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뮤지엄 공공성 강화를 위한 아트리움 공간디자인 모형 연구

Title
뮤지엄 공공성 강화를 위한 아트리움 공간디자인 모형 연구
Other Titles
A Study on Atrium Spatial Design for Reinforcement of Museum Publicness
Authors
이지영
Issue Date
2020
Department/Major
디자인대학원 공간·조명디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최정아
Abstract
20세기 이후 뮤지엄의 사회적 역할과 공공적 성격이 점차 강화되면서 현대에 이르러 뮤지엄은 일반 대중이 일상 속에서 편하게 방문하여 즐길 수 있는 공공 문화공간으로 변모하였고, 이러한 역할 변화는 뮤지엄 내부에 공공 공간의 필요성을 불러왔다. 이에 해외 선진국들은 도심에 위치한 뮤지엄 리노베이션 시 개념 변화와 사회적 요구를 반영하여 도시의 내부화된 공공 공간으로서 아트리움 공간을 적극적으로 도입하고 있다. 아트리움은 오랜 시간에 걸쳐 그 의미와 형태를 넓혀 왔으며 현대 건축 공간에서는 사회적 기능을 수행하는 도시 공공 공간의 의미를 갖는다. 리노베이션 이후 뮤지엄의 아트리움 공간은 혼잡한 도심 속에서 시민과 관람객들을 위해 여가와 휴식을 제공하는 공공 공간의 역할을 수행한다. 연구자는 학회 논문을 통하여 공공성을 강화하는 뮤지엄 아트리움 공간디자인 경향에 관한 기초 연구를 진행하였고, 이를 바탕으로 본 연구에서는 뮤지엄의 공공성을 강화하는 실질적인 아트리움 공간디자인을 제안하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구는 다음과 같은 방법으로 진행하였다. 먼저 Ⅰ 장에서는 연구의 배경 및 목적과 연구의 범위 및 방법을 서술하였다. Ⅱ 장에서는 관련 문헌 및 선행 연구들을 통하여 뮤지엄의 공공성과 이를 강화하는 특성을 이해하고 아트리움의 개념 및 공간적 특성을 고찰함으로써 아트리움의 공간특성이 뮤지엄의 공공성를 구현하는 요소임을 인식하였으며, 이를 종합하여 뮤지엄 아트리움의 공간적 특성에 관한 논의를 전개하였다. Ⅲ 장에서는 선행 장에서 도출된 특성을 분석의 틀로 21C 이후 리노베이션되었고 해외 도심에 위치한 뮤지엄 사례를 분석함으로써 아트리움 공간에서 나타나는 구체적인 디자인 표현 경향들을 살펴보았다. Ⅳ 장에서는 연구의 목적에 부합하는 대상지를 선정하고 뮤지엄의 공공성을 강화하는 아트리움 공간디자인 연구를 진행하였으며, 마지막 Ⅴ장에서는 연구의 과정을 종합하여 결과와 의의를 서술하였다. 연구자는 본 연구의 과정을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 최근 리노베이션을 통해 확장된 뮤지엄의 아트리움 공간은 개방성 측면에서 다층 건물에 의해 둘러싸인 영역을 투명한 재료로 덮어 개방감을 형성하고, 외부공간으로 시각적으로 확장하는 도시의 내부화된 오픈스페이스로 역할하여 시민과 관람객들에게 휴식과 쾌적함을 제공하였으며, 접근성 측면에서는 뮤지엄의 입구 부분에 위치하며 외부로부터 내부로의 물리적 진입을 용이하게 하고, 연계성 측면에서 뮤지엄 중심부에 위치하여 각 기능과 영역을 연계하고 통합하는 구심적 공간을 형성하며, 장소성 측면에서는 방문객들을 위한 다양한 공공 서비스를 지원하고 다방면의 문화적 활동이 일어나는 가변적 공간으로 활용되면서 뮤지엄의 공공성을 강화하고 있었다. 연구자는 뮤지엄 아트리움의 공간적 특성이 뮤지엄의 공공성을 강화하는데 기여하고 있음을 알 수 있었고, 사례 분석을 통해 공공성을 강화하는 아트리움 공간의 구체적인 디자인 표현을 살펴볼 수 있었다. 따라서 본 연구는 뮤지엄의 역할 변화와 사회적 요구를 반영한 공공성을 강화하는 실질적인 아트리움 공간디자인을 제시한 것에 연구의 의의가 있으며, 연구자가 제시한 아트리움 공간디자인은 과밀화된 현대 도시에서 뮤지엄의 집객 요인을 형성하고 관람객들의 체류 시간을 연장시키며 뮤지엄의 공공성을 강화하는데 기여할 것으로 본다.;Since the 20th century, as the social role and public character of the museum have gradually reinforced, the museum has transformed into a public cultural space where the general public can visit and enjoy comfortably in daily life, and such change in role made public space inside the museum necessary. Accordingly, advanced countries abroad are actively adopting atrium as a public space which interiorized the city when renovating museums located in the center of cities, reflecting the change of the museum’s concept and social requests. Atrium has extended its meaning and form over a long period, and it has the meaning of city’s public space which performs the social function in the modern architecture space. Atrium space in museum after the renovation performs the role of public space that provides leisure and relaxation for citizens and visitors in a crowded downtown area. The researcher has proceeded the basic research on spatial design tendency of museum atrium for the reinforcement of publicness through conference paper, and based on this, this study has the purpose of suggesting practical atrium spatial design that reinforces the museum’s publicness. This study was conducted in the following ways. Chapter Ⅰ described the background, purpose, scope and method of the research. Chapter Ⅱ identified that atrium’s spatial characteristic is the element to realize museum’s publicness through figuring out the museum’s publicness and the characteristic that reinforces it and considering the concept and spatial characteristic of atrium. Chapter Ⅲ examined the specific design expression tendency shown in atrium space through analyzing examples of museums that have been renovated after 21C and located in downtown abroad using analytical framework with characteristics that have been drawn in last chapter. In Chapter IV, the target sites that fit the purpose the study were selected and atrium space design study was conducted to reinforce the museum’s publicness, and Chapter V synthesized the research process and described the results and significance. Through the process of this research, the researcher drew the following conclusions. The museum’s atrium space that has been expanded through the renovation recently, formed its openness by covering transparent materials over the areas surrounded by multi-story building, provided relaxation and comfortability to citizens and visitors by playing role as open space which interiorized the city that expands visually towards outdoor space. It is located in the entrance section of the museum, making physical access from outside to inside easy in the term of accessibility, it is located in the center of the museum to create the central space that links and integrates each function and area in the term of connectivity, and it supports various public services for the visitors and is utilized as a variable space where various cultural activities occur in the term of placeness, ultimately reinforcing the museum’s publicness. The researcher could find out that the spatial characteristics of the museum atrium contribute to reinforcing the museum’s publicness, and could examine the specific design expression of atrium space that reinforces the publicness through case analysis. Therefore, this study has the significance in suggesting practical atrium spatial design that reinforces the publicness reflecting the museum’s role change and social request, and the spatial design of the museum presented by the researcher is expected to contribute to reinforcing the museum’s publicness by being the factors of attraction to the museum, extending period of visitors’ stay in overcrowded modern city.
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