View : 1186 Download: 0

성인발레교육 경험이 여성 학습자의 문화향유에 미치는 영향

Title
성인발레교육 경험이 여성 학습자의 문화향유에 미치는 영향
Other Titles
A study on the Effects of Adult Ballet Education Experience on Female Learner’s Cultural Enjoyment
Authors
허가영
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
신상미
Abstract
본 연구는 성인발레와 문화향유에 관한 논의에 초점을 맞춰 성인발레교육 경험이 여성 학습자의 문화향유에 미치는 영향을 확인하는 것을 연구 목적으로 한다. 구체적으로, 성인발레교육 경험에 따른 여성 학습자의 문화향유 태도 차이를 규명하고자 그 차이가 실제로 발레교육 경험에 의한 것인지 증명하기 위해 문화향유 태도를 성인발레교육 경험 전·후로 나누어 살펴보았다. 한 단계 더 나아가, 이러한 차이가 실제 문화향유에 어떠한 영향을 주는지 발레교육 경험에 따라 상·하위집단을 구분하여 살펴보았고, 마지막으로 발레교육 경험에 따른 문화향유 유형을 제시하였다. 이를 위해 서울시에 소재한 교육기관 15곳에서 성인발레교육을 1개월 이상 학습하고 있는 만 19세 이상의 여성 305명을 대상으로 폐쇄형과 개방형 질문이 혼합된 질문지를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 이 중 조사내용의 일부가 중복 또는 누락된 자료 18부를 제외한 287부의 자료를 본 연구에 사용하였다. 설문조사를 통해 얻어진 폐쇄형 문항의 자료는 SPSS를 활용하여 전반적인 발레교육경험 현황에 대해 빈도분석, 발레교육 경험 전과 후에 따른 문화향유 태도 차이에 대한 문항은 t 검증, 발레교육 경험에 따른 상·하위 집단 간 문화향유 차이는 교차분석을 실시했다. 또한 문화향유 유형을 살펴보기 위한 개방형 문항의 210부의 자료는 근거이론의 개방코딩 절차에 따라 분석하였다. 양적·질적 분석을 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 여성 학습자의 발레교육 경험 전·후에 따른 문화향유 태도를 비교한 결과 경험 전에 비해 경험 후, 전반적인 문화향유 태도와 무용장르 문화향유 태도가 함께 높아졌다. 둘째, 발레교육 경험이 무용공연 관람에 미치는 영향을 살펴본 결과 발레교육 참여 기간 및 참여 횟수, 발레교육 만족도, 발레교육 후 무용장르 관심도의 상위집단이 하위집단에 비해 직접관람과 매체관람을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 셋째, 발레교육 경험이 무용행사 참여에 미치는 영향을 살펴본 결과 발레교육 참여 횟수, 발레교육 만족도, 발레교육 후 무용장르 관심도의 상위집단이 하위집단에 비해 무용행사 참여를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 그러나 발레교육 참여 기간에 따른 집단 간 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 발레교육 경험이 무용관련 소비에 미치는 영향을 살펴본 결과 발레교육 참여 기간 및 참여 횟수, 발레교육 후 무용장르 관심도의 상위집단이 하위집단에 비해 한 달 수강료, 한 해 관람비, 한 해 무용용품 구입에 대한 지출이 더 많았다. 다만, 발레교육 만족도의 상위집단은 하위집단에 비해 한 해 관람비와 한 해 무용용품 구입에 지출을 더 많이 하는 것으로 나타났고 한 달 수강료에서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 발레교육경험에 따른 문화향유 유형은 무용관람, 무용행사 참여, 무용관련 소비, 발레교육, 사회적 관계로 총 5가지 유형으로 나타났다. 이와 같은 결과들을 종합해볼 때, 성인여성 학습자들은 발레교육 경험을 통해 문화향유 태도의 변화와 향유의 범위가 증가했고 그들의 삶에서 발레를 문화로서 향유하고 있음을 파악할 수 있었다. 이들은 발레교육의 활성화를 불러일으켰을 뿐만 아니라 무용공연의 관객과 무용 시장의 소비자로서 중요한 역할을 하고 있음을 증명했다. 본 연구결과의 가장 중요한 의미로서, 무용장르의 문화향유 증대의 가장 중요한 본질은 바로 ‘발레교육’에 있다는 점이었다. 성인발레교육 경험이 양적으로 증가할수록 문화향유도 함께 양적으로 증가함이 나타나 전반적인 성인발레교육 경험이 높아진다면 자연스레 무용장르의 문화향유의 진흥과 연결될 수 있다고 해석된다. 따라서 성인발레 교육기관은 성인발레 학습자들이 지속적인 교육 참여를 할 수 있도록 질 높은 교육을 제공해야 할 것이며 이와 함께 교육과 문화향유가 연결될 수 있는 환경이 제공되어야 할 것이다. 본 연구는 성인발레교육이 개인의 문화향유에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 여성 학습자들의 목소리를 통해 뒷받침할 수 있었다. 이는 발레교육이 평생교육으로서 성인들의 교육적 역할을 제대로 수행하고 있고 더 나아가 문화적으로도 가치가 있음을 인정받을 수 있는 계기가 될 것이다. 성인발레교육의 활성화가 지속되어 대중화로 이어진다면, 무용교육 전반의 발전과 함께 무용에 대한 대중들의 인식 또한 향상될 것으로 예상된다. 이를 통해 더 많은 성인 학습자들이 발레교육으로 건강하고 문화적인 삶을 누릴 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to investigate how adult ballet education experience influences learners’cultural enjoyment by focusing on the discussion of adult ballet and cultural enjoyment. Specifically, it is aimed at clarifying learners’ different adult cultural enjoyment attitudes depending on their ballet education experience. To prove that the difference is actually made by their ballet education experience, this study analyzed their cultural enjoyment attitudes before and after their adult ballet education experience. Furthermore, to prove how this difference influences actual cultural enjoyment, this study divided study subjects into a upper group and a lower group according to their ballet education experience. Lastly, this study suggested types of cultural enjoyment according to ballet education experience. This researcher conducted a questionnaire survey with the use of the questionnaire that had open-ended and close-ended questions. The questionnaire survey was applied to 305 women aged 19 years and older who experienced adult ballet education at least one month in fifteen educational institutions in Seoul. Of the collected questionnaire copies, 18 copies that had some duplicate or omitted answers were excluded. As a result, 287 copies were used in this study. For data analysis, SPSS was used. In terms of the answers of the close-ended questions in the questionnaire survey, frequency analysis was conducted to find their overall ballet education experience. To find their different cultural enjoyment attitudes before and after ballet education experience, t-test was conducted. To look into the cultural enjoyment difference between high and low groups according to ballet education experience, cross tabulation analysis was conducted. To find types of cultural enjoyment, 210 copies with open-ended questions were analyzed in the open coding procedure of grounded theory. After quantitative and qualitative analyses, this study drew the following results: Firstly, female leaners’ cultural enjoyment attitudes were compared before and after ballet education experience. As a result, their attitudes toward overall cultural enjoyment and toward cultural enjoyment of a dance genre after the experience were better than before the experience. Secondly, how their ballet education experience influenced their watching of dance performance was analyzed. As a result, in terms of a ballet education participation period, the count of participation, ballet education satisfaction, and an interest in a genre of dance after ballet education, a high group had more direct watching and media watching than a low group. Thirdly, how their ballet education experience influenced their participation in dance events was analyzed. As a result, in terms of the count of participation, ballet education satisfaction, and an interest in a genre of dance after ballet education, a high group more participated in dance events than a low group. However, in terms of a ballet education participation period, the two groups had no difference. Fourthly, how their ballet education experience influenced their dance-related consumption was analyzed. As a result, in terms of a ballet education participation period, the count of participation, and an interest in a genre of dance after ballet education, a high group spent more money for a monthly education fee, a yearly ticket cost, and yearly purchase of dance goods than a low group. In terms of ballet education satisfaction, a high group spent more money for a yearly ticket cost, and yearly purchase of dance goods than a low group, and the two groups had no difference in a monthly education fee. Fifthly, regarding types of cultural enjoyment according to ballet education experience, there were five types: dance watching, participation in dance events, dance-related consumption, ballet education, and social relationship. Given the results, female adult leaners changed their attitudes toward cultural enjoyment and increased a range of cultural enjoyment through their ballet education experience, and they enjoyed ballet as culture in their life. They not only triggered the promotion of ballet education, but played a critical role as dance performance viewers and consumers of the dance market. The most significant meaning of the study results is the point that the most important essence of the improved cultural enjoyment of a dance genre is ‘ballet education’. With the quantitative increase in their adult ballet education experience, their cultural enjoyment increased quantitatively. With the increase in overall adult ballet education experience, it is possible to promote the cultural enjoyment of a dance genre naturally. Therefore, educational institutions for adult ballet need to provide high-quality education for adult ballet learners in order for their continuous participation in the education. In addition, it is necessary to provide an environment where the education can be connected with their cultural enjoyment. This study proved that adult ballet education positively influenced individuals’ cultural enjoyment as the result of the analysis on female learners’ questionnaire responses. It means that ballet education plays an educational role as lifelong education for adults and is culturally worthwhile. If adult ballet education is promoted continuously and becomes popular, it will be possible to develop dance education overall and improve the public’s awareness of dance. Therefore, through ballet education, more adult learners are expected to enjoy healthy and cultural life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE