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스마트폰 터치 버튼의 색채와 형태에 따른 사용자 반응

Title
스마트폰 터치 버튼의 색채와 형태에 따른 사용자 반응
Other Titles
Influence of Touch Button’s Color and Form on User Response
Authors
조우리
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
플랫 디자인이 적용된 스마트폰 GUI 디자인은 사용자 행동에 대한 단서를 시각적으로 제공하지 않으며, 이는 행동유도성의 저하로 이어질 수 있다. 따라서 본 연구에서는 행동유도성을 높일 수 있는 GUI 디자인에 대해 알아보고자 하였다. 또한 심미성의 요소도 함께 고려하여 높은 사용성을 제공할 수 있는 GUI 디자인의 기초 자료 제공을 목적으로 연구를 진행하였다. 이에 본 연구는 스마트폰에서 탭 행동을 하는 데 있어서, 버튼의 색채에 따른 행동유도성, 행동유도성에 큰 영향을 미친다고 밝혀진 시인성 그리고 심미성에 대한 분석을 진행하였다. 또한 버튼에 원형, 둥근네모형, 네모형 세 가지의 형태를 부여하여 각 형태에 따른 행동유도성에 대한 분석을 진행하였고, 그에 따른 결과는 다음과 같다. 버튼 색채에 따른 행동유도성과 시인성은 매우 높은 상관관계를 보인 반면, 심미성은 행동유도성, 시인성과 낮은 상관관계를 보였다. 세 요소에서 모두 유의미함을 보이며, 높은 사용성을 제공할 수 있는 버튼은 lt 톤의 R, Y, G이었는데, 특히 lt-G은 세 요소에서 모두 균형을 보이며 유의미함을 보이며 가장최적의 사용성을 제공할 수 있는 것으로 나타났다. 버튼의 색채와 형태의 평균 행동유도성 분석을 통해, 사용자 행동을 유도하는 데 버튼의 형태보다 색채에 따른 영향이 더 크다는 점을 알 수 있었다. 하지만 전반적으로 둥근네모형, 원형, 네모형 순의 행동유도성을 보이며, 평균 행동유도성이 낮은 g, dk 톤과 Bk 색상은 원형보다 네모형의 행동유도성이 높고, 평균 행동유도성이 가장 높은 lt 톤의 R, Y에서는 둥근네모형 보다 원형의 행동유도성이 높게 나타나는 일관된 패턴을 보이며, 형태 역시 행동을 유도하는 유효한 요소임을 알 수 있었다. 본 연구는 어떤 색채와 형태에서 행동유도성이 더 크게 나타나는지에 대한자료를 제공하며, GUI 디자인에서 색채를 사용하는데 행동유도성과 심미성의 정도는 일치하지 않기 때문에 사용자에게 만족할 만한 사용성 제공을 위해 두 요소를 모두 고려한 색채 사용의 중요성을 강조했다는 점에서 의의가 있다.;Smartphone GUI design with a flat design that does not provide visual cues for user behaviors may lead to a loss of user behaviors motivation. Therefore, this study explored the GUI design which can increase the user behaviors motivation. Also, by considering the elements of visual attraction as well, the study aimed to provide basic data for GUI design that can provide high usability. First, this study analyzed pressing motivation according to the button colors, visibility that is found to have a significant influence on pressing motivation, and visual attraction in tap behaviors in smartphones. Moreover, the study assigned three forms of buttons, such as circle, rounded square, and square, to color buttons, and analyzed the pressing motivation of each form. The results of this study are as follows. Pressing motivation and visibility depending on the button colors were highly correlated, while visual attraction tended to have a opposite tendency to pressing motivation and visibility. The button colors that were significant in all three elements and could provide high usability were the Red, Yellow, and Green colors of the Light tone. In particular, Green color was found to be the only color that balanced all three elements and offered the best usability. As a result of the average pressing motivation analysis according to the colors and forms of the buttons, pressing motivation was more affected by the colors than the forms of the buttons. However, in terms of forms, there was high pressing motivation generally in order of rounded square, circle, and square. There was a consistent pattern that, with respect to the colors with an average pressing motivation less than or equal to zero, the pressing motivation of the square form was higher than the circle form, and for the colors with the highest average pressing motivation, the pressing motivation of the circle format was higher than the rounded square format. In other words, form was also found to be an influential element in inducing behaviors. This study specifically provided data on which colors and forms are more likely to induce user behaviors. Since the degree of pressing motivation and visual attraction do not coincide with the use of colors in GUI design, this study has significance in emphasizing the importance of using both elements in order to provide users with satisfactory usability.
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