View : 773 Download: 0

백워드 설계 2.0 버전을 적용한 자유학기제 오케스트라 지도 방안 연구

Title
백워드 설계 2.0 버전을 적용한 자유학기제 오케스트라 지도 방안 연구
Other Titles
A Study on the Free Semester Orchestra Teaching Plan Using Backward Design Version 2.0
Authors
방혜현
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구에서는 백워드 설계 2.0 버전을 자유학기제 오케스트라 지도 방안에 적용하여 총 8차시로 설계하고, 현장 적합성을 검증받아 수정하였다. 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 백워드 설계 과정은 3단계로 분류할 수 있다. 1단계 ‘바라는 결과 확인하기’에서는 성취기준을 토대로 핵심 개념과 수행 방법을 정하여 학습목표를 결정한다. 그리고 내용의 우선순위를 두는 방법으로, 동심원 구조를 통해 단원의 주요 아이디어를 설정한다. 이후에는 습득, 의미, 전이의 단계로 나누어 학생들에게 깊은 이해가 가능하도록 목적을 둔다. 습득의 단계는 지식과 기능으로 나누고, 의미의 단계는 이해와 본질적 질문으로 구성하였으며, 최종적으로는 전이의 단계라는 교육의 장기적인 목표에 도달할 수 있도록 설계하였다. 2단계 ‘수용 가능한 증거 결정하기’에서는 학생들이 목표에 달성했는지 확인하기 위하여 수행과제와 다른 증거를 수집하는 단계이다. 따라서 평가는 분석적 루브릭에 따르고, 평가 준거는 내용, 질, 과정 준거로 설정하였다. 이후 평가 준거를 토대로 GRASPS를 적용한 ‘<다양한 사람들과 음악을 통해 소통하는 쳄버오케스트라 단원이 되어 유튜브에 연주 영상을 업로드하여 봅시다.>’라는 수행과제를 제시한다. 또한 수행과제로만 판단할 수 없는 목표 도달 여부를 파악하기 위해서 다른 증거로 활동지, 관찰, 토론, 발표, 실기평가, 신체표현, 자기평가, 상호평가를 계획하였다. 3단계 ‘학습 경험 계획하기’에서는 1단계에서 설정한 학습목표와 2단계의 평가 내용을 바탕으로 학습경험과 수업을 계획하는 단계이다. 수업을 시작하기에 앞서 사전평가를 실시하고, 학생들의 현 연주 수준과 음악적 개념에 대한 오개념을 파악한다. 또한 사전녹음을 하여 마지막 차시인 7~8차시에서 음악적 표현력의 사후변화를 확인할 때 활용한다. 3단계에서는 학습 경험을 계획하고, WHERETO 요소를 활용하여 다양한 학습활동을 체계적으로 제시하기 위한 재검토 과정을 거친다. 둘째, 현직 음악교사에게 본 연구에 대한 현장 적합성 검증을 요청한 결과, 1단계에서 설정한 학습목표는 전이, 의미, 습득의 과정을 포함하고 있으며, 2단계에서는 수행과제에 대한 평가의 방법으로 루브릭과 다른 증거를 활용하고, 3단계 학습 활동은 1단계와 2단계를 바탕으로 계획되었기 때문에 현장에 적용 가능하다고 답하였다. 하지만 최종적인 수행과제에 대한 목표를 학생들에게 매 차시에 제시함으로써‘쳄버 오케스트라 단원이 되어보기’에 대한 동기부여를 하는 것이 더 효과적이라는 피드백을 반영하여 매 차시 학습목표를 수정하였다. 또한 2단계 ‘다른 증거 제공하기’에서는 많은 학생들과 다양한 악기가 공존하는 오케스트라 수업의 상황을 고려하여, 보다 많은 학생들에게 발표의 기회를 제공하고, 한 파트의 악기를 지도할 때 다른 파트가 기다리게 되는 상황을 고려하여 교수해야 한다는 점을 지적받아 각 악곡에 대한 악기 구성을 재구성하여 모든 파트의 학생들이 빠짐없이 수업에 참여할 수 있도록 보완하였다. 3단계 ‘학습 경험 계획하기’에서는 학습자가 중심이 되는 토론 수업과 활동 위주의 수업이 구성되어야 하지만, 학생들의 토론 내용이 작곡가의 의도에 벗어나지 않도록 교사의 최소한의 개입이 필요함을 지적받아 학생들이 스스로 해결하기 어려워할 수 있는 부분에 비계 설정과 부연 설명을 더하여 교사의 지도 역량을 높이도록 수정하였다. 또한 교육 현장에 본 지도안을 적용하기 위해서는 보다 학생들의 눈높이에 맞는 학습활동을 제시하여, 학생들의 다면적 흥미를 이끌 수 있어야 함을 수정하고자 감상 활동과 합주 활동을 적절하게 융합하여 제시하였다. 마지막으로 지도안 전체에 대한 수정사항으로, 오케스트라 특성상 지역별, 학교별 교육의 편차가 있을 수 있다는 점에서 악곡을 편곡하여 활용하거나 곡의 난이도를 낮추는 등의 현실적인 조정이 필요함을 알 수 있었다. 따라서 기존에 계획하였던 악곡 중 난이도가 있는 악곡들을 배제하여 제시하였다. 또한 일반학교에서 오케스트라를 모집할 때 1학년 학생들은 처음 시작하는 학생들이 대부분이라는 점을 반영하여, 학습대상을 이전 학기에서 현악부나 관악부 활동을 경험했거나, 오케스트라 경험이 있는 중학교 1학년 학생들을 대상으로 수정하였다. 결론적으로 본 연구는 자유학기제 오케스트라 수업에서 학습자의 영속적인 이해를 도모하는 백워드 설계 모형을 고찰하고, 교육현장에서 활용할 수 있는지에 대하여 검증받았다는 점에서 의의가 있다. 따라서 본 지도안이 학생들의 음악적 사고 확장과 음악성을 신장시키는데 활용되기를 기대한다.;This study is planned to apply Wiggins and McTighe’s Backward Design version 2.0 to a free-semester orchestra teaching plan of 8 sessions and modified by a verification of its practical suitability. The conclusion of the study is as follows. First, there are three stages of backward design. The first stage is to ‘identify the results desired’, where the learning objective is determined by deciding the core concepts and methods based on the achievement criteria. After that, the content is prioritized and the main idea of the unit is set through a concentric structure. Then, it is divided into stages of acquisition, meaning, and transfer, so that students can obtain deeper levels of understanding. The acquisition stage is divided into knowledge and function, and the meaning stage consists of understanding and fundamental questions, to finally reach the long-term goal of education, which is the transfer stage. The second stage is to ‘determine acceptable levels of evidence’, where assignments and other evidence are collected to check that students have achieved the objective. Therefore, the assessment is based on an analytical rubric, and the assessment criteria include content, quality, and process. Subsequently, based on this assessment criteria, there is an assignment of ‘Let's become a member of ○○ Chamber Orchestra to communicate with various people through music and upload the performance video on Youtube’ where GRASPS has been applied. Also, to determine the achievement of objectives that cannot be determined by only assignments, other evidence has been planned, such as activity sheets, observations, debates, presentations, practical assessment, physical expression, self-evaluation, and peer assessment. The third stage ‘plan learning experiences’ is where learning experiences and classes are planned based on the learning objectives determined in the first stage and the assessments of the second stage. Before starting the class, preliminary evaluation is conducted to grasp the students’ current performance levels and whether they have any misconceptions about musical concepts. Also, a recording is produced before the start of the class to compare the difference in musical expression in the final 7th-8th session. Learning experiences are planned in the third stage and reviewed to systematically propose various learning activities, using the WHERETO element. Second, upon requesting the verification of practical suitability of this teaching plan to a practicing music teacher, they answered that it could be applied in an actual classroom because the learning objective of first stage includes the process of transfer, meaning, and acquisition; the second stage assesses assignments based on rubric and other evidence; and because learning experiences of the third stage have been designed based on the first and second stages. However, as it was suggested that presenting the objective of the assignment in every session would be beneficial in motivating the students to ‘become a member of Chamber Orchestra’, purpose of every class has been revised reflecting the feedback. Also, in the second stage 'offering other evidences', considering the condition of orchestra class where many students and various instruments co-exist, it is pointed out that instructor should keep in mind to give a chance to more students to speak out their opinions and to consider the situation that one parts wait until the other part finishes. Thus, it is supplemented to allow every parts of students to participate in the class, reconstructing the composition of instruments for respective piece of music. Plus, since it was mentioned that in the third stage ‘plan learning experiences’, classes should be modified to be more student-centered and activity-focused, as long as it doesn’t deviate from the composer’s intentions, instructor's capability is being enhanced adding scaffolding setting and supplementary explanation for the parts where there is possibility for students to have trouble to solve by themselves. Additionally, to apply this teaching guideline on real class, it is mentioned that it is necessary to propose learning activity that fits well with students' level and to attract students' interest from various aspects. So, appreciation activities and orchestra activities are properly blended to reflect prior feedback. Lastly, as a revise for whole teaching guideline, it is noticed that realistic adjustment is needed including arranging a piece of music for orchestra and lowering the level of difficulty of music, contemplating that some difference between various regions and schools could be present because of the property of the orchestra. As a comment on the target students, reflecting that most students in their first grade of middle school are beginners, it was suggested that classes run for first grade students who have previous string ensemble or orchestral experience. It was also mentioned that this class was planned as a free semester club activity, so the operation of the free semester system should also be considered. As a result, this study is worthwhile in that it considers the backward design model that promotes the learner’s perpetual understanding in free semester orchestra classes, and that its suitability for the actual classroom has been verified. Therefore, this study is hoped to be utilized as an effective teaching-learning plan that can expand students’ musical thinking and their musicality.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE