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종이접기의 조형미를 응용한 패션디자인 연구

Title
종이접기의 조형미를 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A Study on Fashoin Design that Applied Aesthetic of Sculpture by Paper Folding : Focusing on the Geometric Formation
Authors
장영해
Issue Date
2020
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
오늘날 종이는 단순한 정보 및 이미지 전달 뿐만 아니라 현대 조형예술에서 없어서는 안되는 중요한 역할을 담당하고 있는 표현 매체이다. 이러한 종이의 접기기법(Folding)은 종이조형의 가장 기본적인 방법으로서 쉽게 접근할 수 있고 가벼워 다루기 좋으며 다양한 이미지를 표현할 수 있다. 종이접기는 평면에서부터 3차원적인 입체조형에 이르기까지 다각적 조형표현이 가능하여 조형예술 분야에 광범위하게 활용되고 있다. 이러한 종이접기는 기하학적 형태를 다양하게 나타낼 수 있어 기하학적 조형의 범주에 들어가며 기하학적 형과 형태의 단순하고 명쾌한 조형감정을 표출시킬 수 있다. 이는 개별 유닛의 반복구성에 의한 표현 뿐 아니라 유닛을 전체적인 실루엣과 형태로 적용이 가능하여 현대 패션디자인의 창의적 모티프로 적합하다고 본다. 이에 본 연구는 종이접기의 조형미를 단순하고 명쾌한 기하학적 형태미·다면적 율동미·직선적 조형미 등으로 분석하고, 이를 기하학적 조형표현을 중심으로 패션디자인에 적용함으로써 패션디자인의 창의적 표현의 세계를 더욱 확대함에 목적이 있다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 의의, 내용, 방법 등 서론을 제시한다. Ⅱ장에서는 이론적 고찰로서 종이접기의 기원과 기법의 종류를 고찰하고 조형미를 분석한다. 이어서 현대 패션디자인에 나타난 종이접기의 응용 사례를 살펴본다. 또한 본 연구의 작품을 크게 기하학적 조형이라 규정하였으니 그에 대한 정의와 개념을 살펴보고 구성요소와 표현성을 제시하며 패션에 나타난 기하학적 조형의 사례를 조사·분석한다. Ⅲ장에서는 종이접기의 조형성을 표현하는 데 적합하다고 판단된 가볍고 질기며 접기에 비교적 자유로운 폴리에스터 타이백을 구성단위, 즉 유닛의 소재로 하였다. 다양한 종이접기의 조형미를 기하학적 형태의 의상에 평면적 또는 입체적으로 적용하여 총 5벌의 작품을 제작, 제시한다. 작품제작을 통해 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 종이접기의 직선적 조형미, 기하학적 형태미, 다면적 율동미를 패션디자인에 표현한 결과 종이접기가 무한한 디자인 가능성을 열어갈 수 있는 모티프임을 알 수 있었다. 둘째, 종이접기는 패션디자인에 적용할 때 평면적, 부조적, 입체적 적용 방식으로 형상화할 수 있었다. 평면적 기법은 활용 방법에 따라 의상 표면에 풍부한 재질감을 줄 수 있었고 부조적 접기기법은 표면에 입체적 표면감을 부여할 수 있었다. 특히 입체적 적용방식은 의상의 실루엣을 창의적으로 구축할 수 있었다. 셋째, 종이접기를 기하학적 형태와 실루엣의 패션디자인에 접목함으로써 기하학적 조형의 명쾌하고 간결한 미적 특성이 더욱 강화되고 조화됨을 알 수 있었다. 넷째, 접기에 용이한 가볍고 질긴 폴리에스터 성분의 타이백은 종이접기 특유의 날렵한 선과 직선적 성격이 잘 드러나 종이접기를 응용한 의상 소재로서 적합함을 알 수 있었다. 다섯째, 접기의 방향에 따라 양면이 함께 보여지는 모티프는 디자인에 따라 색채조화를 고려하여 배색함으로써 역동성을 줄 수 있었고 더욱 입체적으로 나타날 수 있었다. 이상의 결과를 통해 종이접기의 여러 가지 방법을 기하학적 조형표현을 중심으로 구현함으로서 독창적인 패션디자인으로 표현할 수 있음을 확인할수 있었다. 이로 인해 앞으로도 더 다양한 종이접기 방법들과 복합적인 조형미를 접목시킨 표현 기법에 대한 연구와 실험을 계속해 나간다면 창조적인 새로운 디자인 가능성을 크게 열어 나갈 수 있으리라 기대한다.;Today, paper is not only a simple information and image delivery but also an expressive medium that plays an indispensable role in modern sculpture art. The folding of such paper is the most basic method of papermaking, which is easily accessible, light, easy to handle, and can express a variety of images. The origami is widely used in the art of sculpture because it is capable of multi-dimensional representation ranging from flat surfaces to three-dimensional stereoscopic sculptures. These origami represent a variety of geometrical forms, which fall into the category of geometric shapes and can express simple and lucid modelling emotions of geometric shapes and forms. This is considered suitable as a creative motif in modern fashion design as it can be applied in overall silhouette and form as well as expression by the repetitive composition of individual units. This research aims to further expand the world of creative expression in fashion design by analyzing the formative beauty of paper folding into simple and clear geometric forms, large-scale rhythmic and straight-line formations, and applying them to fashion design centering on geometric form representation. The contents of this study are as follows. Chapter I presents an introduction to the purpose and significance, content and method of the study. Chapter II examines the origin and type of technique of origami as a theoretical consideration and analyzes the formative beauty. It then looks at the applications of origami in modern fashion design. In addition, since the work of this study is largely defined as geometrical form, the definitions and concepts of this study are examined, the components and expressiveness are presented, and the examples of geometric formations shown in fashion are investigated and analyzed. In Chapter III a polyester tie-back, which is considered suitable for expressing the formulation of origami, was made of a component unit, i.e. a unit, which is relatively free of folding. A total of five pieces of work are produced and presented by applying the formative beauty of various origami in a flat or three-dimensional fashion to a geometric form of clothing. The conclusion of this study through the production of the work is as follows. First, by expressing the linear formative beauty, geometric form and multi-faceted yuldongmi in fashion design, we can see that origami is a motif that can open up infinite design possibilities. Second, origami could be shaped in a flat, incongruous and three-dimensional way when applied to fashion design. Floor-planar techniques could give rich material texture to the clothing surface depending on how it was used, and the non-adjacent folding method could give the surface a three-dimensional surface feel. In particular, the three-dimensional application allowed the creative construction of the silhouette of the costumes. Third, by incorporating origami into the geometric form and the fashion design of silhouette, we found that the clear and concise aesthetic characteristics of the geometric form were further strengthened and harmonized. Fourth, the light and tough polyester ingredient, which is easy to fold, was well exposed to the sleek lines and straightness characteristic of origami, and it proved suitable as a clothing material that applied origami. Fifth, motifs showing both sides together according to the direction of folds could give dynamism and be more stereoscopic by colorimizing them according to design. The above results confirmed that various methods of origami can be expressed in original fashion design by embodying geometric form representation. As a result, if we continue to research and experiment with more diverse origami methods and expressive techniques that combine complex forms of sculpture, we hope to open up a wide range of creative new design possibilities.
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