View : 712 Download: 0

Wolfgang Amadeus Mozart의 《Piano Sonata in D Major, K. 576》에 관한 연구

Title
Wolfgang Amadeus Mozart의 《Piano Sonata in D Major, K. 576》에 관한 연구
Other Titles
A study on 《Piano Sonata in D Major, K. 576》 by Wolfgang Amadeus Mozart
Authors
전효진
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)는 18세기 고전주의 음악을 서양 음악사 통틀어 최고의 반열에 오르게 한 오스트리아의 음악가이다. 그는 35년의 짧은 생애에도 불구하고 600여 편이 넘는 작품들을 남겼으며, 오페라, 교향곡, 협주곡, 실내악, 독주곡, 종교음악 등 거의 모든 장르에 통달하였다. 일찍이 음악에 두각을 나타냈던 까닭에 모차르트는 유년 시절 아버지의 손에 이끌려 유럽 각지를 돌아다니며 다양한 음악적 경험을 할 수 있었는데, 이러한 경험은 그의 창작 활동에 있어 중요한 밑거름이 되었다. 피아노 연주자로서도 탁월한 재능이 있었던 모차르트는 자신의 연주나 제자들의 교습을 위해 피아노를 위한 독주 작품들을 썼다. 그중 가장 대표적 작품인 18개의 피아노 소나타는 고전주의 소나타 형식의 확립에 상당한 기여를 했을 뿐만 아니라 오늘날까지도 널리 연주될 만큼 피아노 음악사에서 매우 중요한 유산으로 평가된다. 18개의 피아노 소나타는 작곡 시기와 장소 그리고 작품 경향에 따라 다양한 양식상의 변화가 나타나며, 그 내용이 다채롭고 풍부하다. 18개의 피아노 소나타 중에서도 가장 마지막에 작곡된 《Piano Sonata in D Major, K. 576》은 정교한 대위 기법과 모차르트 말년의 원숙한 음악성이 적절하게 어우러진 작품으로, 그의 피아노 소나타 레퍼토리에서 중요한 위치를 차지한다. 《K. 576》은 3악장의 구성으로 빠르게 – 느리게 – 빠르게의 악장 배열을 따르며, 제1악장은 소나타 알레그로 형식, 제2악장은 3부 형식, 제3악장은 론도 형식으로 전형적인 고전 소나타의 모습을 갖추고 있다. 전 악장은 조성, 주제, 짜임새 등의 대비를 통해 구조적인 균형감과 조화를 이뤄냈으며, 주제의 반복과 강조를 통해 간결하면서도 명료하게 전개된다. 또한 《K. 576》은 과거의 유산인 대위법을 고전주의 음악어법으로 재해석하여, 전통적 가치를 재조명하고 다음 세대 음악으로의 새로운 방향을 제시한 교량적 작품으로 본다.;Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) is an Austrian musician who elevated 18th century Classical music to the pinnacle of Western music. Despite his short life of only 35 years, he left behind over 600 pieces of music and mastered almost all genres including opera, symphony, concerto, chamber music, solo, religious music, etc. As Mozart showed a great aptitude for music from a young age, he was able to have varied musical experiences in his youth while travelling to various places in Europe led by his father. These experiences become an important foundation for his creative activities. As he also possessed a great gift as a piano performer, Mozart wrote solo pieces for the piano for his own performances or to teach pupils. The most representative of those pieces were 18 piano sonatas which not only contributed significantly to establishing the classical form of sonata, but are also considered to be important pieces of heritage in the history of piano music that is still widely played to this day. Mozart’s 18 piano sonatas demonstrate changes into various styles based on the time and place they were composed and the disposition of the piece, making their contents diverse and extensive. 《Piano Sonata in D Major, K. 576》, the last of the 18 piano sonatas, holds an important position in Mozart’s piano sonata repertoire as it deftly harmonizes sophisticated counterpoint techniques and Mozart’s mature musicality in his later years. 《K. 576》 is composed of three movements that follow the movement sequence of fast—slow—fast, and has the typical form of a classical sonata, with the first movement employing a sonata allegro form, the second employing a ternary form, and the third employing a rondo form. All three movements achieve a structural balance and harmony through the contrast between tonality, theme, and composition. The piece unfolds concisely yet clearly through repetition and emphasis of the theme. In addition, 《K. 576》 reinterprets the past legacy of counterpoint using classical musical language, and is seen as a work that bridges the past and the present by shedding new light on traditional values while presenting a new direction for the next generation of music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE