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지적장애 자녀와 지적장애 어머니가 포함된 가정을 위한 양육지원 실행연구

Title
지적장애 자녀와 지적장애 어머니가 포함된 가정을 위한 양육지원 실행연구
Other Titles
Action Research on Parenting Support for Mothers with Intellectual Disabilities and Their Children with Intellectual Disabilities
Authors
임보령
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박지연
Abstract
지적장애 어머니들은 자녀 양육에 필요한 지식과 기술이 부족하여 자녀 양육에 어려움을 겪는 경향이 있다. 특히 자녀들에게도 장애가 있을 때 그 부담과 스트레스는 높아진다. 최근 지적장애여성에 대한 관심은 임신과 출산을 넘어 양육까지 확대되고 있다. 지적장애 어머니들의 자녀 양육 역량을 강화하기 위해서는 각 어머니의 개별적 특성을 고려한 지원이 절실히 필요하지만, 현재 실시되고 있는 프로그램들은 집단 대상의 강의나 상담 프로그램 같이 일괄적으로 제공된다는 점에서 한계가 있다. 이 연구의 목적은 지적장애 자녀를 둔 지적장애 어머니에게 양육지원 프로그램 실행에 따른 상호작용의 변화를 조사하는 것이다. 본 연구에는 서울 시내에 거주하면서 초등학교 저학년 지적장애 자녀를 양육하는 지적장애 어머니가 포함된 두 가정이 참여하였다. 사전요구조사면담을 통하여 파악한 어머니의 특성과 가족의 요구를 바탕으로 가정기반 양육지원 프로그램을 개발했다. 회기는 총 20회기로 10회기는 어머니교육을, 10회기는 상호작용에 따른 수행피드백이 제공되었다. 각 회기마다 연구자는 어머니들과 대화를 통하여 어머니들의 일과를 공유하고 양육기술 실행에 대한 어머니들의 경험담을 수집하였다. 본 연구는 프로그램에 참여한 가정의 경험을 알아보기 위해 현상학적 접근을 사용하였고, 참여관찰과 면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구자의 필드노트, 동영상에 대한 관찰노트, 면담에 대한 전사본을 바탕으로 질적 분석을 실시한 결과, 3가지의 대주제가 도출되었다. 첫 번째 주제는‘프로그램 초 가족의 모습’으로 두 가정이 프로그램을 시작하기 전과 프로그램을 시작한 지 1주가 지났을 때 보인 가족 간의 상호작용 및 자녀와의 놀이방식이 관찰되고 분석되었다. 두 번째 주제는‘프로그램 중에 드러나는 롤러코스터 같은 가족의 삶’으로, 지적장애 어머니들이 양육지원 프로그램을 실행하는 과정에서 보인 모습을 관찰하고 분석하였다. 세 번째 주제는‘앞으로의 변화를 위한 방향’으로 프로그램 종료 후 가족구성원들이 경험한 변화와 프로그램을 제공받은 후에도 여전히 남아있는 숙제가 무엇인지 관찰하고 분석하였다. 본 실행연구를 통해 지적장애 어머니들은 자녀가 자신이 돌봐야 할 존재임을 인식하게 되었으며, 자녀들과의 상호작용 방법 및 자녀지도 방법을 배우게 되었다. 또한 지적장애 자녀는 자신의 놀이상대로 어머니를 인식하기 시작하였으며 어머니의 지시를 따르게 되었다. 이러한 성과의 배경으로는 본 연구가 각 가정의 요구를 파악하고 개별화된 지원을 제공한 점, 어머니들이 양육기술을 충분히 익혀 실생활에 적용할 수 있도록 구조화된 학습접근 방법을 사용한 점, 정서적 스트레스를 풀 상대가 없는 어머니에게 연구자와의 대화를 통한 정서적 지원을 제공한 점, 가정방문으로 프로그램을 진행하여 가족들 간의 상호작용을 그대로 들여다볼 수 있었던 점, 높은 참여율을 유지할 수 있었던 점 등을 들 수 있다. 본 연구는 자녀와의 상호작용 중요성 및 상호작용 방법을 몰랐던 어머니들에게 양육지원 프로그램의 교육과 활동이 포함된 실행연구를 통하여 지적장애 어머니와 지적장애 자녀의 상호작용을 긍정적으로 변화하게 하고, 이를 토대로 가족 전체의 삶의 질 향상을 도모하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. ;Parents with intellectual disabilities have a tendency to experience difficulties in raising their children and tend to have insufficient knowledge and skills required for parenting. Especially, for those whose children also have intellectual disabilities, their burden and stress are heightened. Despite the support for the mothers with intellectual disabilities needs to consider the individual characteristics of each mother, current programs are limited in that they are provided in a lump, such as lectures or counseling programs. The purpose of this action research is to investigate changes in interactions between mothers with intellectual disabilities and their children with disabilities when the parenting support program is implemented. Two families including mothers with intellectual disabilities who lived in downtown Seoul and raise children with intellectual disabilities attending elementary school(Grade 1-2) participated in this study. Based on the characteristics of those mothers and the needs of their family, which were identified through the pre-interview, a home-based parenting support program was developed. A total of 20 sessions were provided, 10 sessions of mother's education, and 10 sessions of performance feedback. At each session, the researchers communicated with mothers to share their dailies and collected their experiences in implementing parenting skills. A phenomenological method was used to understand the experiences of family members who participated in the program. This study used the data collected from interview, video, and field notes to analyze the results and came up with three main categories. The first theme was 'Show of the Family at the beginning of the program' to observed and analyzed the interactions between the families and their children, both before and a week after the program was started. The second topic was 'the life of a family like a roller coaster that emerged during the program,' which observed and analyzed how intellectual disability mothers were seen in the process of implementing a parenting support program. The third theme was 'Direction for change in the future', which were observed and analyzed the changes that family members experience after the end of the program and what homework is still left through the program. This action study provided an opportunity for mothers to recognized that they had to care for their children and to learn how to interact with their children with intellectual disabilities and how to teach them. In addition, the children with intellectual disabilities began to recognize the mother as playmate and made changes following her mother's instructions. The reasons for this effect were that the study identified the difficulties of each family and provided individualized support, the use of a structured learning approach to help mothers fully master parenting skills and apply them to emotional stress. Emotional support was provided to the mother who did not have a pool partner through the dialogue with the researcher, the fact that they were able to see the interactions between families through home visits, and the high participation. This study is meaningful in that mothers having intellectual disabilities who did not know the importance and the way to interact with their children who also have intellectual disabilities began to make positive changes in their interactions with their children through the experience of participating in this action study.
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