스에 대해서는 ‘유사견해의 추구’, ‘다양성의 추구’ 동기가 팟캐스트 지속사용의도에 정(+)의 관계가 유의하게 나타나는 것으로 드러났다.회귀분석 결과 ‘의견 교환 및 견해의 비교’동기는 지속 사용의도와 부(-)적 관계가 있었으나, 매개효과 검증 결과, 직접효과 및 간접효과 모두 유의하지 않게 나타났다. ‘유사견해의 추구’ 동기는 지속사용의도에 대해 직접효과는 없으나, 신뢰와 만족을 매개한 간접효과는 모두 유의하게 나타나, 정치 팟캐스트 뉴스를 신뢰할수록, 그리고 만족도가 높을수록 지속사용의도 역시 높게 나타나는 것을 확인하였다. 이와 더불어 이중매개효과 역시 검증되었다. ‘다양성 추구’의 동기는 지속사용 의도에 대해 직접효과가 없으며, 만족을 매개하는 간접효과가 존재하는 것으로 드러났다. 따라서, 다양성 추구의 동기가 높은 정치 팟캐스트 뉴스 이용자들은 뉴스 콘텐츠에 만족할수록 지속적으로 사용하고자 하는 의도 역시 높게 나타남을 확인하였다. 셋째, 언론사 뉴스의 소셜미디어 재매개형 서비스의 지속사용의도에는 ‘시의성 및 정보충족’의 동기와 ‘편리성 및 맞춤 제공’ ‘유사견해의 추구’ 동기가 정(+)의 관계가 있었으며, ‘시의성 및 정보충족’의 동기와 ‘편리성 및 맞춤 제공’ 동기는 지속사용의도에 직접효과와 신뢰와 만족을 매개하는 간접효과가 모두 유의하게 나타났다. ‘유사견해의 추구’ 동기는 직접효과는 유의하지 않지만, 신뢰와 만족을 매개하는 간접효과에 대해서는 모두 유의한 결과가 나타났다.;The purpose of the study is first to extract motivation of social media news users and second to analyze the relationship between the intention to continuous use of social media news types and the news trustworthiness and user satisfaction towards the news. In this study, the types of news were divided into three categories: snack culture card news, political pod-cast news, and social media mediated mainstream news media. After conducing online survey on users who had experience using new through social media, retrieved a total of 347 survey answers. According to factor analysis, a total of seven motivations for using social media news were extracted and named after 'professionalism and reliability', 'comparison of opinions', 'timeliness and fulfillment of information', 'convenience and news curation', 'seeking for similar opinions', 'seeking for diversity' and 'habitual consumption'. The users' clusters were divided into four groups of people who use all three kinds of news contents, and those who use each one of the three news contents. The analysis showed that the differences between those who use all three news contents and the rests were significant, however differences among content types were not significant enough. On study part 2, motivations which had significant effect on continuous usage of Card news were 'convenience and customization', 'seeking for similar opinions' and ‘habitual consumption'. More to that, 'convenience and news curation' were found to have mediating effect of trustworthiness and user satisfaction as well as direct effect to continuous usage. However, 'seeking for similar opinions' and ‘habitual consumption' only had mediating effect of trustworthiness and user satisfaction to continuous usage, which means if those two variables are not mediated, the two motivations can not directly effect continuous usage. Also all three motivations had positive(+) effect with all three variables. Second, motivations which had significant positive(+) effect on continuous usage of political pod-cast news were 'seeking for similar opinions' and ‘seeking for diversity’. Multiple regression result showed that the motivation for ‘exchanging opinions and comparison between other views’ had a negative(-) relationship with the intent of continuous usage, but after analyzing through Process Macro (Hayes, 2018), both direct and indirect effect to continuous usage were insignificant. Moreover, ‘seeking for similar opinions’ was not directly effective for the continuous usage of pod-cast news, but indirect effects mediating trustworthiness and user satisfaction were significant. Which confirms that users with higher motivation of ‘seeking for similar opinions’ were more likely to feel that the pod-cast news are reliable and satisfied, and this relates to higher intention of continuous usage. ‘Seeking for diversity’ were found to have no direct effect to continuous usage, and have only mediating effect of user satisfaction. Therefore, people with higher motivation for ‘seeking for diversity’ were more likely to be satisfied with pod-cast news contents and this related to higher intent to continuous usage. Finally, motivations which had significant positive(+) effect on continuous usage of social media mediated mainstream news media were ‘timeliness and fulfillment of information’ 'convenience and news curation', 'seeking for similar opinions'. The motivation of ‘timeliness and fulfillment of information’ and ‘convenience and news curation’ were both significant in terms of direct and indirect effect of trustworthiness and user satisfaction toward continuous usage of the news contents. Which means even without satisfaction and trust towards the news content, people with high motivation of ‘timeliness and fulfillment of information’ were more likely to continuously use the same news contents. However the motivation for ‘seeking for similar opinions’ had only significant effect when trustworthiness and satisfaction mediated the news content. According to the study results, the highest motivation that social media news users had were found to be ‘timeliness and fulfillment of information’, ‘convenience and news curation’, and ‘professionalism and reliability’. However, ‘professionalism and reliability’ was not related to actual continuous usage of all 3 news types, which showed that social media news contents need to work on developing contents with enhanced professionalism and reliability. More to that ‘seeking for similar opinions’ and ‘exchanging opinions and comparison between other views’ were ranked about the similar extent, however only ‘seeking for similar opinions’ were related to all 3 news types. This means that news contents should be created to provide users with enhanced function of ‘exchanging opinions and comparison between other views’.
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