View : 946 Download: 0

Ludwig van Beethoven Violin Sonata op.24 no.5의 분석 및 고찰

Title
Ludwig van Beethoven Violin Sonata op.24 no.5의 분석 및 고찰
Other Titles
A Study on Ludwig van Beethoven's Violin Sonata No.5 in F Major, Op.24
Authors
부해든
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
서양 음악사의 흐름에서, 특히 기악 음악에 있어 중요한 유산은 반복과 대조의 효과적 원리들을 적용한 음악 형식들이다. 바로크 시대에 이르기까지 발전한 폴리포니적 작곡 기법은 화려하긴 하지만 다소 복잡하고 산만한 인상을 줄 수 있었다. 바로크-전고전-고전 시대에 걸쳐 화음의 수직적 정리를 가능하게 한 작곡기법, 즉 호모포니 기법이 발전했다. 이는 멜로디와 화성과 리듬을 이전보다 독립적으로 표현 가능하게 했다. 그리하여 주제-동기 발전 기법을 바탕으로 가사 없이도 서사적 역할을 가능하게 하는 기악음악의 대표적 형식인 소나타 형식이 완성되었다. 그 이후로는 기존의 형식을 확장, 변형, 축소시키거나, 화성적 색채를 더하고, 형식을 파괴하는 등의 변화가 있었다. 하지만‘고전’의 중요성은‘신고전’이라는 사조의 등장으로 재차 강조되었으며 이는 현재까지도 유효한 영향력을 가지고 있다. 고전주의 작곡가 중에서도 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)은 음악사적으로 여타 훌륭한 작곡가들에 앞서 중요하게 다뤄진다. 첫째로 베토벤은 교회나 궁정에 소속되었던 이전 작곡가들과 달리, 시대의 변화와 맞물려 환경적인 제약에서 비교적 자유로운 창작자로서 경제력을 갖추고 활동했다. 둘째로 하이든-모차르트의 작곡 기법을 수용한 동시에 주제-동기 세공 작업(주제를 여러 악기에 분산, 모티브 음색 교체, 많은 다이내믹 지시어 사용)을 통해 고전 음악 표현 능력을 확장시켰다. 또한 청력에 이상이 생겼으나, 이를 극복하고 더욱 음악 세계를 확고히 다져나감과 동시에 고전-낭만 시대의 교량적 역할을 담당하였다. 동시대의 중요한 다른 작곡가들의 스타일을 흡수하고 자신의 스타일과 영향력을 더욱 극대화시켰다는 점에서 서양 음악사를 논하는데 있어 가장 중추적인 역할을 담당하는 것이다. 베토벤은 10곡의 바이올린 소나타를 남겼다. 그 가운데 5번 소나타는 유일하게 ‘봄’이라는 부제를 가지고 있다. 교과서나 베토벤 음악의 예시에서도 자주 등장한다. 호모포니적 기법으로 작곡기법을 발전시키고 사용했던 고전시대 음악들 중에는 선율선이 유려하게 흘러가는 멜로디보다는 리듬과 화성적 특징을 부각시키는 데에 치중하는 경향도 있었다. 이는 자칫 음악이 산만하게 느껴지는 요인이 되기도 한다. 하지만 이 곡은 고전적으로 명료한 형식 속에서도 그의 다른 바이올린 소나타들보다 유려한 주제 멜로디를 표현하고 있다. 그러므로 자주 언급되거나 다뤄진다고 해서 그 중요성이나 의미가 퇴색되지 않으며 재해석될 가치가 있다. 본 논문에서는 음악 형식과 텍스쳐에 따른 멜로디, 화성, 리듬의 중요성을 인식하고, 베토벤의 작품 시기 및 시기별 특징과 베토벤 바이올린 소나타 no.5 op.24번을 분석, 고찰하고자 한다. ;This thesis recognize the importance of melody, harmony, and rhythm according to musical form and texture, and analyze L.v.Beethoven's feature of period and his Violin Sonata no.5 op.24. The important legacy of instrumental music in Western music history is the musical form that is applied effective principles of repetition and contrast. The Polyphonic composition technique was gorgeous but gave a rather complicated and distracting impression. In the classical era, homophony composition techniques which enabled the vertical arrangement of chords, made it possible to express melody, harmony, and rhythm independently. Thus, Homophony composition techniques makes it easier to describe a space. And the sonata form, which is a representative form of instrumental music that enables a narrative role without lyrics, was completed from Homophony composition techniques. Thus, Classical form music led by an appealing melody makes it easier to describe a synesthesia. Because it can expand the imagination of the sense of sight and space, not just the auditory amusement. Since then, there has been a change such as expanding and transforming existing forms, adding harmonious colors, destroying forms, but the importance of 'classics' has been emphasized again by the appearance of ‘Neoclassicism’. L.v.Beethoven is the most important composer in western music history, for the following reasons. Unlike previous composers, he was freelance creator. And he accommodated the composition techniques of J.Haydn and W.A.Mozart, while expanding musical expression ability and possibility. In addition, he had a problem with his hearing ability, but he overcame it and played a bridge role in the period of classicism and romanticism. Among the ten violin sonatas of L.v.Beethoven's, Sonata No. 5 is the only one that has a subtitle of "spring". It has classical form and is more melodious than his other violin sonatas. Being mentioned or treated frequently does not fade its significance or meaning and is worth reinterpreting.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE