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5G 통신 서비스 커뮤니케이션 활성화를 위한 시각 전략 연구

Title
5G 통신 서비스 커뮤니케이션 활성화를 위한 시각 전략 연구
Other Titles
A Study on the Visual Strategy for the Activation of Communicating 5G Communication Service : Especially Focused on Three Domestic Telecommunication Companies
Authors
권태영
Issue Date
2020
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
이동통신 기술은 오늘날 급격한 속도로 발달되어 4차 산업혁명을 가능하게 하는 핵심 인프라로 그 중요성이 논의된다. 이동통신 기술은 다양한 산업과 융합되어 인간 삶의 편리를 제공한다. 5G는 5세대 이동통신으로 5Generation의 약자이며 1세대부터 4세대까지 구분되어 명명된다. 1세대부터 4세대까지의 통신 서비스의 발달은 속도에 집중된 기술 변화였지만 5세대 이동통신 서비스인 5G는 새로운 통신의 특성을 가지며 혁신적 수준의 발전을 이루었다. 5G는 초연결, 초고속, 초저지연 세가지 특징을 가지며 LTE 보다 10배 많은 다양한 기기들과 연결이 가능하고 더 많은 사람이 동시에 접속 가능해진다. 또한 LTE 보다 20배 빠른 속도를 제공하며 실시간 반응 속도의 개선으로 높은 현실감과 몰입감으로 통신 서비스의 퀄리티 상승이 기대된다. 이와 같은 혁신적 기술의 도입은 기업의 커뮤니케이션 방안에 있어서도 변화를 요구한다. 무형의 개념인 통신 기술의 도입 초기에 기업은 소비자와 커뮤니케이션 하기 위해 적극적이고 효과적인 방안을 연구해야 한다. 이와같은 비무형의 모호한 통신 개념을 지능적으로 소비자에게 전달 하기 위해서는 시각 커뮤니케이션 개발이 필수적이다. 5G 통신 서비스는 다양한 산업 전반에 걸쳐 공통적으로 사용되는 기술 용어로 언어적 요소만으로는 소비자에게 차별화를 제공할 수 없다. 기업은 치열한 이동통신 경쟁에서 전략적 시각 커뮤니케이션을 통해 기업과 브랜드의 이미지를 개성있는 구체적 결과물로 나타내고, 그에 따른 그래픽 요소(Graphic Element)의 개발을 통해 확장 및 응용하여 기업의 시각 커뮤니케이션 활동에 있어 시각적 일관성을 유지하고 이를 통해 소비자의 인식 속에 차별화된 브랜드 아이덴티티를 구축해야 한다. 연결성이 중요한 키워드인 5G 통신 기술을 표현하기 위해서는 유기적인 접근 방식과 새로운 측면의 브랜드 경험 전략이 필수적이다. 5G 아이덴티티의 확립을 위해 기업은 자사의 통신 서비스 전달사항을 명확하게 설정하고 이를 개성있는 결과물로 구체화 해야한다. 브랜드 시각경험은 <브랜드 아이덴티티 요소>와 <브랜드 커뮤니케이션 요소>에 의해 유발되어진다. 5G 아이덴티티를 기본으로 일관된 시각 커뮤니케이션을 수행할때 소비자에게 브랜드 경험을 유발하며 이는 일관된 브랜드 이미지의 축적을 가능하게 한다. 이와 같은 브랜드의 시각 경험은 무형의 기술 개념을 소비자에게 구체성이 있는 결과물로 전달 가능하므로 5G 통신 서비스 커뮤니케이션에 적합한 방법이다. 본 연구자는 5G 통신 기술이 가져올 라이프 스타일의 변화와 가능성에 대해 시각 아이덴티티를 상징적으로 체계화하여 시각적 시스템으로 구축하고자 하며 구체성이 있는 브랜드 경험을 가능하게 하고자 한다. 이를 위해 국내외 다양한 기업에 대한 사례를 분석하였다. 해외 통신사 AT&T, verizon, vodafone, 국내외 통신장비 제조사 Samsung, Huawei, Qualcomm, 국내 이동통신사 KT, SKT, LGU+를 중심으로 5G 마케팅 현황과 시각 커뮤니케이션 방안에 대한 사례를 분석하고 종합한다. 국내 이동통신 3사를 중심으로 5G 통신 서비스에 대한 소비자의 이해도와 선호도에 대한 설문조사를 통하여 특징과 문제점을 도출하고자 한다. 전문가 비전문가 두그룹의 집단으로 심층적 설문조사를 통한 소비자 의견을 수렴하여 치열한 5G 관련 마케팅 상황에서 차별화되고 전략적인 시각 커뮤니케이션 방안을 수립하고자 한다. 본 연구자는 최종적으로 비무형, 비물질의 5G 통신 서비스에 대해 소비자에게 구체적인 커뮤니케이션을 가능하게 할 그래픽 엘리먼트 개발의 필요성을 제안한다. 이는 기업의 5G 통신 서비스에 대한 마케팅 활동에 가시성있는 시각적 결과물로 경험의 구체성을 더하여 신뢰도를 높일 수 있으며 다양한 매체의 디자인 표현물 사이의 유사성을 높여 일관된 시각 커뮤니케이션을 가능하게 한다. 이와 같은 개발은 치열한 국내외 5G 관련 마케팅 상황에서 각 기업의 전략적 시각 커뮤니케이션 방안으로 일관된 브랜드 아이덴티티를 통해 소비자에게 5G 서비스에 대한 신뢰감을 부여할 수 있다.;The importance of mobile communication technology is discussed today as a rapidly developing key infrastructure that enables the fourth industrial revolution. Mobile communication technologies provide convenience to human life by grafting onto various industries. 5G refers to 5G mobile communication, which stands for 5Generation and has been named separately from 1G to 4G. While the development of telecommunication services from 1st to 4th generation was focused on the technological change on speed, 5G, the 5th generation mobile communication service, acquired the characteristics of new telecommunication and achieved an innovative level of development. Ultra-connection, ultra-speed, and ultra-low latency are the three features of 5G, and it allows connection to 10 times more devices than LTE and enables the access of more people at the same time. It also provides 20 times faster speed than LTE and is expected to increase quality of telecommunication services via high level of realism and immersion due to improved real-time response speed. The introduction of such innovative technologies also requires changes in the way companies communicate. Early in the introduction of such an intangible concept of communication technology, companies should study active and effective ways to communicate with consumers. The development of visual communication is essential in order to intelligently deliver these intangible and ambiguous communication concepts to consumers. Since 5G telecommunication service is a technical term commonly used across various industries, the linguistic components alone cannot provide differentiation to consumers. In the intense competition for mobile telecommunications, entities should present the image of the company and the brand as distinct and concrete outcomes through strategic visual communication, and accordingly, expand and apply through the development of graphic elements to maintain visual consistency in the entity’s visual communication activities and instill a differentiated brand identity within consumers’ perceptions. Organic approaches and brand experience strategies in new aspects are essential in order to express 5G communication technology, for which connectivity is an important keyword. To establish a 5G identity, an entity must clearly establish its contents on communication service to be delivered and should actualize into a characterful outcome. Brand visual experience is induced by the and the . Consistent visual communication based on 5G identity creates brand experiences for consumers, enabling a consistent accumulation of brand image. Brand’s visual experience is an appropriate method for communication of 5G telecommunication services, as it can convey intangible technology concepts to consumers through tangible results. The study’s researcher aims to enable a concrete brand experience by symbolically structure visual identity regarding the potentials and changes of lifestyles brought by 5G communication technology and establish it into a visual system. To this end, various domestic and foreign companies were analyzed. The study analyzes and aggregates cases focusing on foreign telecommunication companies such as AT&T, Verizon, Vodafone, and South Korean and foreign communication equipment manufacturers such as Samsung, Huawei, Qualcomm, and South Korean mobile service companies such as KT, SKT, and LGU+. The study aims to derive characteristics and problems by surveying consumers’ understanding and preference for 5G communication services, focusing on domestic and foreign mobile service companies and domestic communication equipment manufacturers. By collecting opinions from consumers through in-depth surveys involving an expert group and a non-expert group, the study aims to establish differentiated and strategic visual communication measures in the highly competitive 5G-related marketing situation. Ultimately, the study’s researcher proposes the need for the development of graphic elements that will eventually enable concrete communication to consumers of the intangible and nonmaterial 5G communication service. Such an approach can enhance credibility by adding experiential concreteness via visible and visual outcomes in terms of the entity’s marketing activities of 5G telecommunication service, enabling consistent visual communication by increasing the similarity among design expressions of various media. In the intensifying domestic and foreign 5G-related marketing situations, such developments can provide consumers with credibility in the 5G service through a consistent brand identity as the strategic visual communication measure of each company.
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