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로낭 부훌렉의 펠트펜 드로잉의 조형성을 응용한 패션디자인 연구

Title
로낭 부훌렉의 펠트펜 드로잉의 조형성을 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A Study on the Fashion Design of Ronan Bouroullec’s Felt-pen Drawing by Applying the Formality : Focusing on cutting tape embroidery
Authors
오유연
Issue Date
2020
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김정혜
Abstract
패션은 다양한 분야와의 접목을 통해 표현 영역을 점차 확대하고 있으며, 특히 미술은 중요한 영감의 원천이 되어왔다. 드로잉은 작가의 생각을 구체화하는 발상의 과정인 동시에 직관을 드러내는 창조 행위의 시작으로서, 선으로 그리는 스케치의 의미를 넘어 작가의 개성이 담긴 하나의 작품으로써 평가되기도 한다. 하지만 기존의 패션디자인 연구에서는 드로잉을 접목한 사례가 많지 않다. 이에 본 연구는 로낭 부훌렉 드로잉 작품 중 펠트펜 드로잉에 나타나는 조형성을 응용한 패션디자인에 관하여 연구하였다. 로낭 부훌렉은 유기적인 현대 디자인의 새로운 방향을 모색한 작가로, 그의 드로잉 작업은 독자적인 예술적 가치를 지닌 작품으로 평가받고 있다. 본 연구에서는 이러한 로낭 부훌렉 펠트펜 드로잉의 부드럽고 유기적인 선의 흐름, 반복과 겹침에 의한 시각적 질감을 촉각적 질감으로 표현하기 위해 컷 테이프 자수 기법을 디자인에 접목하였다. 본 연구의 목적은 로낭 부훌렉 펠트펜 드로잉을 컷 테이프 자수 기법을 중심으로 패션디자인에 응용함으로써, 패션의 모티프로서 드로잉의 가치를 재발견하고 패션디자인의 표현영역을 확대하는 데에 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 다음과 같다. 이론적 배경에서는 로낭 부훌렉의 작품세계와 펠트펜 드로잉에 관하여 살펴보고, 로낭 부훌렉 펠트펜 드로잉의 조형적 특성을 분석한다. 또한 표현 기법으로써 선택한 테이프 자수 기법의 정의와 종류, 이를 응용한 패션디자인 사례를 분석한다. 분석한 이론적 배경을 토대로 로낭 부훌렉 펠트펜 드로잉의 조형성을 응용한 실물 작품 5벌을 제작한다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 작품의 모티프로서 로낭 부훌렉의 펠트펜 드로잉은 곡선과 직선의 혼합과굵기의 다양한 변화, 반복된 선의 방향성으로 인해 자유롭고 유기적인 선의 흐름을 표현하기에 적합하였다. 둘째, 로낭 부훌렉 드로잉을 테이프 자수 기법으로 표현한 결과, 테이프의 반복과 겹침에 의해 요철감과 결을 형성함으로써 드로잉에 나타난 시각적 질감을 촉각적 질감으로 전환하기에 효과적이었다. 또한 바이어스 컷 테이프의 중첩에 의한 연속면은 밀도 변화에 따라 섬세한 드로잉의 결의 이미지와 볼륨감을 표현하기에 적합하였다. 셋째, 작품의 소재에 있어서 투시성이 있는 반투명의 오간자는 로낭 부훌렉의 펠트펜 드로잉에 나타난 투명감과 중첩의 효과를 부각하기에 적합하였다. 넷째, 로낭 부훌렉의 펠트펜 드로잉에 나타난 주된 색조인 ‘light clear'를 작품에 적용한 결과, 로낭 부훌렉 드로잉에서 나타나는 부드럽고 맑은 이미지를 보다 강조할 수 있었다. 본 연구는 로낭 부훌렉의 펠트펜 드로잉 작품에 나타나는 조형적 특성을 테이프 자수 기법을 통해 패션디자인에 응용하고자 하였다. 이를 통해 패션의 모티프로서 드로잉 작품이 유기적인 선의 흐름을 창출할 수 있음을 확인할 수 있었으며, 컷 테이프 자수 기법이 시각적 질감을 촉각적 질감으로 전환하기에 효과적인 기법임을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해 드로잉을 접목한 다양한 시도가 보다 확대되길 기대한다. ;Fashion has gradually expanded its expressiveness through its interlinking with various fields, and art in particular has been an important source of inspiration. Drawing is the beginning of an act of creativity that embodies the author's ideas and also reveals his intuition, and is considered to be a work of the writer's individuality beyond the meaning of a line sketch. However, not many existing fashion design studies have incorporated drawing. In this study, we studied fashion design that applied the formative properties of felt-pen drawing among Ronan Bouroullec drawing works. Ronan Bouroullec is an author who has sought a new direction in organic modern design, and his drawing work is regarded as a work of independent artistic value. In this study, a cut tape embroidery technique was incorporated into the design to express the smooth and organic flow of lines in these Ronan Bouroullec felt-tongued visual texture by repetition and overlap as tactile The purpose of this study is to rediscover the value of drawing as a fashion motif and expand the area of expression in fashion design by applying Ronan Bouroullec felt-pen drawing to fashion design with a focus on cut tape embroidery technique. The content and methods of this study are as follows. In the theoretical background, we examine the work world of Ronan Bouroullec and the felt-pen drawing, and analyze the modeling characteristics of Ronan Bouroullec felt-pen drawing. It also analyzes the definition and type of tape embroidery technique selected as an expression technique, and the fashion design case in which it is applied. Based on the theoretical background analyzed, five real-life works that apply the formative nature of Ronan Bouroullec felt-pen drawing will be produced. The conclusions drawn from this study are as follows: First, the felt-pen drawing of Ronan Bouroullec as the motif of the work was suitable to express the flow of free and organic lines due to the mixture of curves and straight lines, various changes in thickness, and the direction of repeated lines. Second, as a result of expressing Ronan Bouroullec drawing with tape embroidery technique, it was effective to convert the visual texture shown in drawing into tactile texture by forming bumps and cones by repetition and overlap of tape. In particular, continuous surfaces by bias cut tapes were suitable for expressing resolution images and volumetric feelings of fine drawing with varying density. Third, the translucent Oganza, which were visible in the subject matter of the work, was suitable to highlight the effect of transparency and overlay shown in the felt-pen drawing of Ronan Bouroullec. Fourth, as a result of applying light clear, the primary shade of color in the felt-pen drawing of Ronan Bouroullec, to the work, the soft and clear image of Ronan Bouroullec was more emphasized. This study intended to apply the plastic characteristics of Ronan Bouroullec's felt-pen drawing work to fashion design through tape embroidery techniques. This confirmed that drawing work as a motif of fashion can create an organic stream of lines, and that cutting tape embroidery technique is an effective technique for converting visual texture into tactile texture. It is hoped that the various attempts to graft drawing will be further expanded through this study.
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