View : 577 Download: 0

Edvard Grieg의 Sonata for Piano and Violin No. 3, Op. 45 in c minor에 관한 분석 연구

Title
Edvard Grieg의 Sonata for Piano and Violin No. 3, Op. 45 in c minor에 관한 분석 연구
Other Titles
Analysis on Sonata for Piano and Violin No. 3, Op. 45 of E. Grieg
Authors
박주미
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 에드바르드 그리그(Edvard Grieg, 1843-1907)의 를 다룬다. 이를 위하여 그리그의 생애와 음악세계를 알아본 뒤 를 각 악장별로 분석한다. 그리그는 1843년 6월 15일 노르웨이의 베르겐(Bergen)에서 태어났으며 노르웨이 음악을 알린 민족주의(nationalism) 경향의 작품을 다수 작곡하였다. 어린 시절부터 어머니로부터 피아노를 배웠던 그리그는 독일의 라이프치히 음악원(Leipzig Conservatory)에서 유학한 뒤 덴마크의 코펜하겐(Copenhagen)으로 이주하여 그곳에서 노르웨이의 민족주의 음악을 이끌던 노르드라크(Rikard Nordraak, 1842-1866)를 만나 영향을 받으며 민족주의 경향에 눈을 뜨게 되었다. 이후 1907년에 사망할 때까지 <피아노 협주곡 a minor, Op. 16>과 <페르귄트, Op. 23>(Peer Gynt)를 비롯한 여러 작품을 남기며 노르웨이의 국민작곡가로 추앙받았다. 그리그는 모두 세 곡의 바이올린 소나타를 남겼다. 그 중 본 논문에서 다루는 세 번째 바이올린 소나타인 는 1886년 가을부터 작곡에 착수하여 이듬해인 1887년에 완성되었다. 모두 세 개의 악장으로 구성된 이 바이올린 소나타는 첫 악장과 마지막 악장이 빠른 빠르기를 이루며 소나타 형식으로 되어 있으나 두 번째 악장이 약간 빠른 빠르기를 이용하여 전통적인 소나타의 악장 구성에서 벗어난다. 그러나 조성과 분위기 등에서 충분히 제1악장 및 제3악장과 대조를 이루어 제2악장의 역할을 다하고 있다. 또한 제1악장과 제3악장 모두 소나타 형식을 사용하긴 하지만 전통적인 소나타 형식을 그대로 이용하지 않고 이를 변형하는 낭만주의 음악의 모습을 지니고 있는 한편 페달 포인트 위에 반음계적 성부진행이 자주 등장하는 그리그 음악의 특징을 잘 보여준다. ;This thesis studies Sonata for Piano and Violin No. 3, Op. 45 of Edvard Grieg. In order to understand this piece, this study researches his life, musical works, and analyzes Sonata for Piano and Violin No. 3, Op. 45. E.Grieg was a Norwegian composer, pianist, and conductor, and born in Bergen, Norway, on the fifteenth day of June 1843. He was the foremost Scandinavian composer of his generation and the principal promoter of Norwegian music. From the age of six, he had piano lessons from his mother and in 1858, he came to be enrolled in Leipzig Conservatory. After he graduated from the institution, he moved to Copenhagen, Denmark, and there he met Rikard Nordraak whom the Norwegian nationalists set their chief hope for a national school of music. Thenceforward, E. Grieg felt that his path was clear: it was that of a musician dedicated to Romantic nationalism. He composed Piano Concerto A minor, Op. 16 and Peer Gynt, Op. 23 as the representative works of him and was considered as a national composer of Norway. E. Grieg composed three sonatas for the violin. Sonata for Piano and Violin No. 3, Op. 45 is the third one which is composed in 1886-1887. This sonata includes three movements. The first and third movements employ sonata form in fast tempo, but the second movement uses the ternary form in allegretto tempo, which deviates from the standard arrangement of sonata. Nonetheless, the tonality and atmosphere of the second movement make a contrast with the first and third movements so it can be said that the second movement plays its role enough. Moreover, even though the first and third movements employ sonata form, they vary it as the feature of music in Romanticism. Also, all of three movements often use pedal point in the bass while chromatic voice leading occurs in the upper voices, which well presents the characteristic of E. Grieg’s musical works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE