View : 610 Download: 0

분노경험 및 분노표현의 학업적응 과의 관계

Title
분노경험 및 분노표현의 학업적응 과의 관계
Authors
YI, RULE
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안현의
Abstract
본 연구는 중국 유학생의 분노 경험에 해당된 상태 분노와 특성 분노하고 분노표현이 학업 적응에 주는 영향을 살펴보았다. 선행 연구들을 바탕으로 대학생활적응을 개인 내적인 적응과 개인을 둘러싼 환경에의 적응을 고려하여 학업 적응, 사회적 적응, 개인-정서적 적응, 일반적 적응으로 구분한다. 유학생의 학업 적응에 영향의 주는 요인들을 보면 문화 적응 스트레스로 지각된 차별, 두려움, 적대, 분노 등이 학업성취에 부적인 영향을 미치고 있었으며 동기관계, 교수와 관계는 학업에 정적인 영향을 미치고 있었다. 보다 구체적으로 개인 내적인 자원으로서 분노 경험과 환경적인 자원으로서 분노 표현을 변인으로 설정하여, 이들이 대학 생활 적응, 특별히 학업 적응에 주는 영향을 알아보고자 하였다. 위의 연구 문제를 검증하기 위해 한국 및 중국에 대학교를 다니고 있는 중국인 대학생 287명(재한 중국 유학생 131명, 중국 대학 재학생 156명)을 대상으로 분노 경험, 분노 표현, 학업 적응, 사회적 바람직성에 관한 질문지를 실시하였다. 중국판 상태-특성 분노표현 척도(Chinese Version of State-Trait Anger Expression Inventory: STAXI-2), 중국판 학업적응 척도 (study adaptation scale in Chinese), 그리고 사회적 바람직 척도(MCSD-CR : Marlosw Crowne Social Desirability Scale Chinese)를 실시하였다. 중국과 한국 양국에서수집된 400개의 자료를 사용하여, 중한 차이 및 변인들 간의 상관을 살펴보았으며 , 위계적 회귀 분석을 이용해서 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 주요 변인인 분노 경험, 분노 표현, 학업 적응에 대한 중한집단 간 차이를 확인한 결과, 거주지에 따른 유의미한 차이가 나타났는데, 재한 중국 유학생은 재중 대학생 보다 분노 행동과 분노 특성이 높았다. 반면 학업 적응 태도는 재중 대학생이 재한 중국 유학생 보다 높았다. 다음으로, 주요 변인들 간의 상관을 살펴보았을 때, 모든 변인이 전체적으로 유의미한 상관을 나타냈다. 재중 대학생과 재한 중국 유학생을 비교하면 재중 대학생이 분노 특성의 하위요인 분노 기질은 분노 통제와 부적 상관이 높게 나타났다. 분노 표현의 하위 요인 분노 표출은 분노 통제와 부적 상관이 나타났다. 분노 통제는 학업 적응과 높은 정적 상관이 보였다. 재한 중국 유학생과 재중 대학생을 비교하면 재한 중국 유학생의 분노 경험이 학업 적응과 부적상관을 보였다. 분노 표현의 하위 요인인 분노 억제는 학업 적응과 부적으로 상관이 있었다. 유학생의 학업적응에 미치는 설명력을 파악하여 효과적이고 실질적인 적응 상담을 하는 데 필요한 자료를 제공하는 것에 그 목적이 있다. 본 연구의 결과를 요약하면 재중 대학생이 학업 과정 안에서 분노 경험을 느낄수록 학업 적응이 어렵고 분노를 통제할수록 학업 적응을 잘한다. 재한중국 유학생은 분노 행동을 할수록 학업 적응이 어렵고 분노 경험을 할수록 학업 적응이 낮아졌다.;The purpose of this study was to analyze the influence of the Anger Experience and Anger Expression on Study Adaptation in Chinese university students' university life adjustment in Korea. The data totally gathered 314 students (150 Chinese university students in China and 162 Chinese students in korea university. SPSS WIN/ver 12 program was used for analyzing data from these three perspectives (Chinese Version of State-Trait Anger Expression Inventory: STAXI-2), (study adaptation scale in Chinese), (MCSD-CR: Marllosw-Crowne Social Desirability Scale Chinese). The major findings of this study were as follows; Firstly, students' university life adjustment was significantly higher than that of male students'. And degree of female students' interpersonal relationship was significantly higher than that of male students'. Secondly, university life adjustment of Chinese university students was negatively correlated with acculturative stress while university life adjustment was positively correlated with interpersonal relationship. First, the major variables of the study, such as anger experience, anger expression, and differences between significant groups of people on the basis of their residence, showed that Chinese students who studied abroad had higher anger behavior and anger characteristics than students in China. On the other hand, the attitude toward school adaptation was higher than that of Chinese students. Next, when looking at the correlation between the major variables, all variables showed significant overall correlation. Compared to Chinese students who studied abroad in China with students in China, it was found that anger in students in China has a high correlation with anger control. The subfactor of anger expression shows that anger expression has to do with anger control. Anger control seemed to have a high political bearing on school adaptation. Compared with Chinese students studying abroad in China, the angry experience of Chinese students studying in Korea is related to their study adaptation and their incompetence. Anger suppression, a subfactor of anger expression, had to do with academic adaptation. The purpose of the program is to identify the explanatory ability of students studying abroad and provide the necessary data for effective and practical adaptive counseling. To summarize the results of this study, it is difficult for students in China to adjust to their studies as they experience anger in their studies, and the more they control their anger, the better they are able to adjust to their studies. The more anger experienced the more difficult they are to adjust to their studies, and the less they can adjust to their studies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE