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공동주택 내 근로자와 입주민의 관계개선을 위한 서비스디자인

Title
공동주택 내 근로자와 입주민의 관계개선을 위한 서비스디자인
Other Titles
Service Design for improving relations between the apartment working staff and residents
Authors
소리나
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 서비스디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
The purpose of this research is to provide how to solve out social problem came from conflicts happened between public house residents and safe workers working there which lead to social issue these days. As the supply of public house in our society increase rapidly, retired people started to join to working group in which working at public house as safe worker which is not requiring high level of special knowledge . They are considered as worker working at a kind of job belong to vulnerable social group and this working position can be the final job to be independent economically. Speaking of the status of working environment of them, most of them do not have legal treatment based on the Labor Standard Act. In addition, society is taking them as low level of worker into account. They used to receive these kinds of deals which are poor salary , employment instability, unfair work contract, verbal violence, physical violence, character abasement, working time, holiday, and additional work etc. They are dealt with worker not having character. Unfortunately there are no breakthroughs and this sort of vicious circle is repeated in this working field. The above poor working environment lead to wok exhaustion and stress, which effect on safe workers mentally. Finally it brings social problem between public house residents and them. So this research tries to propose service design to improve the relationship between them It makes use of 4 steps of service design process and is developed which are as follow, the first, Discover, the second, Information analysis and definition, the third, Idea development and drawl of Design concept and the forth , Improvement and the Procedure of delivery. By using of the above, it suggests service ideas to analyze the status and problem that safe workers face and to propose the relationship improvement between them. In order to enhance the relationship, basically most of all working structures and environments should be improved rather than getting rid of overusing their power and also awareness enhancement between stakeholders accompanied by them. It applied for these practical service ideas by making and releasing effective information guide and notice board. Henceforth it can be used as one of communication vectors between public house residents and safe workers.;본 연구는 최근 사회 이슈화 되고 있는 경비근로자와 입주민간의 갈등으로 인해 발생되는 사회 문제에 대한 해법을 제안하고자 진행되었다. 최근 들어, 우리사회에서 공동주택 공급이 급속하게 증가함에 따라 정년퇴임을 맞은 중.고령층 중 일부 퇴직자가 재취업 진입 문턱이 비교적 낮은 경비노동직으로 급속히 유입되기 시작하였다. 이들 경비노동자들의 대부분은 우리사회의 취약계층으로 인식되며, 이러한 경비직은 이들이 경제적으로 자립할 수 있는 마지막 일자리이기도 하다. 감시단속직인 경비노동자들의 대부분은 근로계약서에 명시한 근로조건뿐만 아니라 근로기준법의 법규에서 조차 보호받지 못하고 있다. 이러한 처우의 원인으로 경비노동자는 '저급 직업군‘의 하나로 사회가 여전히 인식하고 있기 때문이다. 경비노동자들은 근로환경의 구조적 특성상 열악한 처우, 고용불안, 일방적인 근로계약 및 체계, 신체·언어적 폭력과 인격비하, 근로내용, 휴게시간, 휴게시설, 휴일 및 휴가, 부가업무, 임금문제 등 '잡부' 혹은 심지어 ‘노예'처럼 대우되고 있음에도 불구하고 고충해소를 위한 통로가 없으며 이러한 불공정한 관행들은 악순환 되고 있다. 이처럼 경비노동자들이 처한 다양한 문제는 직무소진과 스트레스로 이어지며 이는 입주민의 생활과 직결, 인격비하 등 사회문제로 이어지기도 한다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방법으로, 입주민과 경비노동자 간의 서비스 디자인을 제시함으로써, 이들 간의 관계개선에 도움이 되고자 한다. 내용은 다음과 같다. 본 연구는 4단계 서비스 디자인 프로세스를 활용하여 진행하였으며, 문헌조사를 통한 문제 인식(Discover) - 정보 분석과 정의(Define) - 아이디어 개발 및 디자인 컨셉 도출(Develop) - 서비스 개선 및 전달(Deliver)의 과정을 통하여 경비노동자가 처한 실태와 문제점을 분석하여 입주민과의 관계개선에 요구되는 상호간의 Needs를 바탕으로 서비스 아이디어를 파악, 제시하였다. 입주민과 경비노동자간의 관계 개선을 위해서는 단순히 사회 갑질 문제 해결에 중점을 두기보다 근본적으로 근로구조 및 환경개선이 이루어져야 하며, 그 저변에는 이해관계자간의 인식개선을 위한 선행이 전제로 이루어져야 할 것이다. 결론적으로 입주민과 경비노동자간의 관계개선을 위해 즉각적이며 효율적인 가이드 제작과 알림판 제작·배포를 통한 인식개선 서비스를 적용하여, 향후 우리 공동주택 내 이해와 소통을 위한 활용 매개체가 되기를 바란다.
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디자인대학원 > 서비스디자인전공 > Theses_Master
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