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분리형 띠철근을 적용한 철근콘크리트 기둥의 전단경간비에 따른 내진성능 연구

Title
분리형 띠철근을 적용한 철근콘크리트 기둥의 전단경간비에 따른 내진성능 연구
Other Titles
A Seismic Performance of Reinforced Concrete columns applied with L-shaped Hoop according to Different Shear Span Ratios
Authors
최연희
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 건축도시시스템공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신영수
Abstract
The purpose of this study is to evaluate the seismic performance of reinforced concrete columns when L-shaped hoop details are applied to the columns having different shear span ratios. In this study, L-shaped hoop details are suggested to enhance workability because constructors are able to place the hoop next to longitudinal bars. The closed hoop details which have a 135°standard hook are difficult to be placed, constructions are often delayed and additional budgets occur. To evaluate the seismic performance of reinforced columns with L-shaped hoop derails, cyclic loading tests were performed and the results were compared to those with closed hoop details. The main parameters of the experiment are shear span ratio(1.5&3), concrete compressive strength (24MPa&35MPa), anchorage length of the L-shaped hoop(6d&9d), spacing of hoops(100mm, 150mm, 200mm), and axial force(0.1Agfck,&0.3Agfck). Experimental results showed that the seismic performance of column specimens with closed hoop details and those with L-shaped hoop details were similar regardless of different conditions. These are failure modes, hysteresis loops, envelope curves, energy dissipation capacities. Moreover, all the specimens showed similar failure mode which had diagonal cracks at the end of the experiment. Therefore, the L-shaped hoop detail is considered to have the same seismic performance as the closed hoop detail with improved both economics and workability.;본 연구의 목적은 개발된 ㄱ자형 띠철근을 적용한 철근콘크리트의 내진성능을 평가하는 것에 있다. ㄱ자형 띠철근은 건축구조기준(KDS 14 20 50 :2018)에서 135°표준갈고리를 갖는 띠철근(이하 폐쇄형 띠철근)의 시공성을 향상시켜 보다 정확하고 빠른 작업을 가능하게 한다는 장점이 있다. 본 연구에서는 폐쇄형 띠철근과 분리형 띠철근을 적용한 실험체를 전단경간비(1.5, 3), 콘크리트설계압축강도(24MPa, 35MPa), 띠철근 간격(100mm, 150mm, 200mm), 띠철근 갈고리부위 정착 길이(6db, 9db), 축력(단면축강도 10%, 단면축강도 30%)을 다르게 하여 총 15개의 실험체를 제작하여 횡하중가력 실험을 진행하였다. 실험결과 전단경간비, 콘크리트 설계 압축강도, 띠철근 갈고리부위 정착 길이, 축력비와 관계없이 폐쇄형 띠철근을 적용한 실험체와 분리형 띠철근을 적용한 실험체가 유사한 파괴모드와, 이력거동, 에너지소산능력을 보였다. 전단경간비가 작고 축력이 높을수록 높은 최대전단강도가 발현되고, 실험이 이른 하중가력 step에서 종료되었다. 모든 실험체는 최종 파괴 시에 뚜렷한 사인장 균열을 보였으며, 같은 변수 아래서 폐쇄형 띠철근을 적용한 실험체와 분리형 띠철근을 적용한 실험체의 주근과 띠철근의 하중-변형률 관계가 유사하였다. 모든 변수 아래에서 분리형 띠철근을 적용한 실험체와 폐쇄형띠철근을 적용한 실험체의 내진성능이 유사하게 나타난 것을 확인할 수 있었다. 이에 따라 분리형 띠철근은 폐쇄형 띠철근을 대신하여 시공성과 구조성능을 모두 만족시킬 수 있을 것이라 판단된다.
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일반대학원 > 건축도시시스템공학과 > Theses_Master
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