View : 1025 Download: 0

노만 델로 조이오(Norman Dello Joio)의 세 개의 피아노 소나타에 관한 분석 및 연구

Title
노만 델로 조이오(Norman Dello Joio)의 세 개의 피아노 소나타에 관한 분석 및 연구
Other Titles
A Study on Norman Dello Joio’s Three Piano Sonatas
Authors
최호정
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
함영림

김은하
Abstract
본 논문은 미국의 작곡가 노만 델로 조이오(Norman Dello Joio, 1913-2008)의 세 개의 피아노 소나타에 나타나는 음악 양식에 대한 분석을 목적으로 한다. 1913년 미국 뉴욕에서 태어난 델로 조이오는 음악가 집안에서 자란 환경, 교회 및 재즈 밴드에서 활동한 경험이 축적되어 당시 유행하던 무조성 음악을 전적으로 따르지 않고서 자신만의 음악적 스타일을 확립하였다. 20세기 미국을 대표하는 작곡가 6명에 선정된 작곡가인 델로 조이오는 다양한 장르의 작품을 작곡하였지만, 그 중에서도 세 개의 피아노 소나타는 그의 작품 활동 중 초기에 작곡된 작품이다. 제1번과 제2번은 1943년에, 그리고 제3번은 4년 뒤인 1947년에 작곡되었다. <피아노 소나타 제1번(Piano Sonata No.1)>은 코랄 프렐류드, 캐논, 카프리치오의 부제를 갖는 세 개의 악장으로 구성되는데 이는 전통적인 음악 장르에 대한 그의 관심을 반영한다. <피아노 소나타 제2번(Piano Sonata No.2)>은 1번과 동일한 해에 작곡된 작품이며 1번에 비해 음악적으로나 구조적으로나 더욱 정교한 모습을 보인다. <피아노 소나타 제3번(Piano Sonata No.3)>은 가장 널리 알려져 있고, 세 작품 가운데 연주가 가장 많이 되는 곡이다. 세 개의 소나타 중 그 규모가 제일 크며, 선율적인 부분부터 타악기적인 부분까지 피아노의 다양한 음색을 느낄 수 있는 작품이다. 본문에서는 델로 조이오의 3개의 피아노 소나타를 분석하기에 앞서 그의 생애와 전반적인 음악 특징에 대해 살펴보았다. 델로 조이오는 예일 대학교 재학 시절 파울 힌데미트의 학생으로서 힌데미트의 작곡 스타일과 예술적 방향으로부터 큰 영향을 받았으며, 델로 조이오의 작품에서는 신고전주의의 경향이 강하게 드러난다. 실제로 델로 조이오의 세 개의 피아노 소나타는 전통적인 형식을 보이며 작품의 짜임새 또한 바로크 시대나 고전 시대의 방법을 많이 사용하고 있어 신고전주의의 영향이 명확하다. 델로 조이오는 피아노 소나타를 작곡할 당시 주요 작곡 경향이었던 무조 음악과 12음기법을 따르기보다는 신고전주의의 영향 안에서 자신만의 어법을 구축하여 피아노 소나타 세 곡을 작곡하였다. 본 논문에서는 델로 조이오의 음악 어법 및 그의 음악에서 드러나는 신고전주의의 경향의 소개와 함께, 세 개의 소나타가 가지는 피아노 음악사에서의 문헌적 의미를 제시하였다.;This thesis aims to analyze the musical style observed in three piano sonatas composed by the American composer Norman Dello Joio (1913-2008). Dello Joio was born in New York in 1913. Growing up in a musician's family, Dello Joio actively participated in church bands and jazz bands in his youth. Such experiences contributed to the development his own distinctive musical style, which eschewed unconditional adherence to then-popular atonal musical style. Dello Joio has been chosen as one of the six top composers in the United States in the 20th Century. Dello Joio composed various genres of works throughout his career, but his three piano sonatas were composed early on in his career. The first and second piano sonatas were both composed in 1943. The third piano sonata was composed four years later in 1947. Piano Sonata No. 1 consists of three movements, titled Chorale prelude, Canon, and Capriccio, reflecting his interest in the traditional musical genre. Piano Sonata No. 2 is composed in the same year as Sonata No. 1. It is more sophisticated both musically and structurally than Piano Sonata No. 1. Piano Sonata No. 3 is the most widely known and the most frequently performed of the three works. It is the largest of the three piano sonatas, and it is a work that allows you to feel various tones of the piano, from the melodic to the percussive. This thesis looks at Dello Joio's life and overall musical style before analyzing his three piano sonatas. A student of Paul Hindemith at Yale University, Dello Joio was greatly influenced by Hindemith’s compositional and artistic style. The influence of neoclassicism is strongly manifested in Dello Joio’s works. The influence of neoclassicism on Dello Joio's three piano sonatas is clear. His three piano sonatas utilize traditional formats. Dello Joio also employs various Baroque and Classical methods in their composition. Dello Joio composed his three piano sonatas by creating his own style within the tradition of neoclassicism, rather than adopting the twelve-tone technique and the atonal musical style, which were in trend at the time. This thesis looks at Dello Joio's musical style and the influence of neoclassicism in his music. This thesis also looks at the historical significance of Dello Joio's three piano sonatas in the piano music literature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE