View : 721 Download: 0

한자의 필형(筆形)을 기초로 한 무용창작작품 「시작한 후, 끝나기 전에」에 관한 연구

Title
한자의 필형(筆形)을 기초로 한 무용창작작품 「시작한 후, 끝나기 전에」에 관한 연구
Other Titles
A Study on the newly of choreographed work「After Beginning And Before The End」based on the shape of Chinese characters
Authors
LAI, XIN
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조은미
Abstract
본 연구는 ‘한자와 무용은 어떻게 끝이 없이 계속 발전하고 있을까’ 라는 한자와 무용이 갖는 무한한 재발전성에 대한 의문제기에서 시작되었다. 현대사회가 급속하게 발전되어 감에 따라 많은 무형문화재들이 곧 소멸당할 위기에 직면하고 있다. 이러한 가속화 시대 속에서 정체되지 않고 지속적으로 앞으로 발전해 나갈 수 있는가에 대한 각성은 여러 분야에서 이루어지고 있다. 오늘날 예술가들은 더 이상 기성세대가 남겼던 것들을 전승하기만 하는 것이 아니라 시대의 흐름에 적응하면서 상호문화주의(interculturalism)의 영향을 받아 문화 간의 연관성과 상호작용을 드러내는 작품들을 창작해 오고 있다. 그로 인해 예술은 예전과 달리 단지 한 분야에서 출발하는 것이 아니라 서로 다른 배경에서 출발했지만 각자의 특성이 내재하고 있는 일부 유사성을 찾아 시도하는 문화와 문화 간의 대화이자 작업이라고 할 수 있다. 이처럼 두 가지 혹은 그 이상의 융합을 통하여 새로운 것을 창조해 가면서 원래 존재하던 문화 역시 다시 발전하게 되는 계기를 마련할 수 있다. 노자는 『도덕경(道德经)』중 본체생성론에서 다룬 도(道)는 하나(一)를 생성하고, 하나(一)는 둘(二)을 생성하고, 둘(二)은 셋(三)을 생성하며, 셋(三)은 만물을 생성한다는 견해에 의해 만물은 간단한 것에서 복잡한 것으로 변하고 그 변화를 통해 수많은 가능성을 내포하게 된다는 사물의 생성론에 대하여 논하였다. 이러한 관점으로 한자와 무용의 구성원리에 대해 살펴보면서 점으로부터 시작하여 선이 형성되고, 선이 필획으로 발전되고, 필획으로부터 한자가 만들어졌다는 한자의 구성원리와 무용에서도 작은 움직임으로부터 시작하여 이어 기본동작을 형성하고, 이후 기본동작에 기초하여 다양한 동작들로 발전되는 안무의 구성원리가 공통성을 가짐을 알 수 있었다. 본 연구는 한자의 여섯 가지 필형(筆形)을 중심으로 안무한 무용창작작품 「시작한 후, 끝나기 전에」(2019)를 분석함으로써 노자의 『도덕경』 중 ‘본체생성론’이라는 사상에 의해 한자와 무용의 생성원리가 내재하고 있는 사물의 재발전성에 대하여 논하고자 하였다. 작품은 주제 및 내용, 공간사용 및 장면별 구성, 무용수의 이동경로 및 움직임, 오브제의 의미로 분석하였다. 작품의 1장에서는 한자의 생성원리에 대한 인식과정을 표현하고자 무대 하수 중앙의 원형조명을 사용하여 어두운 영역의 시작을 상징하는 ‘점’이라는 공간으로 설정하였다. 이를 통해 한자의 6가지 기본필형 중 ‘점’으로부터 시작하여 점차적으로 다른 단일필획들이 파생되는 변화과정에 대한 깨달음을 움직임으로 나타내었다. 2장에서는 ‘점’으로부터 파생된 한자의 5가지 기본필형, 一(가로획) ·丨(세로획) ·丿(좌로 삐침) ·㇏(우로 삐침)·㇀(위로 끌어올림)에 대해 각각 표현하고자 무대 정면 앞에 하수부터 상수에 이르기까지 ‘필형의 상징’으로서 오브제를 설치하였고, 이에 의해 무대공간을 분할하여 ‘횡·수·별·날·제’라는 발전의 공간을 설정하였다. 이어‘점에서 선이 생겨나고, 선에서 필획이 생겨났다’는 필형의 생성과정을 그려내기 위하여 상징공간에 따라 직선이나 사선으로 조명의 전환을 이용하면서 무용수의 움직임과 같이 보여주었다. 3장에서는 한자의 6가지 기본필형에 기초하여 파생된 ‘필형의 조합’, 그리고 기본한자를 기초로 하여 더욱 복잡한 한자를 만들어낼 수 있음을 표출하고자 무대 중앙을 재발전 공간으로, 무대 하수 중앙을 재시작 공간으로 설정하였다. 무대 뒷막에 상승하는 에너지를 의미하는 ‘ㅅ’빗살무늬 고보조명을 사용함으로써 재발전성의 의미를 부각시켰고, 작품의 도입부분에 사용했던 ‘점’의 공간을 다시 사용함으로써 재발전성이 갖는 순환적 의미를 전달하며 작품을 마무리 하였다. 본 연구는 한자의 생성원리를 바탕으로 창작한 무용작품「시작한 후, 끝나기 전에」를 통해 한자나 무용과 같이 사물은 간단한 것으로부터 출발하여 끊임없이 발전되고 있음을 강조하고자 하였다. 이를 통해 사물의 재발전성을 인지하고 의식으로부터의 변화를 통해 기존의 사물들이 내재하고 있는 생성원리를 바탕으로 하여 더욱 더 지속적으로 발전할 수 있음을 전하고자 하였다.;This research has been started from the question of infinite redevelopment of Chinese character and dance like ‘how are the Chinese character and dance continuously developed’. As the modern society develops rapidly, a great many Intangible Cultural Properties are soon in extinction. The awakening if they can be continuously developed without being delayed in such an accelerated era is made in various areas. Today, the artists don't anymore inherit what was remained by the previous generation but also adapting to the flow of time and being affected by interculturalism, are creating the works that demonstrate the cultural connectivity and interaction. Therefore, the art, unlike before, does not start from only one area but also from different background, but is the conversation or work between cultures that find and try some similarity of individual characteristics. Like this, creating new thing through two or more fusion, we can prepare the chance for the existing culture to be redeveloped. Lao-tzu has discussed on the genesis of object that all things are changed from the simple one to the complex one and that from the change involves a number of possibility by the opinion of body genesis of 『Tao Te Jing』that Tao generates one, one generates two, two generates three, three generates all things. From this point of view, observing the constituting principle of Chinese character and dance, we could know about the common point of constituting principle of Chinese character that the point forms the line, the line is developed into the character, and the character creates the Chinese character, and that of constituting principle of dance that the small movement forms the basic gesture and the basic gesture is developed in several gestures. This research has analyzed 「After Beginning And Before The End」(2019), the newly of work is choreographed from several Chinese character, and tried to discuss on the object redevelopment that the principle of generation of Chinese character and dance by the ideology of ‘body genesis’of 『Tao Te Jing』of Lao-tzu. We analyzed the work in the theme and contents, spatial use and scene configuration, travel route and movement of dancer and meaning of object. In the chapter 1 of work, in order to express the process of recognition about the generation principle of Chinese character, we used the circle lighting in the center of stage to set the dark area as a space of ‘point’that symbolizes the beginning. Through this, we demonstrated in movement the realization about the change process that is started from ‘the point’ of 6 basic Chinese characters and that other single characters are gradually derived. In the chapter 2, in order to express the 5 basic Chinese characters derived from ‘the point’ such as 一(Horizontal stroke) ·丨(Vertical strokes) ·丿(Squeak to the left) ·㇏(Squeak to the right)·㇀(Pull up), we installed the object as a ‘symbol of character’ from the inferior part to the superior part in front of the stage, and divided its stage space to set a space of development called ‘Hoeng·Su·Byeol·Nal·Je’. Accordingly, in order to draw the generation process of character that the point forms the line and the line forms the character, we used the direct or diagonal conversion of lighting according to the space of symbol and showed it as in the dancer's movement. In the chapter 3, in order to express that it is possible to create more complicated Chinese character on the basis of ‘character association’ derived from the 6 basic Chinese characters and of the basic Chinese character, we set the center of stage as a space for redevelopment, and the inferior center of stage as a space for restart. By using the logo light of ‘ㅅ’ comb pattern meaning the ascending energy to the backstage, we highlighted the meaning of redevelopment, and by using again the space of ‘point’ used in the introduction part of work we gave the final touch to the work delivering the cyclical meaning of redevelopment. This research tried to highlight through「After Beginning And Before The End」 a dance work created on the basis of Chinese character's generation principle that like the Chinese character or dance, the object starts from the simple one and is developed constantly. Through this, we intended to deliver that by recognizing the redevelopment of object and by the change of consciousness it can be continuously developed on the basis of generation that the existing objects has.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE