View : 557 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : J. S. Bach , L. v. Beethoven , F. Chopin , S. Prokofiev
Authors
강민지
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
This thesis is a program annotation of by Johann Sebastian Bach (1685-1750), by Ludwig van Beethoven (1770-1827), by Frédéric François Chopin (1810-1849), and by Sergei Prokofiev (1891-1953), which were performed in the author’s graduation recital for the master degree. J. S. Bach, a representative composer of the Baroque era, used all the musical genres and styles of the time, except for opera. For instrumental music, he composed a number of works for keyboard instruments. Among these, Clavier-Übung Volume 1 consists of 6 Partitas for harpsichord. In particular, the reveals general characteristics of dance movements, and this Partita unusually ends with Capriccio, instead of Gigue, which is normally the final dance movement in a suite. L. v. Beethoven, a composer who represents the Classical music, maximized the potentials of the genre, piano sonatas. He composed 32 piano sonatas; is one of his late sonatas, consists of three movement. In the 3rd movement, Beethoven uses a theme and variations and fugue techniques which are the main characteristic of Beethoven's late piano sonatas. With the development of pianos, Beethoven also makes use of a long trills and a wide range of sounds as attempts of musically diverse expressions and techniques. F. Chopin, a composer of the 19th-century Romanticism in music, introduced ballade in piano music for the first time in the 19th-century Romantic music. The last of his four ballads, , is characterized by a song-like melody. In addition, Chopin uses brilliant passages and a variety of tone colors when the thematic elements are transformed and developed. S. Prokofiev, a Russian composer of the 20th-century, wrote eight piano sonatas in total. is one of three War Sonatas. In the sonata, Prokofiev transforms a series of thematic motives into various forms within a framework of traditional sonata structure. Also, it includes a unique usage of indications such as secco and quasi timpani and repeated dissonant chords in syncopation for percussion effects.;본 논문은 필자의 석사 졸업 연주회 프로그램 곡목인 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 <파르티타 2번 c단조(Partita No. 2 in c minor BWV 826)>, 루트비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 <피아노 소나타 30번 E장조(Piano Sonata No. 30 in E Major) Op. 109>, 프레데리크 프랑수아 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849)의 <발라드 4번 f단조(Ballade No. 4 in f minor) Op. 52> 그리고 세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891-1953)의 <피아노 소나타 7번 B♭장조(Piano Sonata No. 7 in B♭Major) Op. 83>에 대한 작품해설이다. 바흐는 바로크 시기의 대표적인 작곡가로서, 오페라를 제외하고 그 당시에 유행하던 모든 장르와 양식을 사용했다. 그는 기악음악 중에서도 건반악기를 위한 작품을 많이 남겼는데, 그 가운데 1731년 출판된 <클라비어 연습곡집(Clavier-Übung)> 제 1권은 하프시코드를 위한 6개의 파르티타로 구성되어 있다. 그 중에서 <파르티타 2번 c단조, BWV 826>은 각 춤곡의 일반적인 특징이 잘 드러나면서도, 전체 구성에 있어서 마지막 곡에 지그(Gigue)가 아닌 카프리치오(Capriccio)가 배치되어 일반적인 모음곡의 형태를 벗어나 있다는 것이 특징적이다. 베토벤은 고전파 음악을 대표하면서 피아노 소나타라는 장르를 최대한으로 끌어올린 작곡가이다. 그는 32개의 피아노 소나타를 작곡했는데, 그 중 후기 소나타인 <피아노 소나타 30번 E장조, Op. 109>는 베토벤 후기 피아노 소나타의 특징인 변주 형식과 푸가 기법을 사용했고, 피아노의 발달과 더불어 음악적으로 다양한 표현의 시도 및 긴 트릴과 넓은 음역의 사용이 나타난다. 쇼팽은 19세기 낭만음악에서 처음으로 발라드라는 장르를 피아노 음악에 접목시킨 작곡가이다. 그가 남긴 네 곡의 발라드 중 마지막 곡인 <발라드 4번 f단조, Op. 52>는 노래하는 듯한 선율이 특징적이다. 소나타 형식인 이 발라드는 주제적 요소가 변형 및 발전되어 나타난다. 이때 쇼팽 특유의 화려한 패시지와 다양한 음색으로 표현하여 풍부한 음향을 만들어낸다. 프로코피예프는 20세기를 대표하는 작곡가로 총 8개의 피아노 소나타를 남겼다. <피아노 소나타 7번 B♭장조, Op. 83>은 세 곡의‘전쟁 소나타’중 하나로, 전통적인 소나타 형식의 틀 안에서 일련의 주제 동기를 다양한 형태로 변형시켜 곡 전체를 아우르는 방식으로 작곡되었다. 또한 피아노 음악에 타악기적 효과를 주기 위한 secco, quasi timp. 지시어의 사용과 당김음, 불협화음의 연타 리듬 패턴을 사용한 것이 특징적이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE