View : 1136 Download: 0

캄보디아 초등학교 고학년 아동을 위한 교통안전 교육 프로그램 개발 및 평가

Title
캄보디아 초등학교 고학년 아동을 위한 교통안전 교육 프로그램 개발 및 평가
Other Titles
Development and Evaluation of Road Safety Education for Senior Elementary School Students in Cambodia
Authors
안보미
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
양숙자
Abstract
본 연구의 목적은 캄보디아의 초등학교 교사들이 고학년 아동을 대상으로 교통안전 교육을 적용할 수 있도록 캄보디아 현지 맞춤형 초등학교 고학년 교통안전 교육 프로그램을 개발하고, 그 효과를 평가하는 것이다. 본 연구는 KAP (Knowledge-Attitude-Practice) 모델을 개념의 틀로 적용하여 캄보디아 초등학교 고학년 아동들이 교통안전에 대한 지식, 태도, 행위를 증진할 수 있도록 교육 프로그램을 개발하고자 하였으며, ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) 교수설계 모델의 절차에 따라 연구를 진행하였다. 본 연구는 캄보디아 E 초등학교에서 2017년 6월부터 2019년 7월까지 진행하였으며, 연구 대상은 E 초등학교의 4학년 26명, 5학년 26명과 교직원 3명이다. 연구 절차는 교육 프로그램의 개발과 평가의 두 부분으로 분류된다. 교통안전 교육 프로그램의 개발은 ‘분석(Analysis)’, ‘설계(Design)’, ‘개발(Development)’의 단계에 따라서 진행되었다. ‘수행(Implementation)’단계에서는 개발한 교통안전 교육 프로그램을 E 초등학교 교사 3명이 2019년 6월 13일부터 7월 4일까지 4주간 E 초등학교 4학년 학생을 대상으로 교육하였다. 교육 프로그램의 ‘평가(Evaluation)’ 단계에서는 교육 프로그램의 효과와 만족도에 대하여 평가하였다. 교육 프로그램의 효과는 혼합연구방법(Mixed Method Design)을 적용하여 평가하였다. 양적 평가를 위하여 교육 프로그램에 참여한 4학년 26명을 실험군으로, 교육 프로그램에 참여하지 않은 5학년 26명을 대조군으로 하여 비동등성 대조군 전후 설계(Nonequivalent Control Group Pretest-Posttest Design) 유사 실험 연구(Quasi-Experimental Study)를 적용하였다. 평가 도구는 ‘개발’ 단계에서 연구자가 개발한 평가 도구를 활용하여 교육 프로그램의 전과 후의 교통안전에 대한 지식, 태도, 행위를 측정하고 비교하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 version 프로그램을 이용하여 기술통계, Chi-square test, independent t-test, Quade test, Fisher’s exact test, Mann-Whitney test, Friedman test를 하였다. 질적 평가는 교통안전 교육 프로그램 종료 1개월 후에 실험군 대상자 중 6명을 대상으로 하였다. 초점집단 인터뷰(Focus Group Interview)를 통하여 자료를 수집하고, 이를 주제분석 방법(Thematic analysis)을 적용하여 분석하였다. 교육 프로그램의 만족도 평가는 교육 프로그램을 수강한 4학년 학생 26명과 교육 프로그램을 직접 적용한 교사 3명을 대상으로 하였다. 만족도 평가는‘개발’ 단계에서 연구자가 개발한 만족도 조사 설문지를 활용하였다. 교육 프로그램 개발의 주요 결과는 다음과 같다. 교육 목적은 ‘아동들이 일상생활에서 본인과 타인의 안전을 위하여 교통안전을 준수할 수 있는 통합적인 능력을 갖추고, 이를 실천한다’이며, 교육주제는 ‘안전한 등굣길’, ‘표지판’, ‘자전거 안전하게 타기’, ‘오토바이 교통사고 원인과 예방’, ‘자동차 운전자 이해하기’, ‘자동차 사고와 예방법 알기’, ‘바르게 안전띠 매기’이다. 교육은 각 교육주제를 1개의 단원으로 하여 총 7회 진행하며, 1회당 40분씩 진행하였다. 주요 교육방법은‘강의법’이며, 교육 매체는 파워포인트 프레젠테이션이다. 본 교육 프로그램의 교통안전에 대한 지식, 태도, 행위를 향상하기 위한 전략은 다음과 같다. 지식을 향상하기 위한 전략으로 ‘안전사고 유형과 예방법 교육’, ‘학습지 및 퀴즈’, ‘교통안전 상황 제시하고 문제 해결하기’를, 태도를 향상하기 위한 전략으로 ‘교통사고 경험 이야기’, ‘교통사고 사례 제시’, ‘교통안전 행위의 좋은 점 알기’, ‘교통안전 행위 실천 다짐하기’를, 행위를 향상하기 위한 전략으로 ‘보호장구 착용 실습’, ‘통학 구간 자동차 교통사고 예방 행동 실습’을 포함하였다. 위 내용을 바탕으로 캄보디아 교통안전 교육 프로그램의 교사용 교육안이 개발되었다. 교육 프로그램의 효과에 대한 양적 평가 결과는 다음과 같다. 1. 교통안전 지식에 대한 가설 1-1을 검증한 결과, 교육 전·후 실험군과 대조군의 집단 간 교통안전 지식은 차이가 있었으나(F=13.53, p= .001), 대조군에서 더 향상되었다. 2. 교통안전 지식에 대한 가설 1-2를 검증한 결과, 실험군의 집단 내 교육 전·후 교통안전 지식은 차이가 있었다(Z=-2.79, p= .005). 3. 교통안전 태도에 대한 가설 2-1을 검증한 결과, 교육 전·후 실험군과 대조군의 집단 간 교통안전 태도는 차이가 없었다(t=1.10, p= .278). 4. 교통안전 태도에 대한 가설 2-2를 검증한 결과, 실험군의 집단 내 교육 전·후 교통안전 태도는 차이가 있었다(Z=-2.05, p= .041). 5. 교통안전 행위에 대한 가설 3-1을 검증한 결과, 교육 전·후 실험군과 대조군의 집단 간 교통안전 행위는 차이가 없었다(t=1.13, p= .265). 6. 교통안전 행위에 대한 가설 3-2를 검증한 결과, 실험군의 집단 내 교육 전·후 교통안전 행위는 차이가 없었다(Z=-1.68, p= .093). 교육 프로그램 효과에 대한 질적 평가 결과로는 의미 있는 진술 총 46개가 도출되었고, 이를 바탕으로 6개의 범주와 3개의 주제가 도출되었다. 도출된 주제는‘교통안전에 대한 새로운 것을 배움’, ‘교통안전에 대한 긍정적 태도를 가지게 됨’, ‘본인과 가족의 교통안전을 지키고자 노력함’이다. 프로그램의 만족도를 평가한 결과에서 일부 수정이 필요하다고 판단된 3개의 단원에 대한 교사용 교육안을 수정, 보완하여 캄보디아 현지에 맞춤화된 초등학교 고학년 아동을 위한 교통안전 교육 프로그램을 완성하였다. 본 연구를 통하여 캄보디아 현지 교사들이 활용할 수 있는 맞춤형 초등학교 고학년 교통안전 교육 프로그램을 개발하였다. ADDIE 교수설계 모델의 다섯 과정에 따라 교육과정을 개발하여 교육 프로그램의 일관성과 신뢰성을 확보하고자 하였으며, 기존의 선행연구와 달리 7가지의 다양한 교통안전 교육주제를 포괄적으로 담고 있어 새로운 접근을 시도하였다. 또한, 교육을 개발하는 과정에서 캄보디아 현장에서 활용할 수 있는 교육 매체와 방법을 선정하여 현장에서 직접 적용할 수 있도록 구성하였다. 본 연구의 교통안전 교육 프로그램의 효과는 양적 평가를 통하여 부분적으로만 확인되었으나, 질적 평가를 통해서 아동들에게 교육 프로그램이 긍정적인 영향을 줄 수 있었음을 확인할 수 있었다. 이를 미루어 보아, 추후 연구를 통하여 프로그램의 효과에 대하여 추가 검증을 거친 이후 현장에서 아동의 교통안전 증진을 위하여 활용될 수 있을 것으로 기대한다.;This study aimed to develop, implement, and evaluate a customized road safety educational program for Cambodian elementary school senior students that can be used by Cambodian teachers. Based on the KAP (Knowledge-Attitude-Practice) model, this study attempted to develop a road safety program that could improve knowledge, attitude, and practice related to road safety in Cambodian elementary school senior students. The program was developed according to the five phases of ADDIE(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) instructional design model. This study was conducted in E elementary school in Cambodia from June 2017 to July 2019. The participants were 26 fourth-grade students, 26 fifth-grade students, and three teachers. The study consisted of development, implementation, and evaluation parts. Development of the educational program involved three phases: analysis, design, and development. In the implementation phase, three teachers taught road safety to fourth-grade students at E elementary school for four weeks, from June 13 to July 4, 2019. In the evaluation phase, the two aspects of effectiveness of and satisfaction with the educational program were evaluated. A mixed-method design was applied to evaluate the effectiveness of the program. A non-equivalent control group pretest-posttest quasi-experimental design was applied with 26 students in the fourth grade of E elementary school who took the educational program and 26 students in the fifth grade of E elementary school who did not take educational program as control group. Knowledge, attitude, and practice related to road safety were measured with an evaluation tool developed in the development phase, and the data were analyzed by descriptive statistics, chi-squared test, independent t-test, Quade test, Fisher’s exact test, Mann–Whitney test, and Friedman test using SPSS 21.0 version. For the qualitative research, a focus group interview was conducted with six students from the experimental group one month after the road safety education. Thematic analysis was applied to analyze qualitative data. Satisfaction with the education program was assessed in 26 students in the fourth grade who took the education program and three teachers who taught the program. Satisfaction evaluation was measured by a satisfaction survey questionnaire that was developed in the development stage. The results are as follows. The purpose of the educational program was “to supplement the integrated ability of children to comply with traffic safety for the safety of themselves and others in their daily lives.” The program included seven modules: “Safety on the way to school,” “Traffic signs,” “Bicycle safety,” “Cause and prevention of motorcycle traffic accidents,” “Characteristics of cars and understanding accidents”, “Characteristics of drivers and how to prevent accidents,” and “Fastening a seat belt.” The qualitative results for the evaluation of the effectiveness of educational programs are as follows. 1. Tests of Hypothesis 1-2 on traffic safety knowledge found a difference between the two groups (F = 13.53, p = .001); however, the control group increased higher. 2. Tests of Hypothesis 1-2 found a difference in traffic safety knowledge in the experimental group before and after training (Z = −2.79, p = .005). 3. Tests of Hypothesis 2-1 on attitude toward traffic safety found no difference between the groups before and after training (t = 1.10, p = .278). 4. Tests of Hypothesis 2-2 found a difference in attitude toward traffic safety before and after education in the experimental group (Z = −2.05, p = .041). 5. Tests of Hypothesis 3-1 on traffic safety behavior found no difference between the groups before and after training (t = 1.13, p = .265). 6. Tests of Hypothesis 3-2 found no difference in traffic safety behavior before and after training in the experimental group (Z = −1.68, p = .093). As for the qualitative results of the evaluation of education program’s effectiveness, 46 meaningful statements were drawn, and from which six categories and three themes were derived. The participants reported that they learned new insights about traffic safety through the traffic safety education program, adopted positive attitudes about traffic safety, and sought to keep the safety of themselves and their neighbors. Lastly, according to the evaluation result, the researcher revised and supplemented contents of the educational program to complete a customized traffic safety education program for elementary school senior students in Cambodia. The customized school road safety education of this study was developed through a systematic process adhering to the ADDIE instructional model, and localized for use by teachers in Cambodia. Additionally, this study attempted a new approach compared with other studies on traffic safety: this educational program comprehensively covered various educational contents related to traffic safety. Although the quantitative results showed particular improvement, positive qualitative results were obtained in bringing about change in knowledge, attitude and practice regarding road safety. It is expected that this educational program can be used after further verification to improve traffic safety for senior students in elementary school in Cambodia.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE