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dc.contributor.advisor최유진-
dc.contributor.authorLI, MIN-
dc.creatorLI, MIN-
dc.date.accessioned2020-02-03T16:32:34Z-
dc.date.available2020-02-03T16:32:34Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.otherOAK-000000163413-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000163413en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/253096-
dc.description.abstract중국은 12차 5개년 계획을 실시하여 점차 공공서비스가 중시되고 서비스형 정부 건설에 대한 요구가 높아지고 있다. 그 덕분에 중국에서는 공교육, 노동취업, 사회보장, 공공위생, 그리고 주택보장, 공공문화와 체육 등 공공서비스 분야가 모두 개선되어 공공서비스에 대한 주민만족도가 많이 향상되었다. 하지만 "제 13차 5개년 계획” 실시 후 경제, 인구구조, 주민의식, 소비수요, 과학기술 등 방면에 새로운 현상이 나타났다. 이러한 배경에서 본 논문의 목적은 2015 CGSS조사 데이터에 기초하여 현재 정부의 기본 공공서비스에 대한 대중의 만족도 현황을 주민 특징에 따라 분석하고 정부의 기본 공공서비스에 대한 주민만족도를 향상시키기 위한 대안을 제시한다. 이를 위해 먼저 데이터 분석을 통하여 기본 공공서비스에 대한 중국 주민의 총체적인 만족도 9 개 분야를 확인하였다. 그 결과 9개 분야의 만족도 평균값은 모두 65점 이상으로 비교적 높은 수준으로 나타났다. 기본 공공서비스의 4개 차원에 대한 만족도 역시 모두 평균 이상이었고 기본적으로 긍정적인 태도를 가지고 있다는 것을 알 수 있었다. 그 다음으로, 본 연구에서는 회귀모형을 구축하여 주민의 개인적 특성 측면에서 기본 공공서비스에 대한 중국 주민의 만족도(공공서비스차원 만족도, 공공서비스분야 만족도)에 영향을 미치는 요소들을 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 먼저 주민의 개인적 특성이 기본 공공서비스 차원에 대한 만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 우선 직업은 공공서비스 차원에 대한 만족도에 현저하게 영향을 미친다. 각각의 공공서비스 차원에 대한 당과 정부 기관 및 사회단체에서 일하는 사람의 평가가 기타 직업을 가진 사람보다 높았다. 연령은 보편성(普惠性)에서 현저하게 영향을 미치며 연간 소득은 편리성, 보편성에 현저하게 영향을 미친다. 다른 개인 특성 변수, 예를 들어 성별, 교육 수준 등 변수 계수는 유의한 차이를 나타내지 못했다. 통제변수인 인터넷 활용성 변수 계수는 모두 유의한 차이를 보였다. 즉 다른 변수를 통제하는 조건 하에서 인터넷 이용이 빈번할수록 공공서비스의 충분성, 균형성, 편의성 및 보편성에 대한 개체의 만족도가 더 높다. 호적은 공공서비스에 대한 만족도에 현저한 차이를 가져오지 못하는 것으로 나타났다. 주민의 개인적 특성이 기본 공공서비스 분야에 대한 만족도에 미치는 영향을 살펴보면 다음과 같다. 우선 교육수준 요소가 미치는 영향은 공공 문화 및 체육 분야와 그 밖의 분야에서 현저한 차이를 보였다. 직업 요소와 관련하여 당의 지도를 받는 정당과 정부 기관(黨政机关), 사업단위, 사회단체 직업은 공공서비스에 현저하게 영향을 미친다. 이러한 직업을 가진 사람들이 그 밖의 다른 직업을 가진 사람들보다 공공서비스에 대하여 더 높게 평가하였다. 그리고 소득은 공교육과 노동 취업에 유의한 결과를 나타낸다. 인터넷 활용성 정도가 공교육, 의료위생, 주택보장 그리고 사회 관리에 대한 평가에 현저한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 농촌 호적을 가지는 집단의 공공서비스 각 분야에 대한 평가는 도시 호적을 갖는 집단의 평가보다 낮게 나타났다. 공공서비스에 대한 분석 결과에 기반하여, 본 논문에서는 다음과 같은 내용을 제안한다. 장기적으로 유효한 대중 중심의 공공서비스 조사 체계를 구축하고 전자 정부 건설을 가속화하여 대중의 요구에 대한 정부의 응답도를 향상시킬 필요가 있다고 생각된다. 다른 한편으로 분석 결과 가운데 주민만족도가 상대적으로 낮은 주택보장 서비스에 초점을 맞추어 개선 조치를 취할 필요가 있다.;As the implementation of the 12th five-year plan in China, the quality of public service has been gradually improved, and the requirements for construction of service-oriented government have been increased gradually. So, the situation of public service fields in China, such as public education, labor and employment,social guarantee, public health and housing ensurance,public culture and physical training, etc.,have been great changed, and the satisfaction of residents for the public service has been largely improved.But, after the implementation of the 13th five-year plan, there are new phenomena in the aspects of economy, population structure, residents consciousness, consumption demand, and technology,etc.In this background, according to the residents’ evident characteristics, this paper will adopt the standard of research data of 2015 CGSS to analyze the status of satisfaction of residents for basic public service of government, and put forward countermeasures for improving the satisfaction of residents for basic public service of government. So, firstly, through the data analysis, confirm the 9 aspects of whole satisfaction of Chinese residents for basic public service.The result shows that all the average values of satisfaction of 9 fields are higher than 65, which are at high level. And also, the values of satisfacion for 4 levels for basic public service are higher than average values, which can shows the affirmative attitude of residents.Secondly, this paper will adopt the regression model to research, and analyze the factors that affect Chinese residents’satisfaction for basic public service, including the satisfaction of public service levels and the satisfaction of public service fields. The results are showed as follows: First of all, inspect the effect of satisfaction of the basic public service levels of residents personal charateristics, and the result shows that there is obvious effect of occupation for satisfaction of public service levels.There is higher compliment for the staffs work in party and government organs and social organizations in every public service level than the people do some other jobs.The characteristic of age affects a lot in the universal nature.There is significant effect for characteristic of annual revenue in the convenience and universal nature. There are variabale coefficients for other personal characteristics, such as sex and education level, which have not shown any special differences. Useful variable coefficients of control variable network show great differences,i.e.when other variables have been controlled,the more frequently the network has been used,the more satisfaction resident shows for sufficiency, equilibrium,convevience, and universal nature of the public service.The survey shows that household registration cannot bring significant differences for satisfaction of public service. Observe significant characteristics of individual the effect of satisfaction for fields of basic public service is showed as follows: Firstly, there are significant differences for the effect of the factor of education level on the outside of the field of public culture and phycical training. In the aspect of occupation factor, there is significant effect for public service by the staffs work in the party and government organs, institutions, social organizations under the leadership of the Communist Party of China.The staffs that take these kinds of occupations hold more compliments for public service than the staffs take some other jobs.The survey shows that the extent of operability of network has significant effect for the compliments for the public education, health care, housing ensurance, and social management.The people with rural household registration hold less compliments than the people with city household registration. Based on the analysis results for the public service, this paper gives the suggestions as follows: It is needed to establish long and effective masses-oriented research system of public service.Accelerate e-government construction, and improve government’response for the requirements from masses.On the other hand, from the results of the analysis,it is needed to pay attention to the service of housing ensurance that holds lower satisfaction for residents,and adopt improvement measures.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 배경 1 B. 연구 문제 및 의의 4 II. 이론적 논의 7 A. 공공서비스의 정의 7 B. 기본 공공서비스의 개념 10 C. 주민만족도의 정의 13 D. 공공서비스만족도 관련 경험적 연구 22 III. 연구가설 33 IV. 연구 방법 35 V. 연구데이터 및 변수설명 39 A. 데이터 출처 39 B. 변수 선택 40 VI. 실증 분석 51 A. 기술 분석 51 B. 상관성 분석 56 C. T/F검정 61 D. 회귀분석 64 VII. 결론 및 함의 73 A. 연구 결론 73 B. 공공서비스 만족도에 대한 함의 75 참고문헌 78 부록1 91 부록2 94 부록3 95 ABSTRACT 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2329951 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title중국 공공서비스에 대한 주민만족도 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on residents’ satisfaction of public services in China-
dc.format.pagevi, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 행정학과-
dc.date.awarded2020. 2-
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일반대학원 > 행정학과 > Theses_Master
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