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아츠 프로펠(Arts propel)을 적용한 고등학교 음악 감상수업 지도안 연구

Title
아츠 프로펠(Arts propel)을 적용한 고등학교 음악 감상수업 지도안 연구
Other Titles
A study on high school music appreciation instructional map applying Arts propel
Authors
조은진
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은경
Abstract
본 연구는 H. Gardner의 다중지능이론을 기반으로 한 아츠 프로펠 (Arts PROPEL) 예술 프로그램을 적용하여 고등학생을 대상으로 한 음악 감상 수업을 개발하고 현장 적합성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이에 개발된 수업 설계단계에 따라 2015 개정 음악과 교육과정 및 고등학교 음악 교과서를 분석하여 제재곡을 선정하였고, 정재은 외(2016)의 음악 감상 4단계 이론을 적용하여 총 8차시의 지도안을 개발하였으며 이를 현직 교사 및 전문가에게 현장 적합성을 검증한 뒤 결과를 도출하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 아츠 프로펠을 적용한 음악 수업을 설계하기 위해 먼저 2015 개정 음악과 교육과정의 성취기준을 확인함으로써 아츠 프로펠과 성취기준 간의 연관성을 분석하고 이를 토대로 각 수업의 학습목표를 설계한다. 그리고 음악 감상 4단계를 각 차시에 적절히 분배한 뒤 도메인 프로젝트의 영역을 설정하고 차시 안에서 아츠 프로펠의 작품, 인지, 반성을 적용해 수업의 활동을 구성한다. 각 도메인 프로젝트의 첫 번째 차시는 감각적 감상 단계, 두 번째 차시는 분석적 감상 단계, 세 번째와 네 번째 차시는 심미적 감상 단계로 설정하였고 각 프로젝트에서 진행될 메인 활동을 설정하였다. 이 메인 활동은 미니 음악 전시회 구상 및 개최하기와 ASMR 제작하기로 각각 구상하였고 이는 각 차시 간에 유기성 및 연계성을 가지고 발전하여 프로젝트의 마지막 차시에 진행하는 최종 목표 및 도달점과 같은 역할을 담당한다. 또한 각 차시 내에서는 작품, 인지, 반성의 활동들이 유기적으로 나타나는데 작품 요소로는 제재곡 소개하는 카피라이터 문구 제작, 전시회 포스터 제작 등이 있으며 인지 요소로는 역사, 문화적 배경 속에서 제재곡 학습하기, 작곡가에 대한 학습 등이 있고 반성 요소로는 포트폴리오 작성, 음악일지 작성 등이 있다. 아츠 프로펠은 학생의 음악적 능력이나 개인이 선행한 음악 학습 진도에 구애받지 않고 자유롭게 음악 교육을 받을 수 있는 자율적인 과정중심, 활동중심을 강조하는 예술 프로그램인 점을 반영하여 반성 요소인 포트폴리오 작성을 통해 자신의 음악적 결과물을 연속적으로 수집한다. 그리고 이를 통한 학생 스스로의 반성적 사고와 앞으로의 발전 가능성을 도모할 수 있는 기회를 제공하도록 중점을 두었다. 둘째, 현직 교사에게 본 연구의 교수-학습 지도안의 현장 적합성 검증을 의뢰한 결과 아츠 프로펠은 교육적으로 실효성이 있으며 현장에 적용할 수 있는 가능성이 높다고 답하였다. 또한 2015 개정 음악과 교육과정과 아츠 프로펠 프로그램은‘음악적 창의·융합 사고 역량’과 ‘자기관리 역량’과 관련하여 연계성을 가지고 그 교육적 효과가 더욱 가치 있게 발현될 것이라고 답하였다. 더 나아가 지도안에서 구상한 다양한 활동들이 새롭고 참신하다는 의견과 이로 인해 학습자의 흥미유발을 기대해 볼 수 있다고 답하였다. 하지만 학교 현장에서 요구되는 부분은 개발된 지도안이 현장에서 적절하게 수업 시간을 운용하는 데 있어 어려움이 있을 것으로 보인다는 지적이 있었다. 그리고 학생들이 자신의 감상평을 음악일지에 반복적으로 서술하는 활동을 어려워할 수 있으므로 이에 대한 난이도 조절 및 보완책이 필요하다고 답했다. 다른 의견으로는 평가의 대상이 학습자 자신, 교사, 동료 등으로 확대 되었기에 평가자의 주관이 개입될 여지가 있기 때문에 자세한 평가 요소 및 척도 방법을 제시해야 할 것이라고 제언하였다. 본 연구는 아츠 프로펠을 적용한 효과적인 음악 감상 수업을 개발하여 전통적인 음악 감상수업 형태를 벗어나 학생중심 및 과정중심으로의 변환된 음악 감상 수업을 개발하는데 의의가 있다. 본 연구를 통하여 아츠 프로펠을 적용한 음악 감상 수업이 교육 현장에서 사용되고 이로 인해 학생들의 음악 감상 활동이 교실에서 그치지 않고 더 나아가 개개인의 삶과 연결되어 더욱 주체적이며 가치 있는 감상 활동으로 이어질 수 있는 유의미한 계기가 마련되길 바란다. ;The purpose of this study was to develop a music appreciation class for high school students and to verify the suitability of the field by applying the Arts PROPEL arts program based on H. Gardner's multi-intelligence theory. In accordance with the developed class design stage, the 2015 revision music and curriculum and high school music textbooks were analyzed to select sanctions, and Jung Jae-eun, Choi Mi-young (2016)'s four-step music appreciation theory, was applied to develop a total of eight teaching plans. The results were derived after verifying the on-site suitability to current teachers and experts. The conclusion of this study is as follows. First, in order to design a music class to which Arts props are applied, by first checking the achievement standards of the 2015 revised music and curriculum, we analyze the connection between Arts props and achievement standards, and based on this, design the learning goals for each class. Then, after distributing the four stages of music appreciation appropriately for each class, the domain project area is set up, and the art, cognition, and reflection of art propel are applied within the class to organize the activities of the class. The first chase of each domain project was set to the sensational appreciation stage, the second chase was set to the analytical appreciation stage, and the third and fourth chases were set to the aesthetic appreciation stage, and the main activities to be conducted in each project were set. This main activity was envisioned to devise and hold my own mini music exhibition and to produce ASMR, which plays a role as the final goal and reach point for the final development of the project, developing with organicity and connection between each time. Also, within each car, the activities of work, cognition, and reflection appear organically. The elements of the work include the production of copywriter phrases that introduce the sanctions, and the production of exhibition posters. Learning, etc., and reflection elements include portfolio creation and music journaling. Arts propel is an art program that emphasizes autonomous process-centered and activity-centered programs that can freely receive music education regardless of the student's musical ability or individual's advanced music learning progress. Through this, he continuously collects his musical results. In addition, the emphasis was placed on providing students with opportunities to reflect on their own thinking and future development potential. Second, as a result of requesting the current teacher to verify the suitability of the teaching-learning instruction in this study, Arts propel was educationally effective and highly applicable to the field. In addition, the 2015 revised music and curriculum and the Arts Propel Program replied that the educational effect will be more valuable with a connection in relation to the'musical creative and convergence thinking competency' and'self-management competency'. Furthermore, it was said that various activities envisioned in the map were new and novel, and that it was expected to induce learners' interest. However, it was pointed out that the required part of the school site would be difficult for the developed instruction to properly manage the class time. In addition, students answered that it is necessary to adjust the level of difficulty and supplement it because it may be difficult for students to repeatedly write their opinions in the music journal. In other opinions, it was suggested that detailed evaluation factors and measures should be presented because the subject of evaluation was expanded to learners themselves, teachers, and colleagues, so there was room for intervention by the evaluators. The purpose of this study is to develop an effective music appreciation class to which art propel has been applied, and to develop a music appreciation class that has been transformed into a student-centered and process-centered course beyond the traditional music appreciation class. Through this study, the music appreciation class to which Arts propel is applied is used in the educational field, and this is a meaningful opportunity for students' music appreciation activities not only to stop in the classroom, but also to connect with their lives and lead to more subjective and valuable appreciation activities. I hope to be prepared.
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