View : 640 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : F. J. Haydn 「Piano Sonata in C Major, Hob. XVI:50」, R. Schumann 「Faschingsschwank aus Wien, Op.26」, M. Ravel 「Le Tombeau de Couperin」
Authors
은정빈
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 F.Haydn의 「Piano Sonata in C Major, Hob.XVI: 50」, R.Schumann의「Faschingsschwank aus Wien, op. 26」, M.Ravel의 「Le Tombeau de Couperin, M.68」에 대한 작품해설이다. 각 작품들의 작곡가에 대해 살펴보고, 곡 분석을 통해 작품이해와 연주에 도움이 되고자 한다. 고전시대를 대표하는 작곡가 중 한 명인 하이든(F.Haydn, 1732-1809) 은 고전주의 소나타양식을 완성 하였다. 하이든의 피아노 소나타는 초기의 15곡, 중기의 32곡, 후기의 5곡으로 총 52곡이다. 이 가운데 「Piano Sonata in C Major, Hob.XVI: 50」은 하이든의 후기 소나타로 하이든 특유의 익살스러움과 유쾌함이 잘 묻어나 있는 곡으로, 테레제 쟌센(Therese Jansen)에게 헌정되었다. 「Piano Sonata in C Major, Hob.XVI: 50」은 빠름-느림-빠름으로 이루어진 3악장의 소나타로 1악장에서 오픈페달의 사용이 특징적이다. 2악장은 서정적인 선율으로 시작하는 느린 악장으로 오른손에서 즉흥적인 패시지가 나타난다. 3악장은 짧지만 경쾌하고 잦은 페르마타의 사용으로 하이든의 유머를 느낄 수 있는 악장이다. 슈만(R.Schumann, 1810-1856) 은 낭만주의의 대표적인 작곡가이며, 슈만의 피아노 음악은 19세기 낭만음악의 절정을 이루었다. 슈만의 피아노 음악의 완숙기라 할 수 있는 1839년에 작곡된 작품「Fasschingsschwank aus Wien, Op. 26」은 그의 대표적인 성격소품 중 하나이다. 이 작품은 5개의 곡으로 이루어져 있으며, 클라라모토가 곡 전체에 걸쳐 나타나는 것이 특징이다. 1곡에서는 다른 작곡가의 선율을 인용한 것이 특징적이며, 2곡은 느린 악장의 3부분 형식으로 1악장의 나란한 단조인 g minor의 곡이다. 3곡은 Scherzino로 붓점리듬과 스타카토가 특징적이다. 4곡은 3부분 형식으로 잦은 전조가 나타나는 것이 특징적이며, 곡 전체에 걸쳐 무궁동의 패시지가 나타난다. 마지막 5곡은 양손 유니즌의 빠른 패시지가 특징적이며, 마지막 Coda에서 3:2 리듬교차가 나타난다. 인상주의를 대표하는 작곡가인 라벨(Maurice Ravel ,1875-1937)은 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)보다 고전주의적 경향이 뚜렷하게 나타난다. 라벨은 스페인계 어머니의 영향으로 이국적인 민속춤곡 등에 관심이 많았으며, 고전주의 형식의 틀을 활용하는 동시에 음색이나 명료한 선율, 규칙적인 프레이즈를 사용함으로써 라벨만의 음악어법을 완성하였다. 라벨의 마지막 피아노 독주곡인 「Le Tombeau de Couperin」은 신고전주의적 경향을 잘 나타내는 작품이며, 프렐류드(Prelude), 푸가(Fugue), 포를란(Forlane), 리고동(Rigaudon), 미뉴에트(Menuet), 토카타(Toccata)의 총 6곡으로 이루어져 있다. 「Le Tombeau de Couperin」은 명확한 형식, 정돈된 리듬, 균형 잡힌 프레이즈와 같은 고전주의적인 요소와 반음계적 진행, 불협화음의 사용과 같은 근대적인 요소가 서로 조화를 이루고 있다. ; This thesis is a program annotation of musical works performed in the author’s graduate recital for the Master’s degree: 「Piano Sonata in C Major, Hob.XVI:50」 by Franz Joseph Haydn’; 「Faschingsschwank aus Wien, Op.26」 Robert Schunmann’s; 「Le Tombeau de Couperin」 by Maurice Ravel. Franz Joseph Haydn was one of the represntative composers of the Classical period. His 「Piano Sonata in C Major, Hob.XVI: 50」, written during his late period (1794-1795), consists of three movements. The first movement, Allegro is in C Major and the second one, Adagio, in F Major, and the third movement, Allegro molto, is in C Major. The first movement in Sonata allegro form shows a monothematic tendancy, the use of open pedal. A monothematic technique was found in Haydn’s works in which the first and the second theme appear in a silmilar pattern. The second movement is cast in sonata form. The third movement is short in ternary form, but it creates tension with unresolved chords and the use of rests. R. Schumann is a representative Romantic composer, who was intersested in literature. 「Faschingsschwank aus Wien, Op.26」, composed in 1939, consists of 5 movements: Allegro-Romanze-Scherzino-Intermezzo-Finale. The Clara motto is used throughout the entire work and There is a contrast between the lively and the lyrical parts. In the first movement Allegro, quotes the melodies of folk songs. The second movement(Romanze) features triplets and dotted rhythms. The 3rd movement is light and bright, contrasting with the second movement. Intermezzo features sixteenth notes in perpetual motion and lyrical melodies. The Finale movement is a technical and fast brilliant section in the form of sonata allegro, with a lyrical section characterized by triplets and cross-rhythm. Maurice Ravel(1875-1937) was a represent active composer of the Impressionism, which was appeared in the French paintings between the end of 19th century and the beginning of 20th century. Ravel was influenced by Spanish culture through his mother, who was of Basque origin. His last piano solo work 「Le Tombeau de Couperin(1917)」, is a suite of six movements: Prelude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Minuet, and Toccata. In this work, Ravel combined his unique musical language whithin a traditional formal structure, using impressionistic techniques such as pentatonic scales and church modes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE