- Title
- Program Annotation
- Other Titles
- Program Annotation : J. S. Bach , L. v. Beethoven , F. Chopin , S. Prokofiev
- Authors
- 강민지
- Issue Date
- 2020
- Department/Major
- 대학원 음악학부
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 계명선
- Abstract
- This thesis is a program annotation of by Johann Sebastian Bach (1685-1750), by Ludwig van Beethoven (1770-1827), by Frédéric François Chopin (1810-1849), and by Sergei Prokofiev (1891-1953), which were performed in the author’s graduation recital for the master degree.
J. S. Bach, a representative composer of the Baroque era, used all the musical genres and styles of the time, except for opera. For instrumental music, he composed a number of works for keyboard instruments. Among these, Clavier-Übung Volume 1 consists of 6 Partitas for harpsichord. In particular, the reveals general characteristics of dance movements, and this Partita unusually ends with Capriccio, instead of Gigue, which is normally the final dance movement in a suite.
L. v. Beethoven, a composer who represents the Classical music, maximized the potentials of the genre, piano sonatas. He composed 32 piano sonatas; is one of his late sonatas, consists of three movement. In the 3rd movement, Beethoven uses a theme and variations and fugue techniques which are the main characteristic of Beethoven's late piano sonatas. With the development of pianos, Beethoven also makes use of a long trills and a wide range of sounds as attempts of musically diverse expressions and techniques.
F. Chopin, a composer of the 19th-century Romanticism in music, introduced ballade in piano music for the first time in the 19th-century Romantic music. The last of his four ballads, , is characterized by a song-like melody. In addition, Chopin uses brilliant passages and a variety of tone colors when the thematic elements are transformed and developed.
S. Prokofiev, a Russian composer of the 20th-century, wrote eight piano sonatas in total. is one of three War Sonatas. In the sonata, Prokofiev transforms a series of thematic motives into various forms within a framework of traditional sonata structure. Also, it includes a unique usage of indications such as secco and quasi timpani and repeated dissonant chords in syncopation for percussion effects.;본 논문은 필자의 석사 졸업 연주회 프로그램 곡목인 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 <파르티타 2번 c단조(Partita No. 2 in c minor BWV 826)>, 루트비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 <피아노 소나타 30번 E장조(Piano Sonata No. 30 in E Major) Op. 109>, 프레데리크 프랑수아 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849)의 <발라드 4번 f단조(Ballade No. 4 in f minor) Op. 52> 그리고 세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891-1953)의 <피아노 소나타 7번 B♭장조(Piano Sonata No. 7 in B♭Major) Op. 83>에 대한 작품해설이다.
바흐는 바로크 시기의 대표적인 작곡가로서, 오페라를 제외하고 그 당시에 유행하던 모든 장르와 양식을 사용했다. 그는 기악음악 중에서도 건반악기를 위한 작품을 많이 남겼는데, 그 가운데 1731년 출판된 <클라비어 연습곡집(Clavier-Übung)> 제 1권은 하프시코드를 위한 6개의 파르티타로 구성되어 있다. 그 중에서 <파르티타 2번 c단조, BWV 826>은 각 춤곡의 일반적인 특징이 잘 드러나면서도, 전체 구성에 있어서 마지막 곡에 지그(Gigue)가 아닌 카프리치오(Capriccio)가 배치되어 일반적인 모음곡의 형태를 벗어나 있다는 것이 특징적이다.
베토벤은 고전파 음악을 대표하면서 피아노 소나타라는 장르를 최대한으로 끌어올린 작곡가이다. 그는 32개의 피아노 소나타를 작곡했는데, 그 중 후기 소나타인 <피아노 소나타 30번 E장조, Op. 109>는 베토벤 후기 피아노 소나타의 특징인 변주 형식과 푸가 기법을 사용했고, 피아노의 발달과 더불어 음악적으로 다양한 표현의 시도 및 긴 트릴과 넓은 음역의 사용이 나타난다.
쇼팽은 19세기 낭만음악에서 처음으로 발라드라는 장르를 피아노 음악에 접목시킨 작곡가이다. 그가 남긴 네 곡의 발라드 중 마지막 곡인 <발라드 4번 f단조, Op. 52>는 노래하는 듯한 선율이 특징적이다. 소나타 형식인 이 발라드는 주제적 요소가 변형 및 발전되어 나타난다. 이때 쇼팽 특유의 화려한 패시지와 다양한 음색으로 표현하여 풍부한 음향을 만들어낸다.
프로코피예프는 20세기를 대표하는 작곡가로 총 8개의 피아노 소나타를 남겼다. <피아노 소나타 7번 B♭장조, Op. 83>은 세 곡의‘전쟁 소나타’중 하나로, 전통적인 소나타 형식의 틀 안에서 일련의 주제 동기를 다양한 형태로 변형시켜 곡 전체를 아우르는 방식으로 작곡되었다. 또한 피아노 음악에 타악기적 효과를 주기 위한 secco, quasi timp. 지시어의 사용과 당김음, 불협화음의 연타 리듬 패턴을 사용한 것이 특징적이다.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML