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셰어하우스 앱 서비스 사용 경험 개선에 관한 연구

Title
셰어하우스 앱 서비스 사용 경험 개선에 관한 연구
Other Titles
The Research on Sharehouse App Service User Experience Improvment
Authors
이유연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
최근 우리나라는 가족 가치의 약화, 개인주의의 심화 및 비혼자들의 증가로 인해서 1인 가구가 급증하고 있다. 그러나 고용불안과 경제적 부담 현상이 나타나 거주 비용을 줄이고 공간을 효율적 측면에서 활용하는 셰어하우스가 1인 가구의 새로운 주거 형태로 주목받고 있다. 셰어하우스는 비용 대비 시설에 대한 높은 만족도와 사회적 네트워크를 강화시킬 수 있는 공유경제의 장점으로 인해서 이용자들이 지속적으로 증가하는 추세이다. 또한 스마트 기기 사용의 확산과 모바일 중심의 인터넷 사용 환경으로 인해 자신이 원하는 매물을 실시간으로 확인하고 찾아볼 수 있다. 셰어하우스 입주 시스템은 우선 온라인에서 정보를 확인하고 운영자에게 연락하여 방문한 후 입주를 결정하게 된다. 셰어하우스의 입주자들은 함께하는 생활 공동체이나 입주 전 서로에 대한 성향이나 라이프스타일에 대한 정보는 비대칭적 이라 할 수 있다. 따라서 타인과의 공동체 생활에서 발생하는 프라이버시 문제 및 하우스 메이트와의 생활습관, 성격 차이로 인한 입주자 간 불화는 언제든 발생할 수 있다. 본 연구는 셰어하우스로 입주 후 발생하는 문제점을 보완하기 위하여 온라인 입주자 매칭 기능 서비스를 모바일 서비스 중심으로 개선하고자 한다. 본 연구의 목표를 실행하기에 앞서 서비스 대상자인 1인 가구와 셰어하우스에 대한 이해를 문헌 연구를 통해 조사하였으며, 셰어하우스 온라인 서비스 현황 및 실제 운영되고 있는 셰어하우스 온라인 서비스의 사례를 분석하였다. 이를 통해 기존 부동산 애플리케이션에서 제공되는 정보와 동일한 위치, 가격, 편의시설의 외적인 정보가 제공되고 있었으나 외부적인 것 이외의 하우스 규칙이나 사람의 성향, 라이프스타일에 대한 내적 정보는 제공되고 있지 않았다. 다음 단계로 셰어하우스에 대한 경험과 온라인 서비스 요구사항 도출을 위해 셰어하우스 거주 경험자와 운영 경험 대상자를 대상으로 1:1 심층 인터뷰를 진행하였다. 사용자 인터뷰를 통해 하우스 메이트의 생활 습관과 공용 공간 사용으로 인한 다툼, 온라인 서비스 내에서 거주자와 입주자 상호 간의 정보를 공유하고자 하는 니즈를 확인하였다. 이러한 사용자 니즈를 바탕으로 중요 기능을 도출하고 퍼소나를 제작하였다. 이후 메뉴 구조도와 유저 플로우를 작성하고 분석한 내용을 통해 셰어하우스 온라인 서비스에 대한 와이어 프레임을 설계하였다. 또한 사용성 테스트 의견을 반영하여 와이어 프레임을 수정 및 보완하였다. 본 연구는 셰어하우스 온라인 서비스의 개선안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이에 입주자의 매칭 기능 중심의 셰어하우스 문제점을 겪는 사용자의 니즈와 요구사항을 반영한 문제점 방지 및 개선 방안을 제시함에 본 연구의 의의가 있다. 본 연구를 통해 사용자들이 셰어하우스 거주 이전에 대한 서로의 정보 확인 및 매칭 기능을 통하여 거주 이후에 발생할 수 있는 문제점을 보완할 좋은 정보활용 수단으로 이용할 수 있을 것이다. 이는 셰어하우스 사용자의 니즈를 충족하고 만족도를 높일 수 있을 것으로 기대가 된다. ;Recently, the portion of single-person households in Korea is in a rapid rise due to the weakening of the family value, intensifying individualism, and the increase of celibacy. However, with the prominent job insecurity and economic burden, the sharehouse that reduces the living expense and utilizes the space efficiently, is receiving a lot of attention as the new form of living for the sing-person households. Thanks to the high satisfaction on the facility compared to the cost and the merit of the shared-economy that reinforces the social network, the number of users for sharehouses is in a continuous increase. Additionally, thanks to the increase of smart device usage and mobile-centered internet usage environment, the users can search for and verify the selling articles in real-time. In the sharehouse move-in system, the users first verify the information online and contact the administrator to make a visit arrangement before making the decision on the move-in. Residents of the sharehouse are in the living community that shares the living space, but the offering of the information on individual tendency or lifestyle before the move-in is rather asymmetrical. Therefore, the issue of privacy that arises from the community life with the others and the discord between residents due to the difference in the living habit or personality can arise at any time. This research seeks to improve the user experience of the sharehouse online service to be more mobile service-centered to address the issues that arise after the move-in to the sharehouse. Before carrying out the research, the insight into the single-person household and sharehouse was gained through the literacy review, and the current status of the sharehouse online service and cases of sharehouse online services that are currently being operated were analyzed. The review and analysis indicated that the existing online services provided the external information that pre-existing real-estate mobile applications provide to users, including location, price, and amenities. However, the current online service did not provide any internal information on house rules, individual personality, and lifestyle. As the next step, the one-on-one in-depth interview took place targeting those who have dwelled in or managed the sharehouse to deduct the sharehouse-related experience and needs on sharehouse. The user interview has verified the existence of the conflict due to the different living habits and use of shared space and the need for the sharing of information between the resident and potential residence within the online service. Based on such user needs, the major functions were deducted, and the persona was created. After on, the menu structure diagram and the user flow was created and analyzed to design the wireframe of the sharehouse online service. Additionally, the wireframe was amended and supplemented, reflecting the opinion from the usability test. The objective of this research is to propose an improvement scheme for the sharehouse online service. In this context, the significance of this research is that it proposes the plan that includes issue-prevention and improvement that reflects the needs and demands of the users who are experiencing the issue of the sharehouse. The users may make use of this research the address or prevent the issue that may arise after the move-in, using the information verification and matching upon moving into a sharehouse. It is expected that such usage of the research would fulfill the needs and improve the satisfaction of the sharehouse users.
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