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스마트폰에 최적화된 세로형 광고영상 디자인 및 사용자 경험 요소 분석

Title
스마트폰에 최적화된 세로형 광고영상 디자인 및 사용자 경험 요소 분석
Other Titles
A study on the Design of User Experience of Vertical Advertisements Optimized for Smartphone
Authors
변하영
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
본 연구는 스마트폰 시대 그 수요가 확대되고 있는 세로형 광고영상 제작 시 고려되어야 할 디자인 요소가 무엇이며 그것들의 효과적 활용방안을 제안하고자 하는 목적으로 실시된 연구로 스마트폰 이용자를 대상으로 세로형 광고영상의 디자인 선호도와 체감정도를 분석하고, 영상 전문가들에 대한 심층 인터뷰를 통해 디자인 요소별로 세로형 광고영상 제작에 대한 시사점을 도출하였다. 연구 결과 세로형 광고영상은 다음과 같은 특징을 가지고 있다. 첫째, 세로형 광고영상은 이미지 표현력을 가지고 있으며 피사체를 통한 감정 전달력이 높고 감각적 영상 제작에 보다 효과적이다. 둘째, 강한 몰입성을 가지고 있으며 효과적인 클로즈업을 통해 집중도를 향상시킬 수 있으며 시각적 강렬함을 통해 집중도와 기억도를 향상시킬 수 있고, 특히 세로영상의 장점인 클로즈업 활용에 대한 적극적인 고려가 필요하다. 셋째, 역동성과 흥미가 높으며 빠른 장면 전환의 고려가 필요하다. 넷째, 움직임과 공간적 측면에서 세로형 광고영상은 직선운동의 중요성, 상방향의 방향력에 대한 고려가 필요하다. 특히 좌우 움직임보다 상하 움직임에 대한 고려가 필요하며 공간 활용에 대한 특별한 주의, 상단부 공간의 부여가 고려되어야 한다. 다섯째, 타이포그래피의 사용에 대한 특별한 관심으로 단순함 추구의 중요성이 대두되고 있다. 이상의 연구결과를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 스마트폰을 중심으로 세로형 디바이스의 확산에 따른 세로형 광고영상의 확대에 따라 세로형 광고에 맞는 디자인 요소의 고려가 중요하게 부각되고, 세로형에 맞는 영상 디자인 요소가 있음을 확인할 수 있으며 세로형에 맞는 영상 제작이 필요하다는 점이다. 둘째, 세로형 광고영상의 장점은 역동성과 흥미가 높으며 빠른 장면 전환이 필요하다는 점으로 높은 몰입성을 가지고 있으며 피사체를 통한 감정 전달력이 높아 이미지 표현력에 효과적이고 감각적 영상 제작이 돋보일 수 있다. 이에 대한 정확한 이해와 적극적 활용으로 효과를 배가시킬 수 있는 가능성이 높다. 특히 높은 이미지 표현성과 역동성으로 상대적으로 젊은 세대들의 접촉성이 높은 스마트 디바이스에서의 광고 노출의 효과를 높일 수 있다. 셋째, 세로형 광고영상의 디자인 요소의 활용은 가로형 광고영상과 다르다는 점의 확인이다. 좁은 폭의 가로 사이즈는 세로형 광고영상 디자인요소 활용에 있어 기존의 가로형과는 다른 형태의 고려를 요구하고 있다. 특히 공간의 의미와 활용, 움직임의 활용과 방향, 타이포그래피의 위치와 활용 정도에 있어 세로형 광고영상은 기존 가로형과 다른 활용법이 고려되어야 한다. 특히 클로즈업의 적극적인 활용에 대한 고려는 세로형 광고영상에서 매우 중요한 요소로 작용되고 있다. 세로형의 가장 큰 장점 중 하나인 클로즈업 효과성은 디자인 요소 중에서 중요하게 고려되어야할 요소가 되고 있다. 넷째, 세로형 광고영상 디자인에서 단점으로 거론되고 있는 여백의 부족, 변화 속도의 빠름으로 인한 문제, 제한된 공간으로 인한 타이포그래피의 제한된 사용 등은 특별한 고려를 통해 해결되고 극복되어야 할 디자인 요소라는 점 또한 고려되어야 할 것이다. ;The study is aimed to analyze the thoughts of smartphone users towards vertical advertisement video. This paper also explores which design elements should be considered important in producing the vertical advertisement video. This research will allow for greater understanding of significance of vertical video in advertisement productions. This paper will first examine the theory and status of the smartphone-based advertisement video design by categorizing the design elements in ‘video design elements' and ‘user experience' on the vertical advertisement video based on the theoretical contents of the advanced research. After providing an overview of the theoretical background, the topic will shift to a discussion of the design preference and feeling degree of the vertical advertisement video. Finally, there will be an analysis of advantages and disadvantages of vertical advertisement and implications for design elements. Factors for analyzing video advertisements were measured with information processing, immersion, emotivity, entertainment and attractiveness, which are the basic elements of video and theoretical elements of user's experience. As for design elements, this paper considers the composition of vertical frame using composition, subject, movement, and typography. First of all, in the quantitative part of this study, 229 people selected from the general public were surveyed for smartphone use and vertical advertisement video recognition. It was found in Survey 1 that 80.3% of the respondents experienced the vertical advertisement viewing experience, suggesting that a considerable number of people were already exposed to the vertical smartphone advertisement. Next, in the second survey, 62 subjects were shown three videos with vertical and horizontal advertisement, and their user experiences and design preferences were compared and analyzed. Vertical advertising videos are perceived greater than the horizontal advertising videos in their dynamics, interest, visual intensity, information clarity, emotivity, information memory, and depth of information. However, horizontal advertisement was perceived greater than vertical advertisement in unnecessary margins and movement lines. In the qualitative part of this study, in-depth interviews were described on the necessity of design experts for vertical advertisement videos. In-depth interviews were conducted with four advertisement and video design experts for about one hour. These in-depth interviews constitute the data for analysis. Finally, based on the results of the analysis, the paper suggests three implications that will help produce effective vertical commercial videos. The video design elements that fit the vertical type are considered more important as vertical advertisement videos are widely used because vertical type devices, such as smartphones, are becoming more popular. This study shows that there are video design elements suitable for the vertical type in the vertical advertisement videos. In order for a video to be effective, it is necessary to make a video suitable for the vertical type. Nevertheless, it is a problem that many of the current advertisements are not produced to fit the vertical type but there are too many advertisements using the existing horizontal advertisement videos. Furthermore, creating new videos optimized for vertical type advertisement should be given a priority. The advantages of the vertical advertising video include greater dynamics and interest, fast scene changes, greater immersion, and greater power to convey emotions through the subject. Therefore, it is effective in image expression and stands out in Sensual image production. There is a great possibility that these advantages of vertical advertising videos can double the effect in video advertising. In particular, great image expression and dynamics are representative advantages of the vertical advertisement video, which may be able to enhance the effect of advertisement exposure on smart devices that younger generations are being habituated to. The application of the design elements of the vertical advertising video is different from that of the horizontal advertising video. Horizontal size with narrow width requires that a different form be considered in the use of vertical advertising video design elements, unlike the existing horizontal type. In particular, when it comes to meaning and use of space, use and direction of movement, and position and use of typography, vertical advertisement videos should be considered differently from the existing horizontal type. In particular, active use of close-ups is used as a very important factor in the vertical advertising video. Close-up effectiveness, one of the biggest advantages of the vertical type, is becoming an important design element. Lack of margins, problems arising due to rapid transition speed, and limited use of typography due to limited space are the issues to be resolved in design elements, which needs further consideration. This study is aimed to identify the vertical advertising video design elements that should be considered. For that purpose, interviews were conducted with smartphone users and video advertising experts. However, such an effort was quite limited due to the realities in which vertical advertisement videos are still constantly produced and exposed to the viewers. In particular, from the users’ point of view, future research needs to be focused on the effectiveness of the vertical advertisement videos and the differences in awareness for different types. From the expert's point of view, future studies are needed to find ways to operate vertical advertising video production for each design element.
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