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김승옥 소설의 자아 세계 연구

Title
김승옥 소설의 자아 세계 연구
Other Titles
A study on self world in Kim Seung Ok's novel: focusing on Psychoanalytical Study of Jacques Lacan
Authors
ZHANG, DANDAN
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김미현
Abstract
본 연구는 1962년 한국일보 신춘문예에 「생명 연습」이 당선되면서 문단에 등장한 김승옥의 작품 속 등장인물들의 자아 세계를 분석하는데 그 목적이 있다. 김승옥 작품 속 인물들의 자아 세계는‘자아’와 ‘욕망’을 중심으로 설명되고 있는 기존의 연구를 바탕으로 ‘자아는 타자’라고 주장하는 자크 라캉의 정신분석이론을 중심으로 김승옥 소설 속의 인물들이 보여주는 자아 세계의 변화를 심층적으로 연구하였다. Ⅱ장에서는 「환상수첩」,「그와 나」,「재룡이」, 「건」, 「염소는 힘이 세다」, 「생명연습」 속 인물을 통해 인물들이 타자의 확인을 통해 순수한 상상계 속 자아가 소외적 동일시를 통해 투사된 자아 세계의 해체 속에서 겪는 생활 세계의 분열과 타자의 욕망을 욕망하는 자아의 갈등 속에서 위기를 겪으면서 자아 세계가 해체되고 결국 자아는 상상계에 머무르며 자기 중심적인 거짓된 환상 속에서 벗어나지 못하는 모습을 보여준다. Ⅲ장에서는 「무진기행」, 「싸게 길들이기」,「夜行」, 「다산성」, 「확인해본 열다섯 개의 고정관념」, 「강변부인」을 통하여 인물이 가지고 있는 이중성을 통해 상징계의 억압에 상실된 자아를 잃지 않고 살아남기 위한 여러 인물들의 모습을 보여준다. 상상계의 위기와 자아 세계의 해체는 자아로 하여금 더 큰 질서 속에 진입하도록 한다. ‘현실’에서 자아는 상상계와의 적당한 거리를 유지하면서 자아 세계를 구축하고, 생존하려는 여러 가지 방법을 모색하게 된다. 이를 통하여 상징계의 억압 속에서 상상계의 욕구를 적당히 해소하며 자아 세계를 구축하고 있음을 알 수 있다. 자아 세계의 구축과 방법을 모색하기 위한 다양한 인물들의 시도는 결국 Ⅳ장에 「서울 1964년 겨울」, 「차나 한잔」, 「들놀이」, 「누이를 이해하기 위하여」, 「역사」, 「서울의 달빛 0장」, 『내가 훔친 여름』상징계의 불완전함을 실재계의 존재로 채워지고 개인성이 대두되면서 존재의 회복을 통한 자아 성찰로 이어진다. 김승옥 작품 속에 나타난 인물들은 전통적인 질서 속에 구축되었던 자아이상들과 새롭게 등장한 질서들 사이에서 벌어진 간극에 자아는 해체되고 상징계 속에서 고통받던 인물들은 부도덕하고 이중적인 모습으로 자아 세계를 구축하려고 한다. 그러나 상징계에 살면서 상상계의 욕망을 적당히 해소하려는 모습은 이중성과 부도덕한 모습으로 나타난다. 주체는 단순히 타자와 동일시의 대상이며, 대타자에 억압되어 있는 자아가 아니라 무의식의 주체로 기표들로 구명되지 않은 ‘기표의 바깥’에 있는 언어처럼 구조화된 무의식의 주체일 수 있다. 결국 실재계의 무의식의 자아를 인식함으로써 소외되었던 자아 세계를 회복하고 재구축할 수 있는 토대는 바로 실재계 내에 있는 주체에 있다고 볼 수 있다. 상상계와 실재 사이에 살고 있지만 상징계의 영역에도 접하고 있는 세 질서의 교차점에 존재하는 것이 실재적 주체이다. 김승옥 소설 속 자아 세계는 타자의 욕망을 통하여 진실을 추구하고자 하면서 ‘개인’의 등장과 존재의 회복을 통해 자아의 성찰과 성장을 꾀하고 있다. 이렇듯 자그 라캉의 이론을 통해 전쟁의 내면화, 아버지의 부재로 인한 존재의 불안감, 비정상적인 성의식, 죽음에의 집착들에 대한 여러 구체적인 상황을 인물과 자아 세계를 중심으로 분석해 보았다. 김승옥의 소설은 빠르게 변화했던 1960년대 속에서 빠르게 해체되고 구축되어야 했던 현실세계를 적나라하게 묘사한 작가의 뛰어난 표현력과 그 속에서 소외되어 가던 자아 세계에 주목하고, 사회라는 질서와 도덕이라는 대타자의 질서 속에서 결국 인간의 본연의 모습을 마주하고 무의미한 것에서 의미를 부여하며 자아를 구축하여 자아 세계를 회복하려고 했던 데에 그 문학적 의의가 있다고 하겠다.;Kim Seung Ok is a representative writer in 1960s, and the study about him becomes a meaningful work as a solution of 1960s literature as well as one of person's work world. This study reviewed the change process of 'self world' which the characters of Kim seung Ok's novel pursue. This study will shed a light on Kim seung Ok's novel based on Jacques Lacan's theory. Lacan's psychoanalysis is to reinterpret Freud and urge subjectivation using philosophical, multidisciplinary and linguistic knowledge into an independent paradigm of culture and science, not just another branch of contemporary psychoanalysis. Studying the identity and change process of ‘self world' which the characters in Kim Seung Ok's work pursue is reviewing the universality and peculiarity of Kim Seung Ok's novel, as we considers all men persue is ‘self world’, ‘self world' is the object which characters desire and its substance is 'money' and 'sex' which capitalized society needs. Characters are obtaining them through others. Kim Seung Ok's novels can be understood as the 'contrast of self–desire and every day life desire'. This is not a conflict between two characters but a conflict of two different desires in on e character. And these desires cannot be achieved by discarding the other. The character lives in the reality which is not impossible to think a self escaped from the every day life and he comes to lose the meaning of the existence by being prisoned in the every day life if he gives up a try to search for it. In his novel, the reason for the loss of 'big object' that starts the symptom of 'longing' and the existence method of the principal agent facing the loss are well formed and revealed. Thus, through the psychoanalytic interpretation of Lacan about human, this study interprets how the loss of objects(The Real) that Freud called human's first symptom is operated on the lack(The Symbolic) and the fantasy(The Imaginary) in the psychologic reality, and how it stabilizes as the principal agent through Kim Seung Ok's novel. This thesis adopts the theory of unconscious desire by Jacques Lacan, and analyzes 'Kim Seung Ok's novel' in relation to the flow of Lacan's imaginary, symbolic and real orders. His theories are particularly useful in inspecting meanings perceived by a subject and its inner mind, covering aspects that were widely neglected in general appreciation of 'Kim Seung Ok's novel'. Here the concept of a subject is a medium that combines 'impulse' of one's desire and irrational 'illusion' isolated in the inside. The stronger the subject's desire becomes, the harder it is to fulfill them. When a desire is fulfilled, another desire emerges. The Kim Seung Ok's characters contain blind and unrealistic illusions. Persons of strong desire who pursues 'self world' appear repeatedly in second period. The characters of 「Dry(乾)」, 「Fantasy Diary」 and 「Life Practicing」 grow as they are aware of 'sex'. They go from imagination world to symbol world by imitating the adults' world, and construct 'self world' with it. Vicious vision shown in internal consciousness of characters in 「To understand my Sister」, 「A Goat is Strong」 are caused by such a negative "own world" each character has. As a result, it developed into disillusionment about contradictions in real world. The characters goes in orderly symbol world by the power of 'money' which the society of capitalism needs. The characters shows their appearance compromising with the reality of symbol world to adapt to the society of law, order, and rule. Persons who recognize the limitation of 'self world' wander lonely and identify their existence in third period. 「Mujin Traveller's Journal」 suggests the character who is shamed of his life pursuing 'money' but returns to such a real world, and 「Buying Bargains」, 「Night Traveling(夜行)」, 「Prolificity」 shows the scene that man is sold by 'money'. 'Self world' shakes by the money in this spot. The characters who exist in symbol world desire the return to imagination world again. The abundance which Mujin and night street impart wraps the characters like mother's womb. The characters love with the other sex and enjoy the abundance fully there, but actually, abandon their love and turn round shamefully. The act characters identify their age works as doubtful sigh to check what they have pursue is really correct life, at the same time it is identification for their existence. The life of the lower middle class who accepts the social phenomenon of high growth uncritically as 'self world' is dissolved is described nakedly in fourth period. 「A Cup of Tea」 and 「A Picnic」 show the phenomenon that the person is alienated in structural society, and 「Nocturnal Travel(夜行)」, 「Method of 1960s」, and 「Moonlight of Seoul Chapter 0」, 「Seoul, Winter in 1964」, 「Strong Man(力士)」, 「The Summer I Stole」 expose the snobbery of capitalism society more clearly through the characters' life state throwing away even their 'sex' for 'money' bravely. In Kim's novels, each subject has his "own world," or self-identity, which is by no means ideal. The world of the subject was created by accepting the denial of the reality and of others, and this meant they had to deny their own selves. Such artificial and oppressive method led each individual to a painful, insecure and confusing world of his own. However, the significance of the subject who finally discovered his own world cannot be dismissed. For one thing, the subject is "other self" that did not run away from the reality, but continuously attempted to interact and converse with the reality in order to be in control of his life. Another reason why the subject is significant despite the shortcomings is that he views others as equal subjects, and understands that individualistic perception that "I" exists only through critical self-consciousness and discipline.
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