View : 594 Download: 0

Dmitri Shostakovich 의 Sonata in d minor Op. 40 for Cello and Piano에 대한 분석 및 연구

Title
Dmitri Shostakovich 의 Sonata in d minor Op. 40 for Cello and Piano에 대한 분석 및 연구
Other Titles
A Study and Analysis of on Dmitri Shostakovich Sonata in d minor Op. 40 for Cello and Piano
Authors
김다민
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 드미트리 쇼스타코비치의 첼로소나타 (Dmitri Dmitrievich Shostakovich, Sonata in d minor Op. 40 for Cello and Piano)에 대한 연구 분석이다. 쇼스타코비치는 낭만후기와 20세기의 러시아를 대표하는 음악가로 그는 소비에트 정부의 정치적 압박을 받으면서도 대표작인 교향곡 15개 외에도 현악 4중주곡, 오페라, 발레, 연극, 영화 음악 등 다양한 종류의 걸작을 남겼고 그의 작품들은 독특한 구조를 담았으며 당시 시대적 상황이 잘 드러난다는 평가를 받는다. 쇼스타코비치의 「첼로 소나타(Sonata for Cello and Piano in D minor Op. 40)」은 그의 하나뿐인 첼로 소나타로 1934년에 작곡하였으며 전형적인 소나타 형식으로 4악장 구성이다. 제 1악장은 소나타 형식으로 종결부를 가지며, 제 2악장은 waltz풍의 복합 3부분형식, 제 3악장은 3부분형식, 제 4악장은 Rondo 형식으로 작곡되었고 신고전주의적인 특징이 드러난다. 각 악장별로 주제가 다양하게 변화되고 반복되며 고전적 양식이 사용된 단순한리듬 구성과 3화음과 7화음의 화성진행, 대위법적 기법, 비화성음, 반음계적 선율진행 이외의 다양한 연주법을 활용한 현대적인 음악 형식이 잘 어우러진 작품이다. 본 논문은 쇼스타코비치의 시기별 생애와 작품세계를 살펴봄으로서, 당시 쇼스타코비치가 추구하고자 했던 음악관에 대해 이해하고, 쇼스타코비치 첼로 소나타Op. 40을 전통적 음악요소와 새로운 20세기 음악요소의 측면에서 형식, 화성, 리듬 분석을 통하여 그의 음악을 심도 있게 분석하는데 목적이 있다.;This study is an analysis of Sonata in d minor Op. 40 for Cello and Piano by Dmitri Dmitrievich Shostakovich. D. Shostakovich is a musician representing Russia in the late Romance and 20th Century, who was under political pressure from the Soviet government but left various masterpieces, including string quartets, opera, ballet, theater and film music, in addition to his 15 representative symphonies, and his works contain unique structures and are said to be well illustrated by the times. D. Shostakovich's “Sonata for Cello and Piano in D minor Op. 40” was composed in 1934 as his only one cello sonata and is a typical sonata form with four movements. The first movement has a Coda in the form of a sonata, the second movement is composed of compound tenary form in the style of waltz, the third movement is composed of tenary form and the fourth movement is composed in the form of rondo, and the features of neo-classicism are revealed. The theme is varied and repeated for each movement, and it is a combination of simple rhythm composition with classical styles, modern music forms that utilize various methods other than the harmony progress of the third and seventh chord, Counterpoint techniques, non-chordal tones and chromatic melody. This paper examines D. Shostakovich's period-by-time life and his values in his works and aims to understand the music theater that Shostakovich wanted to pursue at that time, and to analyze Shostakovich cello sonata Op. 40 in depth through form, harmony and rhythm analysis in terms of traditional music elements and new 20th century music elements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE