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중국과 한국의 음악과 교육과정 비교 분석 연구

Title
중국과 한국의 음악과 교육과정 비교 분석 연구
Other Titles
A comparative study of music courses in China and South Korea : focus on primary and middle schools
Authors
HUANGYITING
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 중국과 한국의 음악과 교육과정에 대해 비교 분석을 하고자 중국 음악 교육과정(2011년)과 한국 음악 교육과정(2015년)을 연구 대상으로 하여 문헌 연구법 및 내용 분석법 등을 결합한 연구 방법을 적용하였다. 연구 목적은 양국 음악과 교육과정의 내용, 편성 등 분야에 대해 비교 연구를 하고 양국의 교육 이념, 목표와 성취 기준 등 차이 및 관계를 분석하며 아울러 중국 음악 교육과정 구축에 대한 한국 음악 교육과정의 시사점을 연구 토론함으로써 적합한 경험 및 가치 있는 제언을 제공해 줄 수 있기를 바라는 바이다. 연구 결과는 다음과 같다. 우선, 중국과 한국 현행의 교육 제도를 비교하는 것을 통하여 양국은 모두 비슷하게 6-3-3-4학제와 9년 의무교육 제도를 실시하고 있지만 구체적인 학교 운영 체제에서 다른 점이 있다는 것을 알게 되었다. 다음으로, 교육과정을 편성하는 내용 부분에서 양국은 모두 국어, 수학, 영어 등 일정한 기본 과목을 편성하였지만 각자 자신이 추구하는 교육 이념에 따라 각종 교육 체험 활동을 개설하였다. 둘째, 양국 음악 교육과정의 구성 체계를 비교하였다. 모두 비슷하게 교육과정 성질, 목표, 내용, 성취 기준 및 구체적인 지도 방법을 포함하였지만 구체적인 내용에는 일정한 차이가 존재하였다. 음악과 교육과정 성격 부분에 대해 중국은 감상과 표현의 결합을 중시하였고 한국은 6가지 핵심 역량의 실현을 중시하고 음악의 생활화를 강조하였다. 교육과정 이념에 대해 양국은 모두 전인적 인간을 형성하는 것에서 출발하였지만 한국은 사람의 개성, 사람의 창의력에 대한 발전을 더욱 중시하였다.      음악과 교육과정 목표에 대해 양국 모두 지식, 능력 및 태도와 가치관에 대한 구체적인 요구를 제시하였지만 구체적인 내용에 일정한 차이가 존재하였다. 음악과 교육과정 내용에 대한 구성이 다르지만 전반적으로는 표현, 감상, 생활화 3가지 영역으로 제시하였다. 하지만 한국은 생활화 영역에서 내용요소의 수가 더 많고 그 내용이 구체적이었지만 중국은 음악과 관련한 문화와의 연결을 더 중시하였다. 이는 음악과 교육과정 성취 기준에서 양국이 강조하는 부분이 서로 다르다는 점을 알 수 있는 부분이었다. 중국은 음악의 아름다움을 감상하고 느끼는 부분을 강조하였지만 한국은 다양한 체험 활동을 통해 음악을 생활 속에서 활용하는 것을 강조하였다. 특히 창작 영역에서 중국에 비해 한국은 더 많은 활동을 제공하여 학생들의 창의력을 배양하고자 하였다. 따라서 본 연구는 양국의 음악교육과정에서 유사점과 차이점을 살펴보고 음악 교육과정의 발전에 도움을 제공하고자 한다.;Through comparative analysis of music education curricula in China and South Korea bytaking music education curriculum standards in China and those in South Koreaas the research objects and adopting a combination of various methods such as literatureresearch method, content analysis method, etc, this paper aims to conduct acomparative study of music education curricula in China and South Korea interms of their contents and development, analyze the differences andconnections between the two countries in educational ideas, goals andstandards, summarize the respective development characteristics of the twocountries and explore the enlightenment of South Korean music curriculum to thebuilding of Chinese music curriculum, hoping that it can provide appropriateexperience and valuable reference. The results are shown as follows: First ,based on the comparison between the current education systems of the twocountries, it can be concluded that although the two countries similarlyimplement a 6334 school system and a 9-year compulsory education system, theydiffer in specific school operating systems. Secondly, with regard to thecontents of curriculum development, although both countries have set up certainbasic subjects such as Chinese (Korean), Mathematics, English, etc., they havealso established various teaching activities according to the educational ideasthey are pursuing. Next, the comparison between the constitution systems of music education curricula inthe two countries shows that they all contain similar curriculum nature, goals,contents, accomplishment standards and specific guidance methods, but theydiffer in the specific contents. Asfor curriculum nature, China emphasizes the combination of appreciation andperformance, while South Korea focuses on the realization of six core areas andstresses life-orientedness of music. As for curriculum ideas, both countriesare people-oriented, but South Korea pays more attention to human personalityand creative development. Asfor curriculum goals, specific requirements for knowledge, abilities, attitudesand values are reflected in both countries, but the specific contents are different. Althoughthe constitutions of the curriculum contents are different, they generally developfrom three parts such as performance, appreciation and life-orientedness. Butin terms of life-orientedness, South Korea places more specific emphasis on it,and China connects life with music and other disciplines and other cultures. Thetwo countries have different priorities about the accomplishment of thecurriculum contents. China focuses on enjoying the beauty of music through listeningand feeling, while South Korea lays more stress on experiencing music throughvarious experience activities. Especially in the creative field, different fromChina, South Korea provides more programs and activities to stimulate students’creativity. Throughthis study, while their similarities and differences are concluded, theimportance of music education for students is also rediscovered, and moreover,it is hoped that it can provide help and reference for the development of musiceducation curricula in both countries.
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