View : 1030 Download: 0

베토벤의 <바이올린 소나타 7번, Op. 30, No. 2>에 대한 연구

Title
베토벤의 <바이올린 소나타 7번, Op. 30, No. 2>에 대한 연구
Other Titles
A Study of Beethoven's : Focused on the Relationship between Piano and Violin
Authors
조연주
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
This thesis is a study on Beethoven’s . The purpose of this study is to demonstrate that the piano and the violin are in an equal relationship through the analysis of Beethoven's . By analyzing the close relationship between the two instruments, this study reveals how the relationship between the piano and violin changes as Beethoven write the violin sonatas from the early to the late period. Beethoven (Ludwig van Beethoven, 1770-1827) composed 10 violin sonatas from 1797 to 1812. In the three periods, divided by Vincent d'Indy(1851-1931) and Wilhelm von Lenz(1889-1883), Beethoven's violin sonatas were all composed before the third period. In this study, violin sonatas were categorized as the early, the middle, and the late periods, depending on the relationship between the piano and the violin. The early period shows a great deal of emphasis on the role of pianist, ranging from to . The middle period, including , and , and , represents an increased role of violinist and the weight of the two instruments put equally. The late period, including and , features a more integrated fusion of two instruments beyond the equivalence of instruments. Beethoven's , composed in 1802, is violin sonata in the middle period, consisting of four movements. The first movement, in 4/4, is in the sonata form in C minor. The second movement, in 2/2, is in the ternary form in A♭ major. The third movement, in 3/4, is in the compound ternary form, consisting of Scherzo and Trio, in C major. The fourth movement, in 2/2, is in the Rondo form in C minor. One of musical feature in this work is sudden changes in dynamics, such as p right after cresc., and the sf to emphasize the offbeat. And, the contrapuntal writing is apparent in the 1st and 3rd movements. Also, this work shows that the piano and the violin play an equal role in the way they present the thematic melody and imitate it each other. In the work, the piano and the violin are equal in their role in three ways. First, the violin imitates the theme presented by the piano, or the piano imitates the theme presented by the violin. Second, while one instrument plays the thematic melody, the other also plays the contrapuntal melody against it, and then immediately exchanges the melodies. These polyponic imitations confirms the equal role of each instrument. Third, the violin and the piano appear in a canonic fashion, presenting the melody of each other's in stretto.;본 연구의 목적은 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 <바이올린 소나타 Op. 30, No. 2>의 연구분석을 통하여 피아노와 바이올린이 밀접한 관계에 있음을 밝히고, 이를 통해서 이 곡을 연주하고 분석 연구하는 사람들의 폭 넓은 이해와 해석에 도움을 주려는 것이다. 베토벤은 1798년부터 1812년까지 총 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였다. 뱅상 댕디(Vincent d’Indy, 1851-1931)와 렌츠(Wilhelm von Lenz, 1809-1883)에 의한 베토벤 작품시기 구분에 따르면, 베토벤 바이올린 소나타는 그의 마지막 작곡 시기인 3기 이전에 모두 완성되었다. 본 논문에서는 베토벤의 10개의 바이올린 소나타를 피아노와 바이올린의 관계에 따라 초기, 중기, 후기로 분류하였다. 초기에는 하이든과 모차르트의 영향을 받아 피아노에 많은 비중을 두고 작곡된 <바이올린 소나타 Op. 12, No. 1-3>이 포함된다. 중기에는 바이올린의 역량이 커진 , , 을 거쳐, 두 악기간의 동등함이 확실히 드러나는 이 속한다. 후기에는 두 악기가 각각의 동등함을 넘어서서 하나로 융합되는 모습을 보이는데, 이 포함된다. 베토벤의 <바이올린 소나타 Op. 30, No. 2>는 1802년에 작곡되었으며, 두 악기의 비중이 완전히 동등해지는 중기에 속하는 작품이다. 작품 안에서는 다음 세 가지 방식을 통하여 피아노와 바이올린이 대등한 역할을 수행함을 보여준다. 첫째, 피아노가 제시한 선율을 바이올린이 그대로 모방하거나, 바이올린이 제시한 주제 선율을 피아노가 그대로 모방하기도 한다. 둘째, 한 악기가 주제 선율을 연주할 동안 다른 악기는 그것에 대한 대선율을 연주하기도 하며, 이어서 바로 주제 선율과 대선율의 역할을 바꾸어 진행한다. 이러한 다성음악적인 진행으로 인해 각 악기의 동등한 역할이 확인된다. 셋째, 바이올린과 피아노의 주제 선율이 캐논(Canon)형식으로 서로 맞물리며 모방되는 돌림노래형태를 보여준다. 또한, 전체 악장에서 cresc. 직후에 위치한 p, 약박을 강조하기 위해 쓰여진 sf와 같은 악상의 급격한 변화가 나타난다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE