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26세-35세 여성을 위한 결혼식 하객 의상 디자인 개발

Title
26세-35세 여성을 위한 결혼식 하객 의상 디자인 개발
Other Titles
A study on the development of wedding guest look design for 26 to 35 years old Korean women
Authors
CHEN, HSIAO HAN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동은
Abstract
현대인들에게 외모는 사회적으로 능력의 평가 기준에 영향을 미치며 이는 사회 적 성공의 기회를 누리고 사회적 권력 형성에 영향을 미치기도 한다. 과거와 달리 외모에 대한 인식이 달라졌고 현대 사회에서 외모가 경쟁력으로 여겨지는 경향이 있다. 때로는 일반적인 경쟁력보다 외형적 이미지가 더 중요시되기도 하며, 이와 같은 이유로 외모 관리에 집중적으로 투자를 하는 경향이 있다. 이러한 현상은 결혼식 문화에도 영향을 미치게 되었으며 하객룩이라는 단어가 등장하였다. 하객룩이란 결혼식에 하객으로 참석하는 사람들의 의복 스타일을 뜻 한다. 결혼식은 인륜지대사(人倫之大事)로 인생에 중요한 날이며 결혼 적령기의 성인들에게 최대의 가장 큰 사교 활동이므로 신부뿐만 아니라 참석하는 하객들도 외모에 관심이 높으며 그만큼 옷차림에 많은 주의를 기울인다. 옷을 입을 때는 T.P.O(Time, Place, Occasion)에 맞게 입어야 한다는 기본 원칙 은 일반 사람들에게도 보편적으로 인식되고 있다. 이러한 현대인의 인식을 바탕에 둔 결혼식 신부 드레스를 위한 관련 연구는 많았으나 하객룩 디자인을 위한 관련 연구는 미진한 상황으로, 그로 인해 하객룩에 대한 연구의 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 현대인들이 자신 외형적 이미지를 관리하는 인식을 통해 사 교생활 중 가장 중요한 행사인 결혼식에 참석할 때 자신 외형적 이미지에 요구되 는 요소를 파악하고 실질적 하객룩의 디자인 요소 간의 연관성을 살펴봄으로써 구체적인 디자인 요소로 제작하고자 한다. 이에 본 논문에서는 자신 외형적 이미 지를 관리하는 이유로 하객룩에 대한 근본적인 고찰과 더불어 하객룩을 찾는 사 람들의 요구를 파악하여 선호도가 높은 요소를 반영한 하객룩 디자인을 개발함으 로써, 그 결과가 실제 하객들에게 긍정적으로 수용될 뿐만 아니라 소비자의 만족 도를 높일 수 있다는 데 본 연구의 목적이 있다. 이러한 목적을 바탕으로 본 연구는 현대인들이 자신 외형적 이미지에 대한 관 련된 문헌 자료, 학술논문, 기사 자료 등을 살펴보았으며, 하객룩에 대한 자료를 수집하였고 관련된 선행연구 고찰을 통해 하객들을 위한 디자인 개발의 필요성을 살펴보았다. 실증적 연구에서 사진 분석과 설문조사를 통하여 하객들이 자신의 외 형적 이미지에 대한 요구를 도출하며, 실질적 하객들이 선호하는 하객룩 의상 디 자인 요소들 간에 연관성을 분석하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 현대인들의 외형적 이미지와 하객룩에 대한 개념 및 현황을 살펴본 후 선 행연구의 패션 스타일 요소의 분류를 활용하여 패션 디자인 요소를 아이템, 스타 일, 컬러, 소재, 디테일 카테고리로 세분하여 분류하였다. 둘째, 하객룩에 대해 선호하는 요소들의 자료수집을 위해 최근 5년간 결혼식에 참석한 실제 하객들의 이미지를 편의표집 표본추출 방법을 이용하여, 직접 촬영하 거나 주변 지인을 통해서 표본을 추출하고 패션 디자인 요소에 따라 아이템, 스타 일, 컬러, 디테일로 선정하여 세분화하게 분석하여 각 요소의 높은 선호도 결과를 도출하여 그 결과를 디자인 개발에 반영하였다. 셋째, 26세~35세 여성들을 대상으로 실증적 설문 조사를 진행하여 연구 대상자 들이 결혼식에 참석할 때 선호하는 디자인 요소에 대한 조사를 진행하였다. 분류 기준은 연구 대상자들의 일반적 특성, 하객룩 스타일 요소, 하객룩 디테일로 선정 하여 높은 선호도를 보이는 요소들을 디자인 개발에 반영하였다. 넷째, 사진 분석과 설문조사의 두 가지 실증 연구를 통해 도출된 공통된 디자인 요소 및 선호도가 높은 특성과 결과들을 종합적으로 논의하였다. 이를 반영하여 실제 하객들이 선호하는 디자인 요소들을 반영한 의상 디자인을 기획하여 총 4벌 의 하객룩 디자인 작품을 개발하였다. 본 연구는 현대인들의 외형적 이미지에 대한 관심 증가에 따른 결혼식 하객룩 에 대한 욕구 증가와 관심도에 비해 관련한 연구가 미진하여 실제 하객룩에서 선 호하는 디자인 요소들을 조사하여 디자인 개발에 반영하는 것에 그 목적이 있다. 그 뿐만 아니라 연구결과를 반영한 제품화를 통하여 그 결과가 실제 하객들에게 긍정적으로 수용될 뿐만 아니라 소비자의 만족도를 높일 수 있다는 데 본 연구의 의의가 있다. ;In this modern world, appearance is considered as an index to determine one’s social competence, and this index also determines the possibility of social success or the size of social power. Unlike the past, the perception of appearance has changed and appearance in modern society tends to be regarded as competitiveness. There are some cases in which the external image of a person is considered more important than his or her general competitiveness, and there is tendency to heavily invest in managing their external appearances. This phenomenon has also influenced the wedding culture, which coined the word "wedding guest look". Wedding guest look refers to the style of clothing of those attending as a guest at a wedding. The wedding ceremony is one of the most important day of the life, and also the most important social event for the people in their marriage age. Therefore, not only the bride but also the guests are very interested in their appearance and pay much attention to their attires. The basic principle of considering T.P.O (Time, Place, Occasion) when wearing clothes is universally recognized even by the general public. Although there are many related studies for wedding dress of bridal based on the awareness of modern people, related studies for the design of wedding guest look is insufficient. Therefore, there is a need to study on the wedding guest look. Therefore, based on the awareness that modern people tend to manage their external image, this study aims to identify the elements required for the external image when attending the wedding ceremony, which is the most important event in social life, and create the attire with specifically identified design elements. The purpose of this paper is to provide a fundamental discussion about the wedding guest look as one of the methods of managing external appearances, to recognize the demand for the wedding guest look, to create a design for the wedding guest look based on the most preferred design elements, and to succeed in increasing the satisfaction of consumers through positive acceptance of the particular design of wedding guest look. Based on this purpose, this study investigated related documents, academic papers, and article data about contemporaneous images of modern people, collected data on the wedding guest looks, and determined the necessity of design development for the wedding guests by examining through the related studies. In the empirical study, through the analysis of photographs and questionnaires, the demand of the wedding guests for managing their external appearances was analyzed, and the relationship in between the several design elements of wedding guest looks preferred by the actual customers was analyzed. As a result, the following conclusions can be drawn. First, after examining the external images of the modern people and the concept and status of the wedding guest look, the fashion design elements were classified into one of the categories of item, style, color, material, and detail,based on the classification of fashion style element of previous studies. Second, we extracted samples for images of actual guests who attended the wedding for the past five years by taking a photo directly or through their neighborhood with the convenience sampling method to collect the data on preferences of wedding guest look, and drew the results with high-preference for each element and reflected those in the design development after selecting and analyzing the items, style, color and details according to the fashion design elements. Third, we conducted an empirical survey of women aged 26 to 35 to investigate the design elements that the survey participants preferred when attending weddings. The classification criteria were set with the general characteristics of the subjects and the style elements and the details of the wedding guest look. The elements with high preference were reflected in the design process. Fourth, we discussed the characteristics and results of common design elements and preferences derived from two empirical studies, namely, photo analysis and questionnaire. To reflect the results of the studies, we designed the attire reflecting the design elements preferred by actual customers and developed a total of 4 pieces of wedding guest look design works. Despite the increasing desire of the modern people in their external appearance and the subsequently increasing desire and interest in the wedding guest look, the amount of research on these subjects is highly insufficient. Therefore, the purpose of this study is to investigate the design elements that are preferred in the actual wedding guest look, and to reflect those during the designing process. In addition, the commercialization process by reflecting the research results will not only drive out the results of positive acceptance by the actual customers but also will enhance the satisfaction of the consumers.
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