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전통시장의 커뮤니티 활성화를 위한 생활·문화 서비스 연구

Title
전통시장의 커뮤니티 활성화를 위한 생활·문화 서비스 연구
Other Titles
A study on supported living service and cultural service to Revitalization the traditional market community
Authors
송슬기
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 서비스디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
전통시장은 예로부터 사람들이 집단을 형성하면서부터 만들어진 자연발생적인 커뮤니티이다. 하지만 급속한 산업화 과정에 능동적으로 움직이지 못해 경쟁력이 약해졌고, 거대한 자본력과 일괄적인 서비스가 가능한 대형마트와 경쟁하게 되었다. 그로 인해 전통시장의 매출은 지속적으로 감소하게 되었고, 주변상인과의 커뮤니티까지 약해진 전통시장에서는 정부의 현대화 시설 지원등 많은 지원에도 불구하고 전통시장의 경쟁력과 상인들의 커뮤니티는 나아지지 않고 있다. 본 연구에서는 전통시장의 활성화의 문제점을 전통시장 상인의 커뮤니티의 약화로 보고, 전통시장 상인의 커뮤니티 활성화를 위한 생활·문화서비스를 연구하였다. 전통시장 안에서 현재 이루어지는 생활·문화는 총 2가지이다. 첫 번째는 정부 지원 사업으로 만들어진 문화를 통한 전통시장 살리기 사업 후 현재까지 이어져오고 있는 생활·문화 활동과 상인역량강화의 교육서비스를 통한 교양 활동이다. 두 번째는 상인의 커뮤니티 향상을 위해 자발적으로 만들어지고 정기적으로 이루어지고 있는 동아리활동, 친목여행등 이다. 이 두 가지 활동을 바탕으로 전통시장에서 상인의 커뮤니티 활성화를 위해서 생활·문화 서비스가 왜 필요한지에 대한 이유를 문헌연구에서 찾아내고 생활·문화서비스에 대한 인사이트(insight)를 얻기 위해 실증연구를 병행하였다. 먼저 문헌연구를 통해 전통시장상인의 커뮤니티 활성화의 요소는 사회자본인 관계성과 신뢰를 이끌어 내는데 있다는 기존 문헌을 고찰하였고, 관계성과 신뢰를 이끌어 내는 데에 취미친목단체가 가장 긍정적인 효과를 가진 것으로 확인하였다. 다음은 실증연구로, 사전조사로 강북구 내의 지역선도시장인 수유재래시장에서 생활·문화서비스에 대한 인터뷰와 관찰을 진행하였다. 인터뷰와 관찰을 통해 생활·문화서비스가 커뮤니티형성에 도움이 되고 삶의 즐거움도 얻는다는 이야기를 듣고, 수유재래시장과 비슷한 조건을 가진 5개의 시장을 선정하여 비교 하였다. 지역선도시장을 제외하고 5개의 시장을 커뮤니티 집단인 상인회를 기준으로 지역 선도 시장, 상인회 활성화시장, 상인회 비 활성화시장, 상인회 없는 시장으로 분류하였다. 분류된 집단의 관계성과 신뢰를 알아보기 위해 관찰, 설문조사, 1:1심층인터뷰를 진행하였고, 질문의 내용은 일반적인사항, 주변 상인과의 관계성, 정부의 시장 지원 사업, 상인역량강화 교육 서비스, 상인의 문화 활동, 상인정신 총 6단계로 설문지와 인터뷰를 구성하였다. 마지막으로, 실증 연구 분석을 통해서 문제점을 발견하는 것으로 생활·문화서비스의 인사이트(insight)를 도출하였다. 이는 전통시장상인의 커뮤니티 활성화를 위한 생활·문화 서비스를 다양하게 진행하는데 있어서 상인들의 생활특징과 문제점을 해결해 나가는 기초적인 자료로 사용될 수 있기를 기대해 본다.;The traditional market is spontaneously generated community as the people have formed group. However, its competitiveness has become weak since it failed to actively cope with the rapid industrialization and unavoidably competed with hypermarkets where have huge capital and provide integrated service. Thus, the sales of traditional market have gradually decreased while the community with dealers around has weakened. Although the government has fully supported and modernized the traditional market for its vitalization, the competitiveness of traditional market and community with dealers have not been improved. In this study, the problems in the vitalization of traditional market were found in the weakened community of dealers in the traditional market and also, the supported living service and cultural service was explored to vitalize the community of dealers in the traditional market accordingly. There’re two types of supported living service and cultural service in the traditional market. First, it’s cultural activity through education service for strengthening of dealer’s ability as well as the supported living activity and cultural activity which are still in progress, after running the cultural movement for the traditional market that received government support. Second, it’s club activity and social trip etc. which was spontaneously organized and regularly conducted to improve the community of dealers. Based on these two types of activities, the reasons that the supported living service and cultural service are required to vitalize the community of dealers in the traditional market were discovered in the literature research in parallel with empirical study to obtain insight on the supported living service and cultural service. In the literature research, the existing research which discovered that elements of vitalization for the traditional market dealer’s community were to elicit the social capital such as relationship and trust was reviewed and moreover, the social club and hobby groups were found to be most effective to elicit the relationship and trust. For the empirical study, the interview and observation were carried out, concerning the supported living service and cultural service in Suyu traditional market, which is one of local leading market in Gangbuk-gu as pre-investigation. As the interviewees mentioned that the supported living service and cultural service are very helpful to create community and get pleasure in their lives in the interview and observation, another five markets which were similar with Suyu traditional market were selected and compared. Except the local leading market, the five markets were classified by Dealers Association, into the Local leading market, the market where vitalizes the Dealers Association, the market where does not vitalize the Dealers Association and the market without Dealers Association. The observation, survey and in-depth interview were carried out to investigate the relationship and trust in the classified groups while the questionnaire and interview were comprised of 6 stages; general matters, relationship with dealers around, government support for market, education service for strengthening of dealer’s ability, cultural activity of dealers and ethos of dealers. Finally, the insight of the supported living service and cultural service was discovered while searching for problems through the empirical study and analysis. It’s expected that this study could be utilized as preliminary data to resolve problems of dealers and examine their characteristics of living when providing a variety of supported living service and cultural service to vitalize the community of traditional market dealers.
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