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형성평가 실시가 고등학교 영어학습자의 영어 읽기 능력 및 어휘력과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
형성평가 실시가 고등학교 영어학습자의 영어 읽기 능력 및 어휘력과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Formative Assessment on High School Students’ English Reading Abilities, Lexical Competence and Attitudes
Authors
김가은
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
The present study aims to investigate the effects of formative assessment on high school students’ English reading abilities, lexical competence and attitudes. A total of 190 students participated in the experiment, and half of them were designated as the experimental group who took the formative assessments in the reading class. The rest of the students belonged to the control group, and they did not take the assessments. So as to find out the effects of formative assessment, the following instruments were analyzed: a pre and post-reading test, a post-vocabulary test, a pre and post-experiment questionnaire, a post additional survey, and teacher’s journal. The findings of the study are as follows. First, through the post-reading test and the post-vocabulary test, it was shown that formative assessment had a positive effect on improving students’ lexical competence as well as their reading abilities. Second, the results of the post tests indicated that formative assessment had a significant influence on high-achieving students regarding reading comprehension and vocabulary knowledge, while low-achieving ones did not show any difference. Third, as for the students’ attitudes toward learning English reading, there was no significant difference between the experimental group and the control group. According to the post additional survey, however, it was proved that students in the experimental group were most positive about formative assessment. Based on the findings of the study, several pedagogical implications could be suggested as follows. First, formative assessment had a significant effect on the students’ reading performance in this study, and there are also some other researches showing the same results. It is recommended, therefore, that formative assessment should be actively implemented in the classroom. Second, in this study, the low achievers did not show any difference in reading abilities and lexical knowledge even after taking formative assessment in each class. Some researches, however, reported that low-level students’ academic achievement improved greatly after implementing formative assessment for several years. Thus, it is desirable to offer additional instructional support to these students from a long-term perspective. Designing level-differentiated formative assessments or providing personalized feedback could be suggested as an option. Third, it was shown that students who took formative assessment in each lesson perceived positive views of it. They mentioned improving English abilities and reviewing what had been learned as some of the beneficial aspects of formative assessment. On the other hand, there were also some test items that they wanted to be modified or added. These opinions might be responses reflecting certain students’ English reading abilities and disposition. Thus, it is necessary to design and implement formative assessment in accordance with the circumstances of each school. In conclusion, formative assessment has great potential to have positive influences on students’ academic achievements as well as their attitudes toward learning. As shown in this study, however, some difficulties arise when formative assessment is actually implemented in the classroom. If we as teachers try to compensate the defects, formative assessment could function in a way that is helpful to both students and teachers. ;형성평가는 교수ㆍ학습 활동이 이루어지는 과정 중에 실시하는 평가 유형으로서, 학습자들의 학습 상황을 파악하여 적절한 피드백을 제공하고, 그들의 학습 성취도를 높이기 위해 교수 전략을 조정하도록 이끈다. 형성평가가 학습자의 읽기 성취도 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 연구 결과들이 보고되었음에도 불구하고, 형성평가는 우리나라 영어 교육 현장에서 효과적으로 실시되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 형성평가가 고등학교 영어학습자의 영어 읽기 능력 및 어휘력과 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 연구를 위해 학습자들을 형성평가 실시집단과 형성평가 미실시집단으로 나누어, 사전ㆍ사후 영어 읽기 능력 평가, 사후 영어 어휘 능력 평가, 정의적 태도 설문을 실시하고 그 결과를 바탕으로 형성평가의 효과를 검증해보고자 하였다. 이러한 연구 방법을 바탕으로 연구 질문에 대해 얻은 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 사후 영어 읽기 능력 평가 결과, 형성평가 실시집단의 점수가 형성평가 미실시집단의 점수보다 통계적으로 유의미한 수준으로 높았으며, 사후 영어 어휘 능력 평가에서도 이와 같은 결과가 나타났다. 따라서 형성평가가 고등학교 영어학습자의 영어 읽기 능력 및 어휘력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 사후 영어 읽기 능력 평가 및 어휘 능력 평가 결과, 상위 수준 학습자들의 경우 형성평가 실시집단과 형성평가 미실시집단의 점수가 유의미한 차이를 보였다. 반면, 하위 수준 학습자들의 경우 두 집단의 평균의 차이가 통계적으로 유의미하지 않았다. 따라서 형성평가가 상위 수준 학습자의 영어 독해력 및 어휘력 향상에는 주효했지만, 하위 수준 학습자들의 영어 능력에는 유의미한 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다. 셋째, 형성평가가 고등학교 영어학습자의 영어 읽기 학습에 관한 정의적 태도에 영향을 미치는지 살펴본 결과, 형성평가 실시집단과 형성평가 미실시집단 간 정의적 태도에 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 하지만 형성평가 실시집단을 대상으로 실시한 사후 심화 설문에서 거의 모든 문항이 5점 만점에 4점이 넘는 평균 점수를 보임에 따라, 학습자들이 형성평가에 대해 매우 긍정적으로 인식하고 있음을 알 수 있다. 상기에서 논의한 내용을 바탕으로, 본 연구가 영어 교육 현장에 던지는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 형성평가가 고등학교 영어학습자의 영어 어휘력 상승 및 독해력 향상에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 외에도 형성평가가 학습자의 영어 읽기 성취도에 직간접적으로 긍정적인 영향을 미친다는 연구 결과가 있으므로, 형성평가를 읽기 수업에서 적극적으로 실시할 필요가 있다. 둘째, 사후 평가 결과, 형성평가가 상위 수준 학습자들에게는 영어 읽기 능력 및 어휘력 측면에서 긍정적인 영향을 미쳤으나, 하위 수준 학습자들에게는 효과가 없었던 것으로 나타났다. 하지만 형성평가를 수년간 꾸준히 실시했을 경우 하위 수준 학습자들의 학업 성취도가 크게 향상되었다는 연구 결과들이 보고되었으므로, 학교 현장에서는 하위 수준 학습자들의 실력을 보다 정확하게 반영한 수준별 형성평가지 제작, 개별 맞춤식 피드백 제공 등 이들을 위해 장기적인 관점에서 조금 더 세심한 노력을 기울일 필요가 있어 보인다. 셋째, 본 연구에서 형성평가 실시집단과 형성평가 미실시집단이 영어 읽기 학습에 대한 정의적 태도 측면에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았지만, 사후 심화 설문을 통해 형성평가 실시집단이 형성평가에 대해 매우 긍정적인 인식을 지니고 있음을 알 수 있었다. 배운 내용 복습, 영어 실력 향상 등을 형성평가의 긍정적인 측면으로 많은 학습자들이 언급하였으나, 일부 문항의 경우 수정 혹은 추가를 원하는 경우도 있었다. 이는 해당 학교 학습자들의 영어 읽기 수준이나 성향에 따른 반응일 수 있으므로, 단위 학교에서는 각 학교의 실정에 맞게 문항을 제작하여 형성평가를 실시할 필요가 있겠다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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