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스타트업 기업 브랜드 전략에 관한 연구

Title
스타트업 기업 브랜드 전략에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Brand Strategy of Start-up Companies : Focusing on Generation Y's
Authors
이여원
Issue Date
2020
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
Y세대는 베이비부머 세대를 대신할 미래의 주요 인재로 앞으로의 세대에서 많은 영 향을 끼칠 인적 자산이다. 기존의 기업들은 자사 브랜드의 영향과 효력에 대해서 입 증하고 공중매체를 통해 광고를 지속하기만 해도 브랜드의 인지도와 충성도를 지속하 는데 있어서 문제가 되지 않았다. 수많은 사람들이 그 브랜드를 선택하지만 왜 그것 을 써야 하는지, 무엇이 나를 자극 시켰는지, 왜 내가 선택했는지에 대해서 깊이 있 게 생각을 해오지 않았다는 얘기다. 하지만 산업의 혁명과 기술의 발전으로 인해 Y세 대는 베이비부머 세대들과는 다른 가치관을 지니고 있으며 Y세대가 가지고 있는 인식 과 태도를 앎에 있어서 힘을 쓰지 않고서는 브랜드의 존속 및 지속 가능성은 불가능 할 것이다. 수많은 스타트업과 유니콘 기업들이 Y세의 욕구를 정확히 간파하여 다른 대기업에 비해 훨씬 더 앞질러 나가는 뉴스들을 종종 접할 수 있다. 이제 스타트업과 유니콘 기업의 시장은 앞으로 더욱 발전되어질 것이며 수많은 브랜드에 둘러 쌓여있 는 미래의 소비자들에게 환기를 불러일으킬 수 있는 유일한 탈출구가 되어질 것이다. 많은 자극을 경험하고 받아들이며 브랜드를 선택하는 Y세대는 기존의 시장 개념들 을 완전히 뒤바꿔 놓았다. 스스로가 인지하지만, 본인이 추구하는 가치와 정립되지 않을때에 가감없이 포기할 줄 알며, 상업적이고 광고폐쇄적인 기업들은 다양한 플랫 폼들을 통해 거름망을 치게 되었다. 이제는 일방적인 마케팅만을 이용해서는 새로운 소비자들을 끌어 들이지 못하며 기존의 소비자마저도 떠나 보낼 수 있는 현실이다. 과연 Y세대들은 무엇을 겪으며 자라왔길래 이전 세대들하고 이토록 다른지에 대한 원 인과 어떠한 브랜드를 선택할 때 무엇을 중시하고 면밀하게 살펴보는지, 계속 소비하 게 된다면 충성도 관련 부분에서 무엇이 소비 욕구를 자극하는지에 대한 의문을 가지 게 되었다. 본 연구는 브랜드 경험과 자산 및 마케팅 커뮤니케이션, 유니콘 기업과 Y세대의 개 념 정립과 특성을 알아보고 전략적 활용 방향성을 제안하기 위한 연구를 진행하고자 한다. 첫 번째, 국내외 유니콘 및 스타트업 기업으로 선택한 대표 기업의 SWOT을 분석하 여 회사 소개 및 개요, 해당 기업이 추구하고자 하는 방향성과 가치관 및 해당 기업 이 지니고 있는 강점, 약점, 기회, 위협 요소들을 서술하고자 한다. 두 번째로, Y세대를 위주로 ‘FGI(집단심층면접)’을 실시해 국내외로 유명한 기존 유니콘 및 스타트업 기업들의 선택 원인 및 이유와 해당 기업을 통해 느낀 것들을 브 랜드 경험 5원칙 요소로 나누어 면접을 진행하여 왜 Y세대에게 유니콘 및 스타트업 기업들이 매력적으로 다가오는지 알아보고자 한다. 세 번째, 브랜드 아이덴티티 요소와 브랜드 개성이 브랜드 충성도에 어떠한 영향을 미치며 브랜드 아이덴티티가 어떻게 구성되어있을수록 더욱더 매력을 느끼는지에 면 접을 시행하여 특이점을 도출하여 해당 기업의 브랜드 아이덴티티가 어떻게 구성이 되어야 Y세대들의 이목을 끌 수 있는지 서술하고자 한다. 네 번째, 마케팅 커뮤니케이션의 5가지 요소 중에 어떠한 것이 제일 신뢰도가 있었 는지, 해당 요소들이 ‘브랜드 충성도’와 얼마만큼 상관관계가 있는지 원인과 이유 에 대해 자세히 알아보고자 한다. 다섯 번째, SWOT 분석, FGI, 문헌연구를 바탕으로 대표로 선택한 국내외 유니콘 기 업의 브랜드 자산 3요소(신뢰도, 흥미도, 충성도)의 표본 값을 도출한 뒤 Y세대들이 자각하며 인식하는 ‘충성도’에 대하여 구체적으로 서술하고자 한다. 마지막으로 텍스트 마이닝을 통해 산출되는 단어들을 분석 및 정제하여 카테고리로 나눈 후 브랜드 경험 5원칙과 긍정 및 부정, 총 3가지로 분류하고자 한다. 해당 연구를 통해 앞으로의 유니콘 및 스타트업 기업들이 Y세대를 중점으로 나아가 고자 할 때 어떠한 가치를 중점으로 방향을 잡아 나아가야 하는지에 대한 이정표 및 자료로 활용되기를 기대한다.;Generation Y is a key talent for future generations to replace the Baby Boomer generation and is a human asset that will have a lot of influence in future generations. Existing companies just proved the impact and effectiveness of their brand and continued advertising on the air did not matter in maintaining brand awareness and loyalty. A lot of people choose that brand, but they haven't thought deeply about why they should use it, what provoked me, and why I chose it. However, due to the industrial revolution and the development of technology, Generation Y has a different value from the Baby Boomer generation, and it will be impossible for the brand to survive and sustain without exerting the recognition and attitude of Generation Y. Numerous startups and unicorns can see exactly what Y needs are and often see news far ahead of other large companies. The market for start-ups and unicorns will be further developed in the future, and will be the only way out to arouse future consumers surrounded by numerous brands. Generation Y, who experiences, accepts, and chooses a brand of stimulus, has completely reversed existing market concepts. Knowing for themselves, they know how to give up when they don't match with the values ​t​hey seek, and commercial and ad-hoc companies have been sifting through various platforms. Now, using unilateral marketing alone does not attract new consumers, and even existing consumers can be sent away. What are the generations of Y's growing up in? What's so different from the previous generations? What questions do you focus on and what brands you choose? If you keep consuming, what stimulates the need for loyalty? Had The purpose of this study is to investigate the brand experience, asset and marketing communication, to establish the concept and characteristics of unicorn company and generation Y, and to suggest the direction of strategic application. First, we will analyze the SWOT of representative companies selected as domestic and overseas unicorns and startup companies, and introduce the company overview and outline, the direction and values t​hat the company seeks, and the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the companies. Second, we conducted 'FGI (Group In-depth Interview)' focusing on Generation Y, and conducted interviews by dividing the reasons and reasons for selection of existing unicorns and startups that are renowned at home and abroad, and what they felt through the five principles of brand experience. Let's see why unicorns and startups are attractive to Generation Y. Third, the brand identity of the company should be formed by interviewing how the brand identity factor and brand personality affect the brand loyalty and how the brand identity is more attractive as it is organized. I want to describe if they can catch their attention. Fourth, I would like to know in detail why the five elements of marketing communication were the most reliable and how they correlate with 'brand loyalty'. Fifth, the sample values of three elements of brand assets (reliability, interest and loyalty) of domestic and foreign unicorn companies selected as representatives based on SWOT analysis, FGI, and literature research are derived, and the ‘faithfulness’ recognized and recognized by Generation Y. Finally, the words produced through text mining are analyzed and refined, divided into categories, and classified into five principles of brand experience, positive and negative. It is hoped that this study will be used as a milestone and data on what value should be focused on when Unicorns and startups want to focus on Generation Y.
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