View : 647 Download: 0

남창 가곡 언편과 편수대엽의 해금 선율 비교

Title
남창 가곡 언편과 편수대엽의 해금 선율 비교
Other Titles
A study on Comparison of Haegeum melody of the men song, Eonpyun and Pyunsudaeyup
Authors
박지연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류정연
Abstract
계면조 남창가곡 중에 언편의 형성에 대하여 ‘언편은 편수대엽에서 파생되었다’는 견해가 존재하였다. 이러한 가설을 바탕으로 언편과 편수대엽의 원형선율인 언편<각씨네>, 편수대엽<천금준마로>를 이왕직아악부에 수록된 해금선율을 연구대상으로 하여 언편, 편수대엽의 각 선율을 장 별 선율비교를 통하여 어떠한 관계가 있고 각 선율들의 유형별 특징 및 반복되는 주제선율과 각 장별로 유형별 선율이 출현하는 특징을 알아보았다. 첫째, 언편과 편수대엽의 선율을 비교해 본 결과, 대여음은 총 33박 중 동일선율 3박(9.1%), 유사선율 2박(6%), 상이선율 28박(84.8%)이고, 초장은 총 20박 중 동일선율은 8박(40%), 유사선율 1박(5%), 상이선율 11박(55%)박이다. 2장은 총 17박 중 상이선율은 없고 유사선율이 1박(5.8%) 동일선율이 16박(94.2%)이며, 3장은 총 23박 중 동일선율 22박(95.7%), 상이선율 1박(4.3%)이다. 중여음은 총 10박중 상이선율이 없이 동일선율 10박(100%)이다, 4장은 총 17박 중 상이선율 1박(5.8%), 동일선율이 16박(94.2%)이고, 5장은 총 30박 중 동일선율이 30박(100%)이다. 총 150박 중 동일선율이 105박으로 70%, 유사선율은 4박으로 2.7%, 상이선율은 41박으로 27.3%이다. 선율의 특징을 보면, 동일선율진행과 유사선율진행의 비율의 합이 72.7%이다. 언편과 편수대엽 두 악곡의 연관성을 구체적으로 알 수 있다. 둘째, 언편과 편수대엽의 각 장의 공통적인 선율의 특징은 다음과 같다. 대여음은 상이선율이 주로 나타나는 특징이 있다. 대여음에서 나타나는 상이선율진행의 특징은 한 옥타브 음 차이로 나타나거나, 한 음만 같고 완전 독립적인 진행을 하는 특징을 보인다. 독립적으로 진행하는 상이선율들을 살펴보면 특히 대여음 4각에서 나타나는 언편은 한 박씩 골격음으로 진행하는 반면에 편수대엽은 잔가락으로 리듬이 분할되어 조금더 화려하고 다양한 리듬으로 진행되는 것을 알 수 있다. 초장은 유사선율진행과 상이선율진행이 나타난다. 초장에서 나타나는 유사선율진행의 특징은 선율이 동일하게 진행하다가 중간에서 독립적으로 다른 음 진행을 한 후 다시 동일한 음으로 진행하거나 선율진행은 동일한데 1/3박에 해당하는 음에서 장식음으로 연주하는 박자로 리듬이 분할되는 특징이 있다. 언편은 골격음으로 한박씩 진행하는 반면, 편수대엽은 잔가락으로 리듬이 분할되어 좀 더 화려하고 다양한 리듬으로 진행함을 알 수 있다. 초장의 상이선율진행의 특징은 편수대엽이 언편과 상이한 음으로 10박중에 5박이 리듬을 분할한다. 2장은 동일선율진행이 주로 나타난다. 2장에서 나타나는 동일선율진행 특징은 골격음이 동일하게 음과 리듬이 완전 동일하게 진행되는 특징이 있다. 3장은 동일선율진행과 유사선율진행이 나타난다. 3장에서 나타나는 동일선율진행특징은 음과 리듬이 동일하고 3장의 유사선율진행특징은 음 진행은 같으나 1/3박, 2/3박에 해당되는 골격음이 앞 뒤로 바뀌거나 동일하게 진행하다가 종지음만 다른 특징으로 나타난다. 중여음은 동일선율진행이 나타난다. 중여음의 동일선율진행의 특징은 음과 리듬이 종일하게 나타난다. 4장은 동일선율진행과 유사선율진행이 나타난다. 4장에서 나타나는 동일선율진행은 음과 리듬이 동일하게 진행하고 4장의 유사선율특징은 음진행은 같으나 2/3에 해당하는 골격음에서 앞뒤로 다르게 나타난 것이 특징이다. 5장은 동일선율진행과 유사선율진행이 나타난다. 5장에서 나타나는 동일선율진행은 음과 리듬이 동일하게 진행하고 4각의 동일선율진행은 붙임줄의 유무가 차이가 있지만 장단이 넘어가므로 개별음으로 보는 특징을 가진다. 5장의 유사선율진행은 음 진행은 같지만 리듬분할이 1/3박이나 장식음으로 진행되는 특징을 보인다. 셋째, 각 선율의 유형별로 반복되는 특징을 살펴보면, 동일선율진행이 초장과 중여음은 초장은 2각 6박부터 10박, 중여음 1각의 제 6박부터 10박까지 동일하게 진행한다. 2장과 4장에서는 2, 4장 1각 1박부터 2각 17박까지 동일하게 진행한다. 3장과 5장에서는 3장 1각 제 1박부터 2각 제 8박, 5장 1각 제 1박부터 2각 제 8박까지 동일하게 진행한다. 이와 같이, 어떤 구간의 선율이 각 장에 걸쳐서 반복되어 나타난다. 이것은 주제선율이 반복된다고 볼 수 있다. 넷째, 각 장별로 선율유형이 출현하는 특징을 살펴보면, 대여음은 언편과 편수대엽의 두 악곡의 선율이 독립된 다른 선율로 상이선율진행이 출현하다가, 이어지는 초장에서도 1각은 독립된 선율로 상이선율진행을 하고 2각에서는 점차적으로 두 악곡간 비슷한 선율로 유사선율진행이 출현하면서 2장부터 5장까지 음과 리듬이 동일한 선율로 동일선율진행이 출현한다. 본 연구는 기존에 있는 언편의 형성과정에 있어서 존재하는 가설을 현행 악보가 아닌 이왕직아악부에 수록된 언편과 편수대엽의 원형선율을 비교한데에 의의가 있다. 그리고 여창가곡연구와 우조 남창가곡에 비해 연구가 미비한 계면조 남창가곡의 연구를 했다는 점에 의의를 두며 계면조 남창가곡에 대한 계속적인 후속연구들이 필요하겠다.;There was a view that the form of Eonpyun in the interrogative men song like Eunpyun is derived from Pyunsudaeyup. Based on these hypotheses, Comparing with the Gakssinae, Chungeumjunmaro which is the Eonpyun and the Pyunsudaeyup’s original melody and the Haegeum melody of Iwangjikaakbu through the comparison of each part of the melody for knowing that what connection between them, each melodies’features by type, repeating theme melody, and the features of melody by type that emerges in each part. First, The result of comparing melody between Eonpyun and Pyunsudaeyup, prelude has the same melody part three 3 beats of 33 beats, similar melody part 2 beats, and different melody 28 beats. First part has the same melody part 8 beats of 20 beats, similar melody 1 beat different melody 11 beats. Second part has no different melody part but similar melody part 1 beat, the same melody part 16 beats. Third part has 22 beats of 23 beats, different melody 1 beat. Interlude has only same melody 10 beats of 10 beats not different melody. Fourth part has different melody part 1 beat of 17 beats, same melody part 16 beats. Fifth part has the same melody part 105 beats of 150 beats, similar melody part 4 beats, different melody part 41 beats. Like the melodies characteristics, the sum of the ratio of same melody and similar melody part is 72.7%. To this information we can specifically know about the two songs, Eonpyun and Pyunsudaeyup. Second, The characteristics of the common melody of each chapter of Eonpyun and Pyunsudaeyup are as follows. Prelude has the characteristic that different melody mainly appears. The characteristic of the different melody is indicated by the difference of one octave, or it is the same as one note and have a completely independent progression. If you look at the different melodies that proceed independently, you can see that the Eonpyun appearing in the fourth piece of the prelude songs like one beet main melody , while Pyunsudaeyup is divided into various rhythm, so it songs like more gorgeously. Similar melody part and different melody part appears in the first part of the song. The characteristic of similar melody part is that it progresses independently after progressing, then proceeds to the same note again, or the melody is the same but the rhythm is divided to roulade beet from 1/3 beet. Different melody’s characteristic is that Pyunsudaeyup’s rhythm is divided to 5 beets of 10 beets in different notes from Eonpyun. The same melody part appears in the second part of the song. The same melody’s characteristic is that the main melody has the same note and rhythm. The same melody part and similar melody part appears in the third part of the song. The same melody has the same note and rhythm, and the similar melody part has the same note too, but the 1/3,2/3 beet of main melody turns into back and forth or the last melody has the difference. The same melody and similar melody part appears in the forth part of the song. The same melody part has the same note and rhythm, and the similar melody part has the same note too, but the 2/3 beet of main melody turns into back and forth. The same melody part and similar melody part appears in the fifth part of the song. The same melody part has the same note and rhythm and fourth piece of same melody part has the difference of affix but the pros and cons are passed so it is seen like the individual melody. The similar melody part has the same note but rhythm is divided to 1/3 beet or roulade. Third, each of the melody repeat by type like the same melody part begins 6 beet to 10 beet in the first part and interlude’s second chapter, 6 beet to 10 beet in interlude’s one chapter. One chapter 1 beet to second chapter 17 beet proceed the same in the second and fourth part. One chapter 1 beet to second chapter 8 beet in third part and one chapter 1 beet to second chapter 8 beet in the fifth part proceed the same. Thus, the melody of a certain section appears repeatedly over each chapter. It can be seen like the main melody is repeated. Fourth, looking at the characteristics of the melody type in each chapter, you can see that the prelude appears like individual different melody of two songs, Eonpyun and Pyunsudaeyup. The following first part of the song, the first chapter has the different melody part by individual melody, the similar melody part appears in the second chapter gradually and the same melody appears in the second and fifth part of the song. This study has the meaning of the formation of Eonpyun comparing with the Iwangjikaakbu’s melody not the current music sheet. In addition, it is necessary to continue to study the men song of the interfacial group, with the significance that the research about the interrogative men song with less research than the ouzo men song and the women song.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE