View : 827 Download: 0

중국인 유학생의 실패공포와 학업지연행동과의 관계에서 성취목표지향성, 학업무기력의 매개효과 검증

Title
중국인 유학생의 실패공포와 학업지연행동과의 관계에서 성취목표지향성, 학업무기력의 매개효과 검증
Other Titles
Testing The Mediator Effect of Success Orientation, Academic Helplessness on Relationship between Chinese international Student’s Fear of Failure and Procrastination
Authors
김주은
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안현의
Abstract
This research was conducted to test the mediation effect of success orientation(performance-approach goals, performance-avoid goals) and academic helplessness regarding the effect of fear of failure on procrastination with Chinese international students. While the number of Chinese international students is increasing in Korean universities, the international students experience various difficulties in their daily lives on campus, and academic struggles is one of which that directly affects their psychological adjustments. When procrastination, which is one of the academic struggles with Chinese international students, persists, it can pose a threat to their adjustment on campus and psychological well-being. Therefore this research is to examine the psychological mechanism between their fear of failure and procrastination, and to add on to the interventions done by counselors regarding this matter. 275 Chinese international students in Korean universities were asked about their demographics, fear of failure, success orientation, academic helplessness, and procrastination on a survey that was translated in Chinese. The collected data was analyzed using SPSS 21.0 and Mplus 7.0. Descriptive statistical analysis was done to analyze the participants’ demographic characteristics, and correlation between variables was also analyzed. Then the measurement model was tested through the two-step approach followed by the testing of the structural model and the mediation effect. The key outcomes of this research are as follows; First, the correlation analysis between variables showed that all variables except the relationship between performance-approach goals and academic helplessness were significantly correlated to one-another. Second, in the relationship between Chinese international students’ fear of failure and procrastination, the model fit of a multiple mediation model including performance-approach goals, performance-avoid goals, and academic helplessness as mediators was acceptable. The mediation effects showed that all indirect paths were statistically significant, with the exception of performance-approach goals and performance-avoid goals’ mediation effect between fear of failure and procrastination. Fear of failure was proven to increase performance-approach goals and performance-avoid goals. However performance-approach goals reduced academic helplessness and procrastination, and performance-avoid goals increased academic helplessness, leading to an increase in procrastination as well. This research is significant in that it confirmed the specific psychological mechanism of how fear of failure can lead to procrastination while dealing with success orientation and academic helplessness, variables previously unexamined in the relationship between Chinese international students’ fear of failure and procrastination. It especially clarified how the two subscales of success orientation, performance-approach goals and performance-avoid goals can have the opposite effect on academic helplessness and procrastination. Also, academic helplessness showed potential as a powerful variable affecting Chinese international students’ procrastination as all the paths not including this variable turned out to be insignificant. In conclusion, it can be said that this research provided basic information for counseling and education that can aid Chinese international students who have academic difficulties in Korean university counseling centers.;본 연구의 목적은 중국인 유학생의 실패공포가 학업지연행동에 영향을 미치는 과정에서 성취목표지향성(수행접근목표, 수행회피목표), 학업무기력의 매개효과를 검정하는 것이다. 국내 대학에 재학 중인 중국인 유학생의 수가 점점 증가하고 있는 상황 속에서, 중국인 유학생은 각종 대학생활적응의 어려움을 경험하고 있으며, 그 중에서도 학업의 어려움은 중국인 유학생의 심리적 적응에 직결되는 영역이다. 이에 따라 중국인 유학생의 학업 문제 중 하나인 학업지연행동은 중국인 유학생들의 대학생활 적응과 심리적 건강을 위협할 수 있다. 따라서 본 연구는 중국인 유학생의 실패에 대한 두려움과 학업지연행동 사이에 어떠한 심리적 기제가 있는지 살펴보고 이들의 학업지연행동 문제에 대한 상담적 개입에 도움이 되고자 하였다. 이를 위해 국내 대학교에 재학 중인 중국인 유학생 275명을 대상으로 인구통계학적 질문과 실패공포, 성취지향성, 학업무기력, 학업지연행동을 측정하는 척도를 중국어로 번안하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 Mplus 7.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구대상자의 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 기술통계 분석을 실시하였고, 주요 변인들 간의 관계성을 살펴보기 위해 상관분석을 실시하였다. 다음으로 2단계 접근법에 따라 측정모형과 구조모형을 차례로 검정하였고, 부스트래핑을 실시하여 매개효과를 검정하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과, 수행접근목표와 학업무기력과의 관계를 제외한 모든 변인들 간의 관계가 통계적으로 유의한 상관관계를 가지는 것으로 확인되었다. 둘째, 중국인 유학생의 실패공포와 학업지연행동 간의 관계에서 수행접근목표, 수행회피목표, 학업무기력을 매개로 하는 다중매개모형의 적합도가 적절하였고, 매개효과를 살펴본 결과 실패공포가 수행접근목표 및 수행회피목표를 거쳐 학업지연행동으로 가는 경로를 제외한 모든 간접 경로가 통계적으로 유의하게 나타났다. 실패공포는 수행접근목표와 수행회피목표를 증가시키는데, 수행접근목표는 학업무기력을 감소시키고 학업지연행동도 감소시키는 영향을 미치고, 수행회피목표는 학업무기력을 증가시켜 학업지연행동도 증가시키는 영향을 주는 것으로 확인되었다. 본 연구는 중국인 유학생의 실패공포가 어떠한 과정을 거쳐 학업지연행동으로 이어지는지 구체적인 심리적 과정을 확인하여, 기존에 중국인 유학생의 실패공포와 학업지연행동의 관계에서 충분히 다루어지지 않았던 성취목표지향성과 학업무기력 변인에 대해 검증하였다는 의의가 있다. 특별히 성취목표지향성 중 수행접근목표와 수행회피목표가 학업무기력과 학업지연행동에 서로 다른 방향의 차별적 영향력을 미친다는 것을 확인하였다. 또한 실패공포가 학업지연행동으로 가는 경로에 있어서 학업무기력 변인을 거치지 않는 간접 경로는 모두 유의하지 않은 것으로 나타나, 학업무기력 변인이 중국인 유학생들의 학업지연행동에 영향을 미치는 중요한 매개변인일 가능성을 나타냈다. 이에 따라 대학 및 상담센터에서 학업의 어려움을 경험하는 중국인 유학생을 관리하고 도울 수 있는 상담 및 교육을 위한 기초자료를 제공하였다는 데에 의의가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE