View : 698 Download: 0

프란츠 슈베르트의 「방랑자 환상곡(Wanderer Fantasie), D. 760」에 관한 연구

Title
프란츠 슈베르트의 「방랑자 환상곡(Wanderer Fantasie), D. 760」에 관한 연구
Other Titles
A study of Franz Peter Schubert's 「Wanderer Fantasie, D. 760」
Authors
이미경
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
프란츠 피터 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)는 낭만주의 대표 작곡가 중 한 사람이다. 그는 낭만주의 초기에 활동하여 낭만주의적 요소뿐만 아니라 고전주의적 요소 또한 묻어나는 것을 많이 찾아볼 수 있다. 낭만주의 시대에는 고전주의 시대와 달리 형식성보다 주관성이 많이 강조되었고, 음악적 표현력(감정의 표현)에 대해 많이 강조가 되었다. 그리하여 보다 더 독창적인 소재들로 작품들이 작곡 되었는데 그 대표적인 예가 ‘성격 소품’이다. 성격 소품에 속하는 「방랑자 환상곡(Wanderer Fantasie), D.760」은 슈베르트의 600여개가 넘는 가곡(Lied) 중 「방랑자(Der Wanderer), D. 493」의 선율을 가져와 이 곡의 주요동기로 사용하였으며, 이는 4악장으로 이루어진 이 곡을 마치 하나의 큰 환상곡(Fantasie)로 느끼게 하는 중요한 역할을 한다. 총 4악장으로 이루어 진 이 곡은 소나타 형식, 변주 형식, 스케르초, 푸가 형식 등을 접목 시키는 여러 가지 시도를 하였으며, 빠르기와 조성 등으로 악장이 구분되어진다. 소나타 형식의 제 1악장은 Allegro con fuoco ma non troppo로 조성은 C장조이다. 변주 형식의 제 2악장은 Adagio로 제 1악장과는 다른 느낌의 c#단조이며 그의 가곡 「방랑자」의 선율이 쓰였다. 스케르초 성격을 띄는 제 3악장은 Presto이며 1, 2악장과 3도 관계인 A♭장조로 쓰였다. 마지막 푸가 형식의 제 4악장은 Allegro이며 제 1악장과 같은 조성인 C장조로 쓰여 졌다. 모든 악장이 아타카(attacca)로 연결되어 있으며, 전악장의 주요동기 사용으로 이는 마치 순환형식(Cyclic form)으로 작곡된 단 악장의 소나타처럼 보여 지기도 한다. 이는 후기 낭만주의의 순환형식과 단악장 소나타에 큰 영향을 주었다.;This thesis is a study of 「Wanderer Fantasy, D. 760」by Franz Peter Schubert who represents one of the greatest nineteenth century's romantic composers. As the representative composer in early romanticism, Schubert composed a lot of pieces with his own originative melodies and tone colors of harmony based on classicism music form. 「Wanderer Fantasy」 which is one of the most famous piece by Schubert has entire movements motivated by part of melody (♩♪♪♩♪♪) from his Lied 「Der Wanderer, D. 493」. The entire piece is divided into four movements connected by attacca. The first movement is organized by exposition, development, recapitulation as Sonata Allegro Form. Unlike Sonata Allegro form which represents classicism, its key relationship of first and second themes is third degree instead of fifth. Also, new appearance of third theme before reappearance of the first and second themes in recapitulation can be regarded as a biggest difference compared with Sonata Allegro Form. The second movement is a theme and variations from consisting of five variations and its theme suggested from the beginning has similar accompaniment with lied「Der Wanderer, D. 493」. The third movement is a compound ternary form ( A - B - A' ) scherzo with humor. This movement has ♩.♪♩ rhythm transformed by main motive. The subject of Fugue originated from first theme of first movement is used in the fourth movement. It seems that the first movement reappears in this movement. All themes used in the four movements are interconnected with each other, this piece is united into one massive fantasy to represent cyclic form and as a result all movements have similar character and atmosphere. Furthermore, this composition technique influenced Franz Liszt's 「Piano Sonata in b minor S. 178」. This project is directed to the performing pianists. I hope this thesis helps the performers gain insights as to the basic formal structure of the piece, the technical requirements and interpretive approaches.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE