View : 991 Download: 0

웨스턴 영웅과 폭력 서사의 전복

Title
웨스턴 영웅과 폭력 서사의 전복
Other Titles
Subversive Western of the Coen Brothers : True Grit (2010) and No Country for Old Men (2007)
Authors
배선영
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이형숙
Abstract
본 논문은 형제 감독인 조엘 코엔(Joel Coen)과 에단 코엔(Ethan Coen) 감독의 <더 브레이브> (True Grit, 2010)와 <노인을 위한 나라는 없다> (No Country For Old Men, 2007)에 드러난 할리우드 웨스턴의 전복적인 특징을 분석한다. 그들은 1980년대 초 처음 영화를 발표한 후 40년이 지난 지금까지도 할리우드의 장르영화들을 차용하면서도 전형적인 문법과 거리를 둔 제작 방식을 고수하며 그들만의 독특한 영화 세계를 펼쳐왔다. 본 논문에서는 가장 대표적인 미국 장르라고 할 수 있는 웨스턴을 코엔 형제가 비틀어보며 할리우드에서 꾸준히 제작하고 재생산해온 영웅성과 폭력 양상의 신화를 해체하고 있음을 주장한다. 이를 통해 21세기 9/11테러를 겪은 현대 미국 사회에서도 여전히 할리우드식 웨스턴의 영웅과 폭력들이 유효한지 성찰하게 만들고 있음을 주장하고자 한다. 서론에서는 먼저 웨스턴의 토대가 되는 프런티어 신화와 웨스턴의 역사에 대해 살펴본다. 이 과정을 통해 미국 영화에서 웨스턴이 가지는 의미를 살펴보고 미국의 신화 만들기에 영화가 상당히 중요한 역할을 해왔음을 확인한다. 또한 코엔 형제의 웨스턴이 표면적으로 9/11테러를 직접적으로 드러내놓고 있지는 않으나 9/11담론으로 많은 분석이 이루어져 온 원작을 토대로 제작된 영화임을 지적하며 이 두 영화는 ‘포스트 9/11’영화에 위치하고 있음을 주장한다. Ⅱ장에서는 <더 브레이브>를 통해 코엔 형제가 그동안 할리우드 웨스턴에서 쉽게 보지 못한 14살의 어린 여성을 영웅화하여 전통적인 웨스턴의 영웅신화를 비틀고 있음을 확인한다. 뿐만 아니라 어린 소녀 영웅의 모험담을 기반으로 그녀가 마주하는 폭력은 지극히 평범한 사람들이 행하고 있음을 포착하여 이러한 폭력을 저지를 수밖에 없는 이유를 당시 남북전쟁 이후 혼란했던 시대적 상황에서 밝혀낸다. 이 과정에서 코엔 형제는 웨스턴의 핵심이라 할 수 있는 폭력마저도 웨스턴의 스펙터클로 접근하는 것이 아닌 시대상을 드러내는 수단으로 사용함으로써 전통적인 웨스턴의 폭력 신화 역시 비틀고 있음을 주장하고자 한다. Ⅲ장에서는 악당 역을 맡은 하비에르 바르뎀(Javier Bardem)의 독특한 헤어스타일로 관객에게 강렬한 인상을 남기며 할리우드에서 큰 인기를 끌었던 <노인을 위한 나라는 없다>를 분석한다. 악당은 존재하지만 영웅은 존재하지 않는 코엔 형제의 연출로 그동안 할리우드 웨스턴의 영웅신화를 그들만의 방식으로 재창조했음을 밝힌다. 또한 베트남전쟁 이후 등장한 악당의 싸이코패스적 폭력이라는 설정이 관객으로 하여금 폭력의 대상에 집중하게 함으로써 그들 자신도 언제나 폭력의 대상이 될 수 있음을 시사하고 있음을 확인한다. 결론에서는 그동안 코엔 형제의 영화세계가 실존주의를 바탕으로 제작되어 왔다는 평가와 같이 그들의 영화는 미국 사회를 되돌아보는 자기반성적 영화임을 다시 한번 확인한다. 본고는 그들의 영화에 드러난 전복적인 시선들을 영화의 역사와 함께 해온 할리우드 웨스턴 문법에서 벗어난 감독들의 재현 방식과 연출을 통해 분석하며 9/11테러가 미국 사회 내면의 문제에서 시작되었음을 피력한다. ;This paper analyzes the subversive characteristics of the Hollywood Western seen in Joel Coen and Ethan Coen's True Grit (2010) and No Country for Old Men (2007). Ever since the first film release of their work in the early 1980s, they have developed their unique style of film, which borrows from the traditional Hollywood film genre but distinguishes itself from Hollywood’s typical grammar by upholding production methods which subvert the tradition of the genre. In this paper, I suggest that the Coen brothers twist the Western, the most representative American genre, and argue that they are diverging from the myth of heroism and violence which have been consistently produced and reproduced in Hollywood. Through this, I question the validity of whether Hollywood Western heroes and violence still reflect the modern American society still suffering from the aftermath of 9/11 in the 21st century. In the introduction, I first take a look at the Frontier mythology, which is the foundation the Western, and at the history of the Western. Through this process, I look at the meaning of Western in American movies and confirm that films have played a significant role in making American frontier mythology. This paper claims that the two films are located in the post-9/11 era, pointing out that while the Coen brothers' Western is not an ostensible representation of the 9/11 attacks, it is based on the original work that has been frequently analyzed in the 9/11 discourse. Chapter II analyzes True Grit and asserts that the Coen brothers heroize a 14-year-old young girl who is not commonly seen in Hollywood Westerns, and thus twist the traditional Western myth. Based on the adventures of a young heroine, I argue that the violence she faces is committed by ordinary people not by villains and I delve into the reason why such violence inevitably came from the chaotic situation after the Civil War. In this process, this paper asserts that the Coen brothers subvert even the use of traditional Western myth of violence as a spectacle, which is the core of the genre, instead utilizing it as a tool to reflect the times. In Chapter III, I examine No Country for Old Men, which was a huge hit in Hollywood because Javier Bardem, who plays the villain, makes a strong impression on the audience with his unique hairstyle. The production of the Coen brothers, which has villains but no heroes reveals that they recreate the hero myth of the Hollywood Western in their own different way through this film. Moreover, I also assert that the backdrop of the villain's psychopathic violence, which takes place shortly after the Vietnam War, compels the audience to look back at the American society, which distanced itself from violence, by focusing on the target of the violence. In conclusion, this paper again argues that the Coen brothers utilize Cinematic Self-Reflexivity to reflect the American society, developing on the previous research which asserts that their film universe has been based on existentialism. Analyzing the subversive characteristics in their films, this paper finally asserts that their unique way of reproducing and directing that completely deviates from the traditional and conventional Hollywood Western grammar in fact started from the internalized violence of 9/11.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE