View : 786 Download: 0

Richard Strauss의 Cello Sonata in F Major, Op.6에 대한 연구 및 분석

Title
Richard Strauss의 Cello Sonata in F Major, Op.6에 대한 연구 및 분석
Other Titles
A Study of Richard Strauss Cello Sonata in F Major, Op.6
Authors
박성빈
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 에 관한 연구 분석이다. 19세기 독일 후기 낭만주의의 대표 작곡가인 리하르트 슈트라우스는 오페라와 가곡의 대가이지만, 관현악곡에서 도 아주 뛰어난 작곡가였다. 슈트라우스가 남긴 다수의 관현악곡의 특징을 몇 가지로 살펴보면, 첫 번째로는 초기 작품들로서 브람스와 같은 작곡가들의 영향 을 크게 받은 양식, 두 번째로는 1880년 후반부터 나타나는 교향시 양식, 세 번째로는 만년 작품들로서 기회 음악이라 일컫는 축전적인 음악과 행진곡풍의 양식, 네 번으로 발레와 오페라 등의 무대용 음악, 마지막으로 근대적인 기법의 관현악 양식이다. 본 논문에서 연구할 는 위의 다섯 가지 양식 중 두 번째 특징이 나타나는 시기로서, 1882년 작곡을 시작하여 다음 해에 완성하였다. 3악장 형식의 소나타 구조로 이루어져 있는 이 곡은 슈트라우스만의 진취적인 성향을 보여주는 곡이라 할 수 있는데, 먼저 소나타 형식의 1악장에서 제시부에 도돌이표가 없는 점, 제 1주제와 제 2주제 사이의 경과구에서 또 다른 요소를 제시하거나, 전개부에서 푸가 기법을 보여주는 것, 그리고 재현부 2주제의 조성이 다르게 제시된 점이 이를 반증한다. 3부 형식으로 구성된 2악장에서는 B 부분에서 첼로와 피아노가 좁은 시차를 두고 모방 기법을 보여준 것이 특징이고, 3악장에서는 1악장과 같은 소나타 형식으로 이루어져 있지만, 1악장에 비해 고전적인 화성 구조를 지니고 있다. 이와 같은 특징으로 볼 때, 슈트라우스의 첼로 소나타는 소나타 형식 안에서 자신의 성격과 음악적 성향을 잘 표현하였다고 볼 수 있다.;This thesis is about analysis of research on made by Richard Strauss (1864-1949). The late 19th century German’s representative romanticism composer, Richard Strauss was a master of opera and song, and also, he was great in orchestral music. The characteristics of Strauss’s orchestra music can be shown in five different points. Firstly, his early stage work styles were hugely affected by other composers, such as Johannes Brahms. Secondly, Strauss’s symphonic poem style showed from end of 1880. Thirdly, occasional music is known as very old works which has congratulatory and parade style music form. Fourthly, it is stage used music, mainly only for ballet and opera. Lastly, it has a modern technical orchestral music form. The , which will be research in this thesis shows second characteristic out of five characteristics shown above, R.Strauss began to compose this work in year 1882 and finished it in year 1883. This work is made with three movements in Sonata form and it shows Strauss’s enterprising propensity in three different ways. Firstly, it has no repeat mark in exposition in 1st movement. Secondly, it is suggesting another element in a passage or showing Fuga technique in development, between the 1st and 2nd topics and lastly, the fact, tonality of the second topic in recapitulation shows his enterprising propensity. In the second movement which has 3 parts form, it shows its imitation technique feature, by giving short gap of time between cello and piano in part B. The third movement is made with Sonata form which is same as first movement, however it has classical harmony structure compare to first movement. From looking at these features, Strauss’s cello Sonata expresses its own characteristic and colour very well within the Sonata form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE