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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
한채린
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은희
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 프로그램에 관한 연구로 그 중 쇤베르크(Arnold Schönberg, 1874–1951)의 카바레 노래《Brettl–Lieder》중 <분수에 만족하는 애인(Der genüg same Liebhaber)> ,<단순한 노래(Einfältiges Lied)> ,<갈라테아(Galathea)>, <기게르레테(Gigerlette)>, <아카디아의 거울중의 아리아(Arie aus dem Spiegel von Arcadian)>의 5곡과 레너드 번스타인(Leonard Bernstein, 1918-1990)의 연가곡 작품 중《나는 음악이 싫어요!:다섯 개의 어린이 노래(I Hate Music!:A Cycle of Five Kid Songs)》에 대한 분석 연구이다. 1900년대 초반, 유럽의 지식층 사이에서는 대중예술을 무시하는 경향에 반대하는 ‘문학 카바레 사상’의 움직임이 일었는데 젊은 쇤베르크 역시 그 영향을 받아 1901년 8곡의 카바레 노래 모음집 《Brettl–Lieder》를 지었다. 이 작품은 당시 cabaret 경향의 작가들에 의해 쓰인 시집의 시와 가벼운 독일 시가 가사로 사용되었고 일관된 주제는 없지만, 귀족이 아닌 일반 대중들이 관객이라는 점과 그들과의 즉각적인 소통을 위해 쓰였다는 점 때문에 그 주제와 가사가 노골적이고 통속적이다. 또한 단순한 형식이 반복되는 유절적 양식과 성악선율의 단조로움에 비해 복잡한 반주, 8분음표의 빈번한 사용 등의 특징을 가졌다. 따라서 쇤베르크의 순수 예술적 감각에 현실적인 소재와 직접적인 표현이 어우러져 다소 천박한 분위기에도 불구하고 대중적인 면모를 느낄 수 있는 작품이다. 번스타인(Leonard Bernstein, 1918-1990)은 20세기 미국의 지휘자이자 피아니스트, 작곡가이다. 또한, 그는 교육가, 저술가로서도 활동하였다. 그가 직접 작곡, 작사한《나는 음악이 싫어요!:다섯 개의 어린이 노래(I Hate Music!:A Cycle of Five Kid Songs)》는 총 5곡으로 구성되어 있고 1943년 8월 25일에 매사추세츠(Massachusetts)주 레녹스(Lenox)의 국립 도서관에서 메조소프라노 제니 투렐(Jennie Tourel, 1910-1973)과 번스타인 피아노 반주의 앙코르 프로그램으로 초연된 가볍고 활발한 분위기의 작품이다. 재즈 리듬, 무조적 특징이 곡 전체에 나타나고 잦은 변박과 그로 인한 강세변화에 따른 가사의 악센트 변화와 7, 9도 도약상행의 특징을 가졌으며 10살짜리 소녀가 바라본 세상을 순수하지만, 풍자적으로 얘기하는 내용의 연가곡집이다.;The purpose of this study is to explain the graduation recital program for the completion of the master's course. It is the analysis study on Der genügs ame Liebhaber, Einfältiges Lied, Galathea, Gigerlette, and Arie aus dem Spiegel von Arcadien among Arnold Schönberg’s five cabaret songs Brettl- Lieder and Leonard Bernstein’s song cycle I Hate Music!:A Song Cycle of Five Kid Songs among graduation performance programs. Arnold Schönberg was a musician who suggested the decisive direction in the modern music. So-called “Twelve Tone Music” that he created was developed into serialism and Arnold Schönberg led the Second Viennese School with his disciples and Anton von Webern (1883-1945) and Alban Berg (1885-1935) who embraced serialism. In the beginning of the 1990s, movements towards ‘Literary Cabaret Idea’ against a tendency to neglect public art among European intellectual classes occurred and young Arnold Schönberg was influenced by movements and also wrote Brettl–Lieder, a compilation of eight cabaret songs in 1901. Poetry collections written by writers to have the cabaret tendency and Deutsche Chanson’s poems and light German poems written by writers to have the cabaret tendency were used as this work’s lyrics for this work at that time. There wasn’t a consistent theme of this work. However, because the general public, not nobles was audience and this work was written to communicate with audience immediately, it had an explicit and conventional characteristic. Also, there were often cases to have the characteristic that simple forms were repeated. This work had characteristics such as so complicated accompaniment and frequent use of an eight note. Thus, audience can feel another aspect of him with Arnold Schönberg’s pure artistic sense despite somewhat vulgar atmosphere I Hate Music!: A Song Cycle of Five Kid Songs was premiered as an encore program of Mezzo-soprano Jennie Tourel(1910-1973) and Leonard Bernstein’s piano accompaniment at a national library in Lenox, Messachusetts on August 25, 1943. It is the work with light and active atmosphere. The work is composed of five songs in total and tells the world that a 10-year-old girl looked in a pure but serious way, but it emobodies a satirical content.
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