View : 1305 Download: 0

L. v. Beethoven Piano Sonata No.3 in C Major, Op.2 No.3에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven Piano Sonata No.3 in C Major, Op.2 No.3에 관한 연구
Other Titles
A study for L. v. Beethoven Piano Sonata No.3 in C Major, Op.2 No.3
Authors
이다윤
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 다양한 장르에서 크게 활약하며 훌륭한 작품들을 만들어 냈는데, 특히 피아노 소나타에는 청년 시절부터 죽기 직전까지 작곡할 만큼 전 생애를 걸쳐 애정을 쏟았다. 한스 폰 뷜로(Hans Guido Freiherr von Bülow, 1830-1894)는 그의 피아노 소나타를 두고 ‘신약성서(The new testament)’라고 비유했으며 오늘날에도 건반악기 음악의 중요한 위치를 차지한다. 소나타 형식의 틀은 이미 하이든과 모차르트 시대에 완성되었지만 베토벤은 이 틀에 자신만의 독창성과 음악적 언어를 조화시켜 새로운 소나타를 정의하였다. 그의 작품에는 고전주의 양식과 함께 낭만주의의 도래를 예견시키는 요소들이 등장하여 이 두 시기를 연결시켜준다. 베토벤 소나타는 제1기, 제2기, 제3기의 총 세 시기로 나누어지는데 본 논문에서 연구 할 『피아노 소나타 Op.2 No.3』은 제1기, 즉 초기 작품에 속하며 Op.2의 세 곡 중 가장 규모가 크고 화려하다. 총 4악장으로 구성되어 있으며 제1악장은 전통적인 소나타 형식으로 역동적인 제1주제와 서정적인 제2주제가 대조를 이룬다. 또한 끝부분에 등장하는 카덴짜는 곡의 화려함을 더욱 극대화시킨다. 제2악장은 A-B-A’-B’-A’의 변형된 론도 5부 형식으로 아름다운 선율이 등장한다. 제3악장은 스케르초(Scherzo)-트리오(Trio)-스케르초(Scherzo)로 구성된 복합 3부분 형식이며 고전주의 소나타에서 나타나는 미뉴에트(Minuet) 악장 대신 스케르초(Scherzo) 악장을 사용하여 작품의 규모를 확대시켰다. 제4악장은 A-B-A’-C-A’-B’-코다로 이루어진 변형된 론도 소나타 형식으로 주제 요소의 대비가 나타나며 화려하고 기교적이다.;Although Beethoven composed various genres, he possessed a special affection for piano sonatas from his youth. Hans Guido Freiherr von Bülow compared Beethoven’s Piano Sonatas to ‘the New Testament’, and even today, his piano sonatas are widely recognized for their influential role in music for the piano and other keyboard instruments. Although the form of the classical sonata had been established during the Haydn and Mozart era, Beethoven defined a new piano sonata imbued with his creativity and beautiful musical expressions. His compositions have musical materials both classical music forms as well as musical forms that foresees romantic era, providing a bridge for the two eras. Beethoven Sonatas are divided into 3 periods (early, middle, and late), the『Piano Sonata Op.2 No.3』study falls into the category of his earlier piano sonata, and is notable for its length and floridity despite being one of his earlier works. The piano sonata has the biggest and the most splendid scale among 3 sonatas of『Op.2』. This piece consists of 4 movements, The First movement is typical classical sonata form, displaying a big contrast between the dynamical 1st theme and lyrical 2nd theme. The Second movement is in rondo form, and its key, E Major expresses a beautiful melody. The Third movement is composed in a compound ternary form, and it uses Scherzo instead of Minuet to expand its compositional scale. The Fourth movement is in rondo sonata form, and its contrast of its themes is brilliant and technical. The analysis is not only about studying of life of Beethoven and characteristics of his Piano Sonatas in each period, but is also about his musical features which are shown in his『Piano Sonata Op.2 No.3』.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE